ТЕХНОЛОГІЇ ПРОДУКТИВНОГО ЧИТАННЯ У ФОРМУВАННІ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331658Ключові слова:
молодший школяр, мовно-літературна освітня галузь, читацька грамотність, читацька компетентність, методи продуктивного читання, методичні прийоми, навчання української мовиАнотація
У статті розглянуто проблему формування читацької грамотності учнів на уроках мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі. Визначено читацьку компетентність учня як сукупність освітніх елементів, яка виявляється у володінні системою літературних знань, умінь і навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості та здатності їх використовувати з метою пізнання навколишньої дійсності, задоволення пізнавальних, естетичних, самоосвітніх потреб. Представлено технологію розвитку критичного мислення через читання та письмо як цілісну систему, що формує навички роботи з інформацією у процесі читання та письма.
Посилання
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. (2018). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Dyka, N. M., & Hlazova, O. P. (2019). Formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv: mizhnarodnyi metodychnyi dosvid [Formation of students' reading competence: international methodological experience]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 12(1), 27 31 [in Ukrainian].
Horbunova, L. (2019). Urok literaturnoho chytannia, 2 klas. [Literary reading lesson, 2nd grade], Pochatkova shkola [Elementary school], 6, 43-47 [in Ukrainian].
Ivanova, L. (2020). Systema vprav z udoskonalennia tekhniky chytannia [A system of exercises to improve reading technique]. Pochatkova shkola [Elementary school], 18, 1-4 [in Ukrainian].
Kodliuk, Ya., & Odyntsova, H. (2022). Formuvannia u molodshykh shkoliariv usvidomlenoho chytannia zasobamy navchalnykh tekstiv pidruchnyka [Formation of conscious reading in younger schoolchildren using educational texts from a textbook]. In. Slovo. Stratehii. Innovatsii [Word. Strategies. Innovations]: kolektyvna monohrafiia (pp. 6 62). Ternopil: Osadtsa Yu. V. [in Ukrainian].
Krouford, A., Saul, V., Metiuz, S., & Makinster, D. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv [Technologies for developing students' critical thinking]. Kyiv: Pleiady [in Ukrainian].
Kyrylenko, O. S., Barnych, O. V., & Mamchych, O. B. (2021). Praktychnyi aspekt formuvannia navychok 4K na urokakh chytannia v NUSh [Practical aspect of forming 4K skills in reading lessons at NUSh]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 32(2), 29 32 [in Ukrainian].
Mazorchuk, M., Vakulenko, T., Tereshchenko, V., Bychko, H., Shumova, K., & Horokh, V. (2019). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018 [National report on the results of the international study of the quality of education PISA 2018]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://testportal.gov.ua/ wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf [in Ukrainian].
Medvedieva, S.O., & Zuben, O.V. (2014). Metodolohichni zasady navchannia antytsypovanomu chytanniu [Methodological principles of teaching anticipatory reading]. In Suchasni linhvistychni paradyhmy [Modern linguistic paradigms]: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 190-194). Horlivka: Horlivskyi instytut inozemnykh mov DVNZ «Donbaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet» [in Ukrainian].
Savchenko, O. (2017). Rozuminnia molodshymy shkoliaramy literaturnykh tvoriv: sutnist protsesu i zasoby formuvannia [Understanding of literary works by younger schoolchildren: the essence of the process and means of formation]. Pochatkova shkola [Elementary school], 8, 6 12 [in Ukrainian].
Semenoh, O. M. (2023). Formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv: vid teorii do praktyky [Formation of students' reading literacy: from theory to practice]. Ukrainski studii v yevropeiskomu konteksti [Ukrainian Studies in the European Context], 6, 108 121. Retrieved from http://obrii.org.ua/usec/storage/article/ Semenog2023108.Pdf [in Ukrainian].
Semenoh, O., & Pluzhnik, Yu. (2022). Formuiemo chytatsku hramotnist: z dosvidu roboty v litnii shkoli «Ievropeiska yakist navchannia dlia krashchoi uspishnosti uchniv – 2022» [We form reading literacy: from the experience of working at the summer school «European quality of education for better student success – 2022»]. In Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2022: vyklyky i perspektyvy v umovakh turbulentnosti svitu [Comparative Pedagogical Studies and International Education – 2022: Challenges and Prospects in a Turbulent World]: materialy VI Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (pp. 247 252). Kyiv [in Ukrainian].
Starahina, I. P., Tereshchenko, V. M., & Panchenkov, A. O. (2020). Nova Ukrainska Shkola: rozvytok chytatskoi kompetentnosti v uchniv pochatkovoi shkoly v systemi intehrovanoho navchannia [New Ukrainian School: Development of Reading Competence in Primary School Students in the Integrated Education System]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Soniashnyk [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku chytannia na period do 2032 roku «Chytannia yak zhyttieva stratehiia» [Reading Development Strategy for the Period Until 2032 "Reading as a Life Strategy"]: Rozporiadzhennia KMU vid 3 bereznia 2023 roku № 190-r (2023). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Vashulenko, M. S., Vasylkivska, N. A., & Dubovyk, S. H. (2020). Ukrainska mova ta chytannia [Ukrainian language and reading]: pidruch. dlia 3 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity: (P. 1). Kyiv: Osvita [in Ukrainian].
Vashulenko, O. (2020). Osoblyvosti roboty z naukovo-khudozhnimy tekstamy na urokakh literaturnoho chytannia v pochatkovii shkoli [Features of working with scientific and artistic texts in literary reading lessons in elementary school]. In Modernizatsiia osvitnoho seredovyshcha: problemy ta perspektyvy [Modernization of the educational environment: problems and prospects]: materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 24 27). Uman [in Ukrainian].