СМИСЛОЦІННІ ТРАЄКТОРІЇ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ПРОЦЕСІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331535Ключові слова:
освітні виклики, цінності, якість освіти, мистецтво, творчість, штучний інтелект, навички, успішністьАнотація
У статті визначено, обґрунтовано й узагальнено актуальні питання сучасних освітніх викликів та вагомість ціннісного освітньо-культурного спрямування едукаційного процесу. Акцентується увага на необхідності збереження національної основи освіти, ціннісних орієнтацій у формуванні особистості, здатної ефективно діяти в мінливо-динамічному світі, бачити/творити прекрасне в собі та навколо себе. Порушується питання формування життєвих і професійних компетентностей, необхідних для успішного життєтворення особистості та її стремлінь до вершин людяності. Природно, що вагомість цих питань зростає у мистецьких сферах, котрі розкривають емоційно-почуттєвий і художньо-естетичний творчий потенціал людини, визначають її здатність конкурувати/ співпрацювати зі штучним інтелектом, інтеграція якого як у життєвий, так і в освітній простір стала очевидною.
Посилання
Bekh, I. (2018а). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personality on the path to spiritual values]: monohrafiia. Kyiv; Chernivtsi [in Ukrainian].
Bekh, I. (2018б). Prohrama «Nova ukrainska shkola» u postupi do tsinnostei [The New Ukrainian School program is advancing towards values]. Kyiv: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy. Retrieved from https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/ [in Ukrainian].
Filipchuk, H. H. (2023). Ukrainoznavchi aktualitety pedahohichnoi kultury suchasnoho vchytelia [Ukrainian studies actualities of the modern teacher’s pedagogical culture]. In. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 28, 74-89 [in Ukrainian].
Grant, A. (2023). Hidden Potential: The Science of Achieving Greater Things. London: Ebury Press.
Harashchuk, O., & Kutsenko, V. (2019). Yakisna osvita – instrument staloho rozvytku (zarubizhnyi dosvid ta ukrainski realii) [Quality education is a tool for sustainable development (foreign experience and Ukrainian realities)]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University], 23 (1), 49-55. Retrieved from http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/ archive/23_1_2019ua/12.pdf [in Ukrainian].
Hrytsiuk, P. (2024). Chy zabere shtuchnyi intelekt vashu profesiiu? [Will artificial intelligence take away your profession?]. In Shtuchnyi intelekt u vyshchii osviti: ryzyky ta perspektyvy intehratsii [Artificial Intelligence in Higher Education: Risks and Prospects for Integration]: materialy vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii, 1 lypnia – 11 serpnia 2024 roku (pp. 62-66). Lviv; Torun: Liha-Pres [in Ukrainian].
Husak, V. (2021). Nova Ukrainska Shkola u postupi do tsinnostei [The new Ukrainian school is moving towards values]. Zhytomyrshchyna pedahohichna [Zhytomyr pedagogical region], 3 (23), 1-9. Retrieved from https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2021/ 10/14-%D0%93%D0%A3%D0%A1%D0%90%D0%9A-93_.pdf [in Ukrainian].
Juwita, I., Kamil, I., Jonrinaldi, J, Yuliandra, B., & Halim, I. (2020). Mastery of Skills 4.0 Effect on The Readiness of College Students in Facing Revolution of Industry 4.0. Jurnal Optimasi Sistem Industri, 19 (1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.25077/josi.v19.n1.p1-11.2020/
Khodakivska, Yu. (2014). Vid profesii do naboru navychok: yaki zminy nas chekaiut i yak do nykh pidhotuvatysia [From professions to skill sets: what changes await us and how to prepare for them]. Retrieved from https://happymonday.ua/yaki-navychky-potribni-fakhivtsiam-zaraz-i-v-maibutnomu [in Ukrainian].
Kremen, V. H., Ilin, V. V., Borinshtein, Ye. R., Halchenko, M. S., Lipin, M. V. … & Fedorchuk, O. A. (2020). Stratehii formuvannia tvorchoi osobystosti: metody, pryiomy, formy [Strategies for forming a creative personality: methods, techniques, forms]: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Marynovych, M. (2021). Suspilnyi dohovir v Ukraini: yakyi vin i z yakymy tsinnostiamy? [Social contract in Ukraine: what is it and with what values?]. Retrieved from https://ucu.edu.ua/news/chy-zminytsya-chynnyj-suspilnyj-dogovir-bez-nashyh-zusyl/ (bazhano yoho pratsiu) [in Ukrainian].
Matiazh, S., & Berezianska, A. (2013). Klasyfikatsiia tsinnostei ta tsinnisnykh oriientatsii osobystosti [Classification of values and value orientations of an individual]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»] [Scientific papers [Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex], 225, 213, 27-30 [in Ukrainian].
Myropolska, N. (2021). Khudozhni tsinnosti v zhyttievomu prostori starshoklasnykiv: do postanovky problemy [Artistic values in the living space of high school students: to the formulation of the problem]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 1, 10-14 [in Ukrainian].
Pro tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku [About the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30 veresnia 2019 roku № 722/2019. (2019). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 722/2019#Text [in Ukrainian].
Senchenko, M. (2024). Kontrol i falsyfikatsiia nauky. Inkvizytsiia vchenykh [Control and Falsification of Science. Inquisition of Scientists]. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O. (2010). Ukrainskyi vykhovnyi ideal i natsionalnyi kharakter (vytoky, deformatsii i suchasni vyklyky) [Ukrainian educational ideal and national character (origins, deformations and modern challenges)]. Drohobych: Vydavets Sviatoslav Surma [in Ukrainian].