КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО МОДЕЛЮВАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ФОРМ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320912Ключові слова:
освітні трансформації, здобувачі освіти, загальнокультурні та спеціальні компетентності, активна життєва позиція, альтернативна освіта, освітні технології, інформаційно-комп’ютерні технології, методи діяльності, розвиток особистостіАнотація
У статті обґрунтовано підходи до моделювання альтернативних форм розвитку компетентностей особистості в умовах освітніх трансформацій. Актуалізується увага на компетенціях і знаннях, які допомагають: забезпечувати діяльність із фундаментальною мінливістю, невизначеністю, складністю та неоднозначністю майбутнього, жити у світі інформаційних і комунікаційних технологій, зокрема базові навички програмування, пошуку інформації, навички обробки та аналізу та ін. Запропоновано модель компетенцій. Визначено, що освіта потребує створення інструментів і умов які підтримують персональне та колективне навчання і неперервний розвиток особистості упродовж усього життя.
Посилання
Bernatova, R., & Tovkanets, H. (2024). Kontseptualni pidkhody do udoskonalennia profesiinoi pidhotovky vchytelia ХХІ stolittia [Conceptual approaches to improving the professional training of teachers of the 21st century.]. In N. M. Avsheniuk, H. V. Tovkanets (Eds.). Vektory rozvytku suchasnoi osvity: dukhovnist, vzaiemodiia, komunikatsiia, kompetentnist [Vectors of development of modern education: spirituality, interaction, communication, competence]: monohrafiia (pp. 140-157). Uzhhorod: RIK-U [in Ukrainian].
Horbunova, L. (2013). Teoriia transformatyvnoho navchannia: osvita dlia doroslykh v umovakh «plynnoi suchasnosti» [The theory of transformative learning: education for adults in the conditions of «flowing modernity»]. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 2 (13). 66-114 [in Ukrainian].
Kotko, Ya. M., & Matsiuk, A. V. (2021). Innovatsiinyi universytet yak faktor sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Innovative university as a factor of socio-economic development of the region]. In Universytetska osvita i nauka: tradytsii ta innovatsii, UESTI-2021 [University Education and Science: Traditions and Innovations, UESTI-2021]: materialy Mizhnar. nauk.-metod. konf. (pp. 74-75). Kharkiv: Stylna typohrafiia [in Ukrainian].
Kuklin, O. V. (2011). Transformatsiia instytutu vyshchoi osvity v umovakh stanovlennia ekonomiky znan [Transformation of the institute of higher education in the conditions of the formation of the knowledge economy]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Levkina, R. V., & Kotko, Ya. M. (2022). Yevrointehratsiinyi napriamok transformatsii systemy vyshchoi osvity v Ukraini [The European integration direction of the transformation of the higher education system in Ukraine]. In Transformatsii v suchasnomu osvitnomu prostori: hlybynni aspekty rozvytku osvity [Transformations in the modern educational space: deep aspects of educational development]: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Chernihiv. Retrieved from https://reicst.com.ua/asp/article/ view/06_02 [in Ukrainian].
Lukianova, L. B. (2013). Treninhovi tekhnolohii v osviti doroslykh [Training technologies in adult education]. In. Lukianova, L. B., Anishchenko, O. V., Sihaieva, L. Ye., Zinchenko, S. V., Banit, O. V., & Doroshenko, N. I. Suchasni tekhnolohii osvity doroslykh [Modern technologies in adult education]: posib. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Lukianova, L., & Nychkalo, N. (2019). Continuing education as a global trend and modern Ukrainian reality. Education modern edition, 2, 108-115.
Maksymenko, O. (2022). Innovatsii v upravlinni shkilnoiu osvitoiu u hlobalizovanomu sviti [Innovations in the management of school education in a globalized world]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Educational Journal], 4, 32 44. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-32-44 [in Ukrainian].
Mashbyts, Yu. I. Metod navchannia yak sposib upravlinnia uchbovoiu diialnistiu [The method of training as a method of management educational activity]. Retrieved from https://www.newlearning .org.ua/sites/default/files/praci/ [in Ukrainian].
Seligman, M. E. P. (1991). Learned optimism. New York: Knopf. Retrieved from https://abdulkadir.blog.uma.ac.id/wp-content/uploads/sites/643/2020/02/Learned-Optimism_-How-to-Change-Your-Mind-and-Your-Life-PDFDrive.com-.pdf
Tovkanets, H. V. (2022). Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi yak tendentsiia suchasnoi yevropeiskoi osvity [Competency-based approach in professional training as a trend in modern European education]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1, 281-284 [in Ukrainian].
Trubacheva, S., Mushka, O., & Zamaskina, P. (2023). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir yak oriientyr rozvytku osvity i nauky v Ukraini [The European research space as a reference point for the development of education and science in Ukraine]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Educational Journal], 4, 46-52. Retrieved from https://uej.undip.org.ua/ index.php/journal/article/view/702/780 [in Ukrainian].
Vorontsova, A. S., & Barvinok, V. Yu. (2022). Osvitni klastery yak potentsialnyi resurs upravlinnia osvitoiu [Educational clusters as a potential resource of education management.]. In Menedzhment ХХІ stolittia: hlobalizatsiini vyklyky [Management of the 21st century: globalization challenges]: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 1204-1206). Poltava: PDAU [in Ukrainian].