СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ ДБАЙЛИВОГО І ВІДПОВІДАЛЬНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ТВАРИН
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331571Ключові слова:
художня література, чуйність, емпатія, гуманне ставлення, тварини, сучасна українська дитяча література, відповідальністьАнотація
У статті розглядається виховний потенціал сучасної української художньої літератури у формуванні гуманного, дбайливого та відповідального ставлення до тварин у дітей старшого дошкільного віку. Акцент зроблено на здатності художнього слова впливати на емоційно-моральну сферу дитини. Проаналізовано художні твори сучасних авторів, які мають яскраво виражену етико-гуманістичну спрямованість. У статті проаналізовано сучасні освітньо-виховні ініціативи, зокрема проєкт «Біоетика» фонду Happy Paw, який використовує літературні тексти для розвитку гуманного світогляду дітей. Розглянуто ефективність аудіоказок і віршів як засобів формування емпатії в дошкільників. Зроблено висновок, що сучасна українська дитяча література є ефективним інструментом виховання чуйної, відповідальної та морально зрілої особистості, здатної до доброчинної поведінки і свідомого ставлення до тварин.
Посилання
Blahodiinyi fond Happy Paw [Charitable foundation]. Bioetyka. Retrieved from https://happypaw.ua/ua/bioethics/about-project [in Ukrainian].
Bielienka, H. V., & Koniukhova, T. S. (2009). Kazky pro pryrodu. Charivnyi promin: Dlia ditei doshkilnoho i molodshoho shkilnoho viku [Fairy tales about nature. Magic ray: For preschool and primary school children]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian].
Chui, D. (2022). Dvorniazhka [Mongrel]. Retrieved from https://surl.li/rgeldr [in Ukrainian].
Harkusha, A., & Antonenko, V. (2022). Malenkyi riativnyk [Little savior]. Retrieved from https://surl.li/swbqkh [in Ukrainian].
Hnizdilova, O., & Karpenko, O. (2024). Zaluchennia ditei doshkilnoho viku do blahodiinykh ekolohichnykh initsiatyv [Involving preschool children in charitable environmental initiatives]. In Hrynova, M. V. (Ed.). Osnovni tsili stratehii staloho rozvytku: problemy ta perspektyvy [The main goals of the sustainable development strategy: problems and prospects]: materialy I Mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho forumu (pp. 188-190). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Hrytsaienko, A. (2025). Druzhba narodzhuietsia z liubovi [Friendship is born from love]. Retrieved from https://surl.li/jfbwwf [in Ukrainian].
Hrytskova, Yu. V. (2021). Vykhovannia v ditei starshoho doshkilnoho viku humannoho stavlennia do tvaryn zasobamy khudozhnoi literatury [Educating older preschool children about a humane attitude towards animals through the use of fiction]. Chasopys pedahohichnykh nauk [Journal of Pedagogical Sciences], 81, 59-64. Retrieved from https://www.chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/81/81_2021.pdf#page=59 [in Ukrainian].
Ivanets, V., & Savelieva, A. (2022). Spravzhnii druh [A true friend]. Retrieved from https://surl.li/llvhwq [in Ukrainian].
Melnichenko, A. (2022). Dyvna istoriia [Strange story]. Retrieved from https://surl.li/qaoyyf [in Ukrainian].
Moskalyk, E. (2022a). Bila mysochka v blakytnyi horoshok [White bowl with blue polka dots]. Retrieved from https://surl.li/vhymku [in Ukrainian].
Moskalyk, E. (2022b). Kotenia [Kitten]. Retrieved from https://surl.li/yeraeq [in Ukrainian].
Moskalyk, E. (2022v). Dzhavelina [Javelin]. Retrieved from https://surl.li/nqgppx [in Ukrainian].
Oliiko, H. (2020). Istoriia, yaku rozpovila Zhuka [The story told by Zhuka]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva. Retrieved from https://starylev.com.ua/istoriya-yaku-rozpovila-zhuka?srsltid=AfmBOooznUrHGZ9vLHqCjpas6Azjh2iUiBEKLGtLJUnq 0H5rHjfPzyO7 [in Ukrainian].
Stets, A. (2023). Zosia. Retrieved from https://surl.lu/evkoxs [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. O. (2016). Ya rozpovim vam kazku...: filosofiia dlia ditei [I'll tell you a story...: philosophy for children]. Kharkiv: Shkola [in Ukrainian].
Sukhomlynska, L. V. (2023a). Zobrazhennia svitu tvaryn u literaturi dlia ditei: istoryko-pedahohichnyi ekskurs [Depiction of the animal world in children's literature: a historical and pedagogical excursion]. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works of Kherson State University. Pedagogical Sciences], 103, 5-14 [in Ukrainian].
Sukhomlynska, L. V. (2023b). Formuvannia u ditei tsinnisnoho stavlennia do tvaryn osvitno-vykhovnymy ta khudozhno-obraznymy zasobamy (kinets XIX – pochatok XXI st.) [Formation of children's values towards animals through educational and artistic means (late 19th - early 21st centuries)]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Temnokhod, M. (2022). Shchaslyva lapka [Happy paw]. Retrieved from https://surl.li/yiabij [in Ukrainian].
Ulieva, O. (2021). Dobri spravy. Dytiachyi etyket u kazkakh [Good deeds. Children's etiquette in fairy tales]. Kharkiv: PET [in Ukrainian].
Vebb, H. (2021a). Vusanchyk, abo Soromiazlyve koshenia [Whiskers, or Shy Kitten]. Kyiv: Book Chef [in Ukrainian].
Vebb, H. (2021b). Elli, abo Naividdanishe tsutsenia [Ellie, or The Most Loyal Puppy]. Kyiv: Book Chef [in Ukrainian].
Vebb, H. (2021c). Misti, abo Kishechka – podarunok doli [Misty, or Kitty – a gift of fate]. Kyiv: Book Chef [in Ukrainian].
Vebb, H. (2021d). Tyhryk, abo Koshenia – shukach pryhod [Tiger, or Kitten – an adventure seeker]. Kyiv: Book Chef [in Ukrainian].