ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: ЕРГОНОМІЧНИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Н. Карапузова кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Заслужений працівник освіти України (м. Полтава, Україна), Україна https://orcid.org/0009-0000-7226-0563
  • Є. Починок кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (м. Полтава, Україна), Україна https://orcid.org/0000-0002-6419-4567
  • О. Палеха кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (м. Полтава, Україна), Україна https://orcid.org/0000-0002-9894-4944

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331624

Ключові слова:

початкова школа, ігрові технології навчання, дидактична гра, математична освітня галузь, педагогічні умови, ефективність, навчальний процес

Анотація

У статті висвітлено локремі теоретичні аспекти використання ігрових технологій у початковій школі. Визначено доцільність і розглянуто спектр цільових орієнтацій ігрових технологій у процесі навчання математики молодших школярів. Дидактична гра в процесі навчання математики є важливим засобом активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвитку логічного мислення та математичного мовлення. У молодших школярів формується звичка зосереджуватися, самостійно мислити, вміння розпізнавати і моделювати процеси й ситуації з повсякденного життя, які можна розв'язати з допомогою математичних методів. Охарактеризовано особливості ігрової діяльності в сучасному освітньому середовищі початкової школи. Незрілість і рухливість психофізіологічної системи дитини молодшого шкільного віку, з одного боку, інтенсифікація навчання, активне впровадження нових освітніх технологій, навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах, з іншого боку, вимагають перегляду усталених підходів до організації ігрової діяльності на уроках математики. Окреслено ергономічні педагогічні умови ефективного використання дидактичних ігор у процесі вивчення математичної освітньої галузі: врахування когнітивних особливостей навчання учнів цифрового покоління у змісті структурних компонентів дидактичних ігор; використання міжпредметних зв'язків із метою орієнтації дидактичних ігор на оволодіння учнями узагальненими прийомами пізнавальної діяльності; забезпечення функціонального комфорту дітей у процесі ігрової діяльності.

Посилання

Alendar, N. (2017). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii na urokakh u pochatkovykh klasakh [Application of Gaming Technologies in Elementary School Classes]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho unhiversytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia «Pedahohichni nauky» [Scientific Bulletin of the Lesya Ukrainka Eastern European National University. Series "Pedagogical Sciences"], 1(350), 24 29. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/13776/1/%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%8C_21-25.pdf [in Ukrainian].

Borysova, T. M., & Shovkova-Alokhina, A. O. (2024). Znachennia dyzain-erhonomichnoho navchalnoho seredovyshcha pry formuvanni innovatsiinoi kultury vykladacha [The importance of design-ergonomic learning environment in the formation of innovative culture of the teacher]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy pryrodnycho-matematychnoi, tekhnolohichnoi ta profesiinoi osvity [Scientific notes. Series: Problems of natural-mathematical, technological and professional education], 2(4), 18-24. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-2 [in Ukrainian].

Karapuzova, N. D., Zimnitsya, Y. A., & Pomogaybo, V. M. (2012). Osnovy pedahohichnoi erhonomiky [Fundamentals of Pedagogical Ergonomics]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The Concept of 'New Ukrainian School'] (2016). Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Linkevych, S. B. (2019). Ihrovi tekhnolohii ta innovatsii v umovakh realizatsii Novoi ukrainskoi shkoly [Game Technologies and Innovations in the Implementation of the New Ukrainian School]. Retrieved from https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/ 2019/08/6_%D0%9Bi%D0%BD%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87_%D0%A1.%D0%91..pdf [in Ukrainian].

Lystopad, N. (2020). Ihrovi tekhnolohii formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly umin roboty z danymy [Game Technologies for Developing Data Handling Skills in Primary School Students]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/722863/1/%D0%86%D0%B3% D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D1%96%D1%97.pdf [in Ukrainian].

Navchalni prohramy dlia 1-4 klasiv [Curriculum for Grades 1-4] (2022). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [On the approval of the State Standard of Primary Education]: postanova KMU vid 21 liutoho 2018 r. № 87. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Salan, N. (2016). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii na urokakh matematyky ta informatyky u pochatkovii shkoli [Application of Game Technologies in Mathematics and Computer Science Classes in Primary School]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and Mathematical Education], 4, 108-111 [in Ukrainian].

Savchenko, O. Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity [Didactics of Primary Education]: pidruchnyk. Kyiv: Hramota [in Ukrainian].

Skvortsova, S. (2018). Navchannia matematyky uchniv – predstavnykiv tsyfrovoho pokolinnia [Teaching Mathematics to Digital Generation Students]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Relevant Issues of Humanities]: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Tom 3. № 20. s. 120-124 [in Ukrainian].

Skvortsova, S., & Onopriienko, O. (2020). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia matematyky u 3–4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [New Ukrainian School: Teaching Methodology for Mathematics in 3rd-4th Grades of General Secondary Education Institutions based on Integrative and Competency Approaches]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Sertse viddaiu ditiam [I give my heart to children]. Sukhomlynskyi, V. O. Vybrani tvory [Selected Works]: u 5 t. T. 3 (pp. 7 279). Kyiv: Radianska Shkola [in Ukrainian].

Tolmachova, I. M. (2015). Dydaktychna hra yak zasib formuvannia matematychnoi kompetentnosti u molodshykh shkoliariv [Didactic Game as a Means of Forming Mathematical Competence in Younger Schoolchildren]. Suchasna pedahohika: teoriia, metodyka, praktyka [Modern Pedagogy: Theory, Methodology, Practice]: materialy II Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. (m. Khmelnytskyi, 16-17 zhovtnia 2015 r.) (pp. 81 83). Kherson: Helvetyka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-03

Як цитувати

Карапузова, Н., Починок, Є., & Палеха, О. (2025). ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: ЕРГОНОМІЧНИЙ ВИМІР. Естетика і етика педагогічної дії, (31), 232–241. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331624

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЇ У МИСТЕЦЬКІЙ І ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ