СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИТОРСЬКОГО ПОЧЕРКУ ПЕДАГОГА-МИТЦЯ ГРИГОРІЯ ЛЕВЧЕНКА

Автор(и)

  • O. Lobach
  • Yu. Komyshan
  • V. Yakovlev

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.25.256663

Ключові слова:

Григорій Левченко, музична спадщина, аранжування, обробка народної пісні, перекладення, жанри хорового мистецтва

Анотація

У статті проаналізовано музичну творчість Григорія Левченка – сучасного хорового диригента, композитора, педагога, науковця, фольклориста, громадського діяча, засновника і художнього керівника українського народного хору «Калина» Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Ґрунтуючись на дослідженнях його спадщини (В. Гайдамака, Н. Дем’янко, Ю. Комишан, Н. Сулаєва та ін.), зокрема й результатах мистецтвознавчого аналізу композиторського спадку митця Л. Гнатюк, узагальнено стилістичні особливості його композиторського почерку.

Автори доходять висновку, що творам Г. Левченка притаманні щирість почуттів, оспівування гуманних і національних цінностей (любов до рідного краю, патріотизм, мужність, мир, краса, добро, радість праці, вірне кохання); опертя авторських пісень на народні традиції (природне поєднання епічно-величальних, ліричних і танцювально-жартівливих інтонацій фольклорних зразків, варіативність, поліладовість, фольклорний характер мелодики, народне багатоголосся тощо), які гармонічно поєднуються із сучасними методами професійного опрацювання тематизму та симфонізмом музичного мислення; а також створення на фольклорній основі оригінальних жанрів хорового мистецтва – лірико-драматична поема, хорова симфонія, хорова фантазія, хоровий триптих. Аранжування педагога-митця вирізняються такими властивостями: домінування обробок українських народних пісень; продовження принципів опрацювання фольклорного матеріалу, започаткованих М. Лисенком; ускладнення музичної мови шляхом поглибленого розвитку виконавських традицій народного хорового мистецтва; створення нового жанру хорової музики – Концерту для українського народного хору, оркестру народних інструментів та фортепіано; урахування філософсько-світоглядного смислу пісні під час її вибору для аранжування, її педагогічного потенціалу та можливостей хорового колективу, очолюваного ним.

Посилання

Haidamaka, V. (2004). Spovytyi vitramy [Wrapped in winds]. Poltava: Vyd-vo Deksi-print [in Ukrainian].

Hnatiuk, L. (2001). Maister pisennoho dyva [Master of song miracle]. In P. Ya. Mykhailyk (Ed.), Pisniamy y tantsiamy uslavlena Poltava (2-nd ed.). (p. 34-37). Poltava [in Ukrainian].

Klekovkin, O. Yu. (2017). Mystetstvo: Metodolohiia doslidzhennia: Metodychnyi posibnyk [Art: Research Methodology: Textbook]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Komyshan, Yu. (2020). Pedahohichni pohliady Hryhoriia Levchenka na vykhovannia maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva [Hryhoriy Levchenko’s edagogical views on the education of future music teachers]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 22, 68-79. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16317 [in Ukrainian].

Komyshan, Yu. V. (2021). Mystetsko-pedahohichna diialnist Hryhoriia Levchenka [Hryhoriy Levchenko’s artistic and pedagogical activity]. (PhD diss.). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University, Poltava [in Ukrainian].

Levchenko, H. (2000). Chervona kalyna – poltavska zemlia: zbirnyk tvoriv z repertuaru Ukrainskoho narodnoho khoru “Kalyna” [Chervona kalyna - Poltava land: a collection of works from the repertoire of the Ukrainian folk choir “Kalyna”]. Poltava: Vydannia Poltavskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Levchenko, H. (2002). Khorova versiia kontsertu dlia fortepiano z orkestrom S. A. Shevchenka: Repertuarn. Posib [Choral version of the concerto for piano and orchestra by S. A. Shevchenko: Textbook]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Levchenko, H. S. (Ed.). (2020). Kafedra muzyky Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka: retrospektyvnyi analiz:

Monohrafiia [Department of Music of Poltava V. H. Korolenko National Pedagogical University: retrospective analysis: Monograph]. (O. O. Lobach, Comp.). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Markhlevskyi, A. (1986). Praktychni osnovy roboty v khorovomu klasi [Practical basics of work in the choir class]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Ovcharova, S. (2013). Dzveny, banduro! Perekladennia ta aranzhuvannia dlia ansambliv bandurystiv [Ring, bandura! Arrangements and arrangements for bandura ensembles]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Sulaieva, N. (2011). Aksiolohichni vymiry pedahohichnoi diialnosti H. Levchenka v ukrainskomu narodnomu khori "Kalyna" Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Axiological dimensions of G. Levchenko's pedagogical activity in the Ukrainian folk choir "Kalyna" of Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University]. Molod i rynok, 9, 77-81 [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2013). Pidhotovka vchytelia v pedahohichnomu prostori neformalnoi mystetskoi osvity: Monohrafiia [Teacher training in the pedagogical space of non-formal art education: Monograph]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

Lobach, O., Komyshan, Y., & Yakovlev, V. (2022). СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИТОРСЬКОГО ПОЧЕРКУ ПЕДАГОГА-МИТЦЯ ГРИГОРІЯ ЛЕВЧЕНКА. Естетика і етика педагогічної дії, (25), 135–146. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.25.256663

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА