ФІЛОСОФІЯ МИСТЕЦТВА ТА ДИЗАЙНУ: ОСМИСЛЕННЯ КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ ТА РЕФЛЕКСІЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320915Ключові слова:
філософія мистецтва та дизайну, мистецтво, дизайн, естетика, естетична свідомість, засоби комунікації, системний підхідАнотація
У статті порушено проблему, що характеризує динамічні процеси сучасного суперечливого культурного середовища, які спонукають людину до осмислення, відповідальності та усвідомленого вибору напрямів своєї діяльності. Мета статті – висвітлення проблеми осмислення культурного простору філософії мистецтва та дизайну в контексті критично-рефлексивних процесів. Виокремлено теорії та концепції, які пов’язані з філософським ученням про мистецтво, поняттями комунікативності та знаковості, принципами системного підходу та іншими напрямами в контексті критично-рефлексивних процесів. Наголошено на необхідності філософського узагальнення в рамках теорії культури, що дає змогу розкрити сутність мистецтва та дизайну, їх специфіку як культурних феноменів. Підкреслено, що естетична свідомість митця стає ключовим чинником у створенні творів, що мають не лише естетичну зовнішню форму, але й відображають внутрішній зміст, ідеї та емоції.
Посилання
Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. SAGE. Publications Ltd. DOI: https://doi.org/10.4135/9781526401502
Camburn, B., Viswanathan, V., Linsey, J., Anderson, D., Jensen, D., Crawford, R., & Wood, K. (2017). Design prototyping methods: State of the art in strategies, techniques and guidelines. Design Science, 3. DOI: https://doi.org/10.1017/dsj2017.10
Dorst, K., & Cross, N. (2001). Creativity in the Design Process: Co-evolution of Problem-Solution. Design Studies, 22, 5, 425-437. Retrieved from https://www.cc.gatech.edu/ classes/AY2013/cs7601_spring/papers/Dorst_Cross2001.pdf
Giacinta Cavagna di Gualdana, Silvia Bignami, & Gio Ponti. (2019). Archi-Designer. Silvana Editoriale.
Kostiuk, O. (2023). Vzaiemozv’iazok mystetstva i dyzainu v konteksti vyznachennia roli mystetskykh znan u formuvanni estetychnoi svidomosti maibutnikh dyzaineriv [The relationship between art and design in the context of determining the role of artistic knowledge in the formation of the aesthetic consciousness of future designers]. Naukovyj chasopys NPU imeni M. P. Draghomanova [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU], 95, 61-65. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.12 [in Ukrainian].
Kostiuk, O., Vaskevych, O., Zlenko, N., Savitska, O., Mykhailova, R., & Gorbatiuk, T. (2022). The Philosophy of Design in the Innovation Space of the Postmodern World. Consciousness of Cultural Practices. Postmodern Openings, 13 (1), 170-185. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.1/390
Lakatos, I. (1968). Changes in the Problem of Inductive Logic. DOI: https://doi.org/ 10.1016/S0049-237X(08)71048-6 .
Levchuk, L. T. (Ed.). Estetyka [Аesthetics]. (2010). Kyiv: Centr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Lotman, J. (2009). Culture and Explosion. De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/ 10.1515/9783110218473
Maldonado, T. (2009). Design Industrial (Portuguese Edition). Edições 70.
Nelson, G. (1979). Problems of Design. Watson-Guptill Pubns.
Read, H. (1974). Education Through Art. Random House Inc.