МЕДІАОСВІТА – КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ТА ОСВІТА ДІТЕЙ І МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331614Ключові слова:
початкова освіта, медіаосвіта, учень, викладач, компетенціїАнотація
У статті представлено результати «пілотажного» експерименту з проблеми медіаосвіти. Констатовано, що початкова освіта є одним із найважливіших етапів навчання школяра. Саме на цьому етапі учні набувають численних навичок, які їм стануть у пригоді на наступних етапах освіти та визначатимуть їх успіхи в майбутньому. У зв’язку з тим, що світ технологій, комп’ютеризації та медіа став домінуючим простором практично кожної людини, автор обстоює думку про необхідність розвитку медіакомпетентності учнів початкових класів і кваліфікує медіаосвіту як четвертий напрямок освіти. Грунтуючись на дослідженнях відомих польських учених (А. Огоновська, А. Піліх, Б. Шеменецькі та ін.), нею сформульовано завдання медіаосвіти.
Представлено результати опитування 20 вихователів дошкільних закладів і 30 вчителів початкових класів сільських установ з використанням анкети закритого типу, а саме: 1) педагоги самостійно підвищують власну медіакомпетентність через навчання в аспірантурі, участь у методичних семінарах, онлайн-тренінгах тощо; 2) із власної ініціативи включають у професійну діяльність новий зміст, зокрема і з медіаосвіти; 3) новий зміст задовольняє інтереси школярів або зорієнтовано на профілактику загроз, пов’язаних із застосуванням медіа.
Наголошується на ролі родини в розвитку медіаосвіти, адже саме батьки мають створити умови та ситуації, завдяки яким дитина набуває вміння відбирати, робити вибір, активно та критично сприймати зміст медіаповідомлень, щоб він збагачував особистість і сприяв її розвитку, а не викликав залежностей і нещастя. Автор доходить висновку про доцільність упровадження медіаосвіти усіма суб’єктами освіти відповідно до дидактичних принципів і повної безпеки.
Посилання
Bednarek, J., & Andrzejewska, A. (2014). Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Bednarek, J., & Andrzejewska, A. (2014). Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. In Andrzejewska, A., Czarkowsk, J. J., & Cendrowski, M. Nowe kompetencje nauczycieli w zakresie możliwości i niebezpieczeństw cyberprzestrzeni. Warszawa: Difin.
Dyczewski, L. (2005). Konieczność kompetencji medialnej. In Dyczewski, L. (Ed.). Rodzina, dziecko, media. Lublin: Gaudium.
Izdebska, J. (2004). Rodzinna edukacja medialna dziecka. In Strykowski, W., & Skrzydlewski, W. (Eds.). Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Lipszyc, J. (Ed.). (2012). Cyfrowa Przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce: Raport Otwarcia. Warszawa: Fundacja nowoczesna Polska. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fundacja.wolnelektury.pl/wp-content/uploads/2012/01/Raport-Cyfrowa-Przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-.pdf
Miąso, J. (2004). Świat mediów – czwarty wymiar edukacji. In Strykowski, W., & Skrzydlewski, W. (Eds.). Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Morbitzer, J. (2016). O filarach edukacji medialnej – między starożytnością a współczesnością. In Walter, N. (Ed.). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ogonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Pęczkowski, R. (2004). Edukacja medialna w świetle podstawy programowej kształcenia ogólnego, In Strykowski, W., & Skrzydlewski, W. (Eds.). Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Pilich, A. (2024). Uczeń bezpieczny w cyfrowym świecie. In Cęcelek, G., Miller, P., & Klimczyk, P. (Eds.). Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych. Warszawa: Difin.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28.06.2024 r zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. z 2024 r., poz. 996. (2024).
Siemieniecki, B. (2008). Media w świecie postmodernistycznym a edukacja. In Lewowicki, T., & Siemieniecki, B. (Eds.). Media w edukacji – szanse i zagrożenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Więckowski, R. (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wołoszyn, S. (1959). Nauczanie początkowe oraz metodyka rozwoju historycznym dawniej i dzisiaj. In Maćkowiak, A. i Wołoszyn, S. (Eds.). Metodyka pierwszych lat nauczania. Warszawa: Wspólna Sprawa.