ПРАКТИКА ЗАПРОВАДЖЕННЯ АРТ-КОМУНІКАЦІЙНОГО ДОСВІДУ БРИТАНСЬКИХ НАУКОВЦІВ У ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • А. Растригіна

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306159

Ключові слова:

музично-педагогічна освіта, підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва, зарубіжний досвід, арт-комунікаційна взаємодія, травмоінформоване мистецтво, інноваційний напрямок

Анотація

The article presents the expediency and timeliness of introducing the art-communication experience of British scientists in the training of future teachers of musical art with the aim of acquiring students’ ability to perform artistic and communicative activities in order to restore and support the mental health of Ukrainians in the conditions of war. It has been noted, that the introduction of foreign experience of art-communication interaction in the training of music teachers can become an effective basis for achieving the specified goal. The author’s vision of the appropriateness of the application of the definition of “art- communication” in the context of the development of an updated strategy for the training of music teachers is presented.  The prospects of further exploration in the researched direction.

Посилання

Khrypko, S. A. (Ed.), & Yatsenko, H. Yu. (Comp.). (2011). Aksiolohiia osvity v sferi komunikatyvnoi kultury: tsinnisni aktsenty; komunikatyvni tendentsii; dystantsiinyi format [Axiology of education in the field of communicative culture: value accents; communicative tendencies; distance format]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Lupak, N. (2019). Khudozhnia komunikatsiia v ploshchyni mystetskoi sovity: teoriia, praktyka, innovatsii [Artistic communication in the field of art education: theory, practice, innovations]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 1(91), 6-11 [in Ukrainian].

Rastryhina, A. (2023a). Art-komunikatsii v mystetsko-pedahohichnii osviti: do postanovky problem [Art communications in musical and pedagogical education: before the problem statement]. In. Hnativ, Z., Medvid, T. (Eds.-comp.). Teoriia i praktyka mystetskoi edukatsii v tsyvilizatsiinykh vyklykakh sohodennia [Theory and practice of art education in today's civilizational challenges]: materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 31-33). Drohobych: DDPU im. I. Franka [in Ukrainian].

Rastryhina, A. (2023b). Tsinnisni osnovy art-komunikatsii u mystetsko-pedahohichnii osviti: intehratsiino-mizhdystsyplinarnyi dyskurs [Value bases of art communication in art and pedagogical education: integrative and interdisciplinary discourse]. In Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical Sciences ]. (Is. 209, pp. 86-92). DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-86-92 [in Ukrainian].

Rudnytska, O. (2000). Pedahohika mystetstva: poshuky i perspektyvy [Art pedagogy: searches and perspectives]. In. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia: ukrainsko-polskyi shchorichnyk [Professional education: pedagogy and psychology: Ukrainian-Polish yearbook] (Vol. 2, pp. 233-245). Kyiv; Chenstokhova [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-14

Як цитувати

Растригіна, А. (2024). ПРАКТИКА ЗАПРОВАДЖЕННЯ АРТ-КОМУНІКАЦІЙНОГО ДОСВІДУ БРИТАНСЬКИХ НАУКОВЦІВ У ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ. Естетика і етика педагогічної дії, (29), 141–152. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306159

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ОСВІТА: ТЕОРІЯ, ІСТОРІЯ, МЕТОДИКА