РОЗВИТОК «М’ЯКИХ» НАВИЧОК УЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306136Ключові слова:
розвиток «м’яких» навичок, учитель початкових класів, методологічні орієнтири, аксіологічний підхід, діяльнісний підхід, системний підхід, андрагогічний підхід, Нова українська школа, принципи розвитку «м’яких» навичокАнотація
В оглядовій статті схарактеризовано пріоритети розвитку «м’яких» навичок учителя початкових класів з урахуванням пріоритетів Нової української школи. Проаналізовано результати опитування вчителів початкових класів м. Києва щодо вагомості «м’яких» навичок у професійній діяльності. Визначено методологічні підходи (діяльнісний, андрагогічний, аксіологічний, системний) та принципи (гнучкості діяльності, зв’язку теорії і практики, креативності, діалогової взаємодії, опори на досвід, партнерства, рефлексії) розвитку «м’яких» навичок учителів початкових класів.
Посилання
Khodatska, O. M. (2022). Rozvytok profesionalizmu vchyteliv ukrainskoi movy i literatury v umovakh neformalnoi osvity [Development of professionalism of teachers of Ukrainian language and literature in the conditions of non-formal education]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Lukianova, L. B. (2010). Osnovopolozhni pryntsypy andrahohichnoi modeli navchannia: optymalni umovy vykorystannia [Basic principles of the andragogic model of learning: optimal conditions of use]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems]: zbirnyk nauk. prats (Is. 23, pp. 119-124). Kyiv; Vinnytsia: TOV firma «Planer» [in Ukrainian].
Mashkina, C. V., Usatenko, T. P., Khomych, L. O., & Shakhrai, T. O. (2016). Teoretychni zasady kulturolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi pedahoha do vykhovnoi diialnosti [Theoretical foundations of the cultural approach in teacher training for educational activities]: monohrafiia. Kyiv: IPOOD NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Mykhailova, L. M. (Ed.), Pahava, O. V., & Pronina, O. V. (Comps.). (2020). Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity [Dictionary of terms and concepts of modern education]. Sievierodonetsk: Luhanskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/172BrH7n8FyBeFFimTMDq_6m23yJAvRHm [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. (2016). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Pobirchenko, N. A. (Ed.). (2007). Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: Nauk. svit [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [On the approval of the Professional Standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with a diploma of junior specialist)"]: nakaz № 2736-20 vid 23.12.2020 (2020). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian].
Vovk, M. P. (2020). Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy [Trends in the development of pedagogical education in Ukraine: challenges and prospects]. In Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action]: zbirnyk nauk. prats (Is. 22, pp. 150-165). Kyiv; Poltava. Retrieved from https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/222016/222238 [in Ukrainian].