ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ПОДОЛАННЯ ТЕМПОРИТМІЧНИХ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.25.256660Ключові слова:
темпоритмічні порушення мовлення, діти дошкільного віку, молодші школярі, українські народні пісніАнотація
У статті висвітлюються актуальні аспекти підготовки майбутніх педагогів до використання українських народних пісень у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку з темпоритмічними порушеннями мовлення. Особлива увага акцентується на уведенні в освітній процес пісень, створених та виконуваних дорослими для дітей, зокрема, колискових та забавлянок.
Підкреслюється, що важливим для використання пісенної спадщини українського народу в роботі з дітьми з темпоритмічними порушеннями мовлення є наявність у випускників закладів вищої педагогічної освіти психолого-педагогічних, дефектологічних, медико-біологічних та лінгвістичних знань у сфері професійної діяльності, а також знань основних засад організації, змісту, методичного забезпечення інклюзивної освіти в Україні.
Наголошується, що поглибленню компетентностей студентів, зокрема в царині використання музичного мистецтва в освітньому процесі дітей з темпоритмічними порушеннями мовлення, сприяє засвоєння змісту курсу «Музичне мистецтво в системі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами». У ході оволодіння цією освітньою компонентою відбувається формування у студентів знань, умінь і навичок використовувати музичне мистецтво в системі роботи з попередження, корекції, реабілітації, абілітації, навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами, з-поміж яких виокремлюються дошкільники та молодші школярі з темпоритмічними порушеннями мовлення. У статті пропонуються приклади введення в навчальний процес закладів вищої педагогічної освіти найпопулярніших українських народних дитячих пісень «Колискова» та «Був собі журавель», які є найяскравішими зразками народнопісенної спадщини українців. За умови правильного використання в освітньому процесі українські народні пісні можуть ефективно впливати на покращення темпоритмічного мовлення дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами.
Посилання
Boriak, O. (2012). Korektsiia prosodychnoi storony movlennia ditei starshoho doshkilnoho viku z dyzartriieiu zasobamy lohopedychnoi rytmiky [Correction of the prosodic side of speech of older preschool children with dysarthria by means of speech therapy rhythmics]. (PhD diss.). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].
Kohnovitska, T. (1990). Podolannia zaikuvatosti v shkoliariv z urakhuvanniam melodyky i tempu yikh movy [Overcoming pupils’ stuttering taking into account the melody and pace of their speech.]. Lviv [in Ukrainian].
Ribtsun, Yu. (2020). Uchni pochatkovykh klasiv iz tiazhkymy porushenniamy movlennia: navchannia ta rozvytok [Primary school children with severe speech disorders: teaching and development]. Lviv: Svit [in Ukrainian].
Sobotovych, E. (2002). Normatyvni pokaznyky movlennievoho rozvytku (v yoho fonetyko-fonematychnii lantsi) ditei doshkilnoho viku [Normative indicators preschool children’s speech development (in its phonetic and phonemic chain)]. Defektolohiia [Defectology], 3, 2-4 [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2013). Pidhotovka vchytelia v pedahohichnomu prostori neformalnoi mystetskoi osvity: Monohrafiia [Teacher training in the pedagogical space of non-formal art education: Monograph]. Poltava: PNPU im. V.H.Korolenka [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2014). Neformalna mystetska osvita maibutnikh uchyteliv u khudozhno-tvorchykh kolektyvakh [Future teachers’ non-formal art education in artistic and creative groups]. (Doct. diss.). Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].
Tyshchenko, V., & Ribtsun, Yu. (2009). Yak navchyty dytynu pravylno rozmovliaty: vid narodzhennia do 5 rokiv: Porady batkam [How to teach a child to speak correctly: from birth to 5 years: Tips for parents]. Kyiv: Litera [in Ukrainian].
Zhuravlova, L. (2006). Vykorystannia folkloru v lohopedychnii roboti z zaikuvatymy doshkilnykamy [The folklore usage in speech therapy work with stuttering preschoolers]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky: zb. nauk. prats Kharkivskoho nats. un-tu imeni V.N. Karazina, XVІІ,130-136 [in Ukrainian].
Zhuravlova, L. (2009). Rozvytok movlennia u starshykh doshkilnykiv iz zaikanniam zasobamy muzychno-dydaktychnykh ihor [Speech development of older preschoolers with stuttering by means of musical and didactic games]. (PhD diss.). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].