ЕСТЕТИКА УСМІШКИ ЛЮДИНИ: МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИЙ І ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • М. Нідзельський
  • С. Кіприч
  • М. Римар
  • О. Мякота

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306158

Ключові слова:

усмішка, поліфункціональність, естетична функція, естетична стоматологія, критерії естетики усмішки, класифікація усмішок, фізкультурно-оздоровча діяльність

Анотація

У теоретичній статті розкрито естетику усмішки людини через аналіз її поліфункціонального простору в контексті сучасних медико-біологічних і психолого-педагогічних досліджень. Виокремлено та розкрито сутність сигнальної (семіотичної), експресивної, терапевтичної (здоров’я-збережувальної), захисної (маскувальної), репрезентативної, комунікативної, соціальної, педагогічної та естетичної функцій усмішки. Уточнено та доповнено критерії естетики усмішки. Класифіковано усмішки на підґрунті анатомо-біологічних ознак: комісурна, іклова, складна. Акцентовано увагу на реалізації всіх функцій усмішки в процесі фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності.

Посилання

Bell, N. D. & Pomerantz, A. (2016). Humor in the Classroom: A Guide for Language Teachers and Educational Researchers. New York: Routledge ISBN: 978-0-415-64054-1

Bilodid, I. K. (Ed.). (1979). Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 10: T-F). Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].

Devereux, P. G., & Heffner, K. L. (2007). Psychophysiological approaches to the study of laughter: Toward an integration with positive psychology. In A. D. Ong, & M. H. M. van Dulmen (Eds.). Oxford handbook of methods in positive psychology (pp. 233-249). Oxford: Oxford University Press.

Diachuk, V. P. (2017). Imidzholohiia. Sotsiokulturnyi vymir [Imageology. Sociocultural dimension]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Fedii, O. A. (2016). Estetoterapiia [Aesthetotherapy]: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Gonot-Schoupinsky, F. (2023). From positive psychology to positive biology: laughter and longevity. Exploration of Medicine, 4, 1109-1015. Retrieved from https://doi.org/10.37349/emed.2023.00198

In Japan, laughter to be measured by 'aH' (23.02.2008). CHINADAILY. Retrieved from https://www.chinadaily.com.cn/world/2008-02/23/content_6479008.htm

Kamaleonte, H. (2020). Yak pidvyshchyty samootsinku, stvoryvshy novu usmishku? [How to improve self-esteem by creating a new smile]. DentArt, 1 (98), 26-33 [in Ukrainian].

Kondruk, A. Yu. (2019). Posmishka yak neverbalnyi zasib maskuvannia lytsemirstva ta neshchyrosti [A smile as a non-verbal means of masking hypocrisy and insincerity]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia. Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series. Philology], 39, 2, 39-42 [in Ukrainian].

Lobach, O. (2013). Kordotsentrychna paradyhma rozvytku emotsiinoi kultury vchytelia mystetskykh dystsyplin [Cordocentric paradigm of the development of the emotional culture of the art teacher]. In Otych, O. M. (Ed.), Ziaziun, I. A., Filipchuk, H. H., Semenoh, O. M., Solomakha, S. O., Sotska, H. I., Vovk, M. P. Uchytel mystetskykh dystsyplin u dyskursi pedahohichnoi maisternosti [The teacher of art disciplines in the discourse of pedagogical mastery]: monohrafiia (pp. 98-114). Berdiansk: Vydavets Tkachuk O. V. [in Ukrainian].

Momot, O. (2023). Pedahohika fizkulturno-sportyvnoi diialnosti [Pedagogy of physical culture and sports activities]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Poltava: Astraia [in Ukrainian].

Nidzelskyi, M. Ya., & Chykor, V. P. (2005). Rol fonetyky v pokrashchenni yakosti zubnykh proteziv [The role of phonetics in improving the quality of dentures]. In Suchasni tekhnolohii profilaktyky ta likuvannia v stomatolohii [Modern technologies of prevention and treatment in dentistry]: materialy II (IX) zizdu Asotsiatsii stomatolohiv Ukrainy (pp. 434-435). Kyiv: Knyha plius [in Ukrainian].

Nidzelskyi, M. Ya., Shyian, Ye. H., & Davydenko, H. M. (2016). Estetychni aktsenty stomatolohii [Aesthetic accents of dentistry]: posibnyk. Vinnytsia: Nova Knyha [in Ukrainian].

Preeti, Oza, Shivani, Ahluwalia. (2021). Teacher as a Communicator: Blending Formal and Informal Communication through Humor in a Higher Education Classroom. RecearchGate. DOI: 10.13140/RG.2.2.17081.29288

Serdiuk, L. Z. (Ed.), Danyliuk, I. V., Turban, V. V., Penkova, O. I., & Volodarska, N. D. (2021). Samodeterminatsiia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti [Self-determination of the psychological well-being of the individual]: monohrafiia. Kyiv; Lviv: Vydavets Viktoriia Kundelska [in Ukrainian].

Vasianovych, H. P. (2021). Estetychni katehorii «liubov», «radist» i «strakh» u profesiinii diialnosti pedahoha [Aesthetic categories of "love", "joy" and "fear" in the professional activity of a teacher]. Zhurnal Prykarpatskoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka [Journal of Vasyl Stefanyk Prykarpattia University], 8, 1, 17-23 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-14

Як цитувати

Нідзельський, М., Кіприч, С., Римар, М., & Мякота, О. (2024). ЕСТЕТИКА УСМІШКИ ЛЮДИНИ: МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИЙ І ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ. Естетика і етика педагогічної дії, (29), 128–140. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306158

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА