ВІЛЬНИЙ ЧАС І ПОТРЕБИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320976Ключові слова:
вільний час, діти дошкільного віку, способи проведення вільного часу, потреби дітейАнотація
У статті проаналізовано проблему задоволення потреб дітей дошкільного віку у вільний час. У вступній частині розглянуто такі поняття, як вільний час, вільний час дітей дошкільного віку, потреби дітей дошкільного віку.
Мета дослідження – визначити, які потреби задовольняють діти дошкільного віку у вільний час і яким формам діяльності вони віддають перевагу.
Дослідження проводилось методом індивідуального інтерв’ю. До дослідницької групи увійшло 88 дітей віком 4-6 років. Здійснено якісний аналіз результатів інтерв’ювання дошкільнят.
У результаті дослідження автор доходить таких висновків: у вільний час діти займаються діяльністю за власним бажанням, діють поза контролем дорослих. Вони задовольняють потреби, які не можуть задовольнити під час зайнятості в дитячому садку та вдома. До них відносяться: потреба у відпочинку і сні, потреба в голоді й апетиті, потреба в близькості й афіліації, потреба у фізичній активності, потреба в задоволенні.
Діти віддають перевагу діяльності, яка сприяє досягненню внутрішньої рівноваги, приносить задоволення, дає можливість діяти вільно, викликає позитивні емоції, є джерелом радості та задоволення.
Посилання
Bakiera, L., & Stelter, Z. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka (T. 2). Warszawa: Difin S. A.
Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Grochociński, M. (1980). Rodzina a czas wolny dziecka. Gdańsk: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Jegier, A., Augsburg, D., & Gąsoł, A. (2016). Czas wolny dziecka. W: A. Jegier (Ed.), Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym (s. 11 33). Warszawa: Difin S.A.
Kupisiewicz, Cz., & Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Mroczkowska, A. (2011). Wprowadzenie. Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy. W: Mroczkowska, D. (Ed.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy (s. 7 17). Warszawa: Difin S. A.
Nawojczyk, M. (2011). Czas wolny- pochodna czy determinanta pozycji społecznej. W: Mroczkowska, D. (Ed.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy (s. 121 136). Warszawa: Difin S. A.
Obuchowski, K. (1995). Przez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka.
Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Pater, R. (2015). Czas wolny w(dla) edukacji kulturalnej dzieci. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 35, 11 31.
Pięta, J. (2004). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Przetacznikowa, M. (1979). Wiek przedszkolny. W: Żebrowska, M. (Ed.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży (s. 416 521). Warszawa: PWN.
Rathus, S. A. (2004). Psychologia współczesna. Więcej Lepiej Przystępniej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rostańska, E. (2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rowicka, M., & Bujalski, M. Raport z badania „brzdąc w sieci -zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat. Retrieved from ttps://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/Brzdac-w-sieci-2.0.pdf
Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Harmonia Univeristas.
Tyszkowa, M. (1977). Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.