«ЖІНОЧА» ПРОФЕСІЯ ДОШКІЛЬНОГО ПЕДАГОГА: ДОСВІД, ТЕНДЕНЦІЇ І ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Я. Танявська

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306134

Ключові слова:

дошкільна освіта, професійна підготовка, «жіноча» професія, чоловіки-педагоги, гендерна рівність, тенденції, досвід, перспективи

Анотація

У статті схарактеризовано досвід становлення професійної освіти вихователів дошкільних закладів, зокрема на західноукраїнських землях, що відбувалося в контексті загальноєвропейського культурно-освітнього процесу ХІХ ст. Ретроспективний аналіз розвитку перших педагогічних інституцій з підготовки наглядового персоналу засвідчив, що до одних закладів приймали жінок, а до інших – чоловіків. Особлива роль в утвердженні поглядів про жіночий характер професії дошкільного педагога належить Ф. Фребелю. Проте на зламі ХХ – ХХІ ст. питання гендерної рівності серед педагогів дошкільної сфери привернули увагу у зв’язку з низькою участю представників чоловічої статі, що негативно позначалося на навчально-виховному процесі. Як засвідчує досвід таких європейських країн, як Норвегія, Данія і Німеччина, вирішення питання гендерної рівності в дошкільній освіті вимагає комплексних наукових і соціальних досліджень, прийняття відповідних урядових програм і управлінських рішень.

Посилання

Andrusyk, O., & Marushchenko, O. (Eds.). (2020). Henderni budni doshkillia [Gender weekdays of preschool]. Kharkiv: Planeta-Prynt [in Ukrainian].

Babak, S. (2018). Shcho ne tak z doshkilnoiu osvitoiu v Ukraini? [What is wrong with preschool education in Ukraine?]. Retrieved from https://uifuture.org/publications/24434-shcho-ne-tak-z-doshkilnoyu-osvitoyu-v-ukraini/ [in Ukrainian].

Babushko, S. R., Solovei, M. I., & Solovei, L. S. (2022). Henderni bariery v neformalnii osviti doroslykh v Yevropi [Gender barriers in non-formal adult education in Europe]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, perspectives], 2(22), 37-48 [in Ukrainian].

Berger, M. (2000). Frauen in der Geschichte des Kindergartens: Eine Einführung. Retrieved from https://www.kindergartenpaedagogik.de/fachartikel/geschichte-der-kinderbetreuung/manfred-berger-frauen-in-der-geschichte-des-kindergartens/170/

Hamann, G., Vyshnevetska, Yu., & Hrabska, A. (2013). Vusati niani [Mustache babysitters]. Retrieved from https://www.dw.com/uk/%D0%B2%D1%83%D1%81%D0%B0%D1%82%09.10. [in Ukrainian].

Hryshkov, V. S. (2020). Shcho b ya zrobyv dlia vdoskonalennia suchasnoho doshkilnoho zakladu [What would I do to improve a modern preschool]. Ese. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/so-b-a-zrobiv-dla-vdoskonalenna-sucasnogo-doskilnogo-zakladu-231008.html [in Ukrainian].

Doslidzhennia yakosti doshkilnoi osvity: skladovi osvitnoho seredovyshcha [Research on the quality of preschool education: components of the educational environment]. (2019). DNU «Instytut osvitnoi analityky». Analitychnyi zvit. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/DO-1.pdf [in Ukrainian].

Ivanova, V. V. (2019). Orhanizatsiia suchasnoi doshkilnoi osvity u systemi neperervnoi osvity Yevropeiskoho Soiuzu [Organization of modern preschool education in the system of continuous education of the European Union]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 145, 62-71. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32328 [in Ukrainian].

Karpiuk-Maniukhina, A. (2020). Tolich. Yak vykhovatel iz Korshovtsia 14 rokiv «hraietsia» u pisochnytsi [Tolich. As a teacher from Korsovets, he has been "playing" in the sandbox for 14 years]. Retrieved from https://gendergid.org.ua/tolich-yak-vyhovatel-iz-korshovczya-14-rokiv-grayetsya-u-pisochnyczi/ [in Ukrainian].

Kellner, M. W. (2009). Aus-und Weiterbildung österreichischer Kindergartenpädagoginnen aus historischer und zukünftiger Perspektive: Dissertation. Graz. Retrieved from https://u.to/EKmeGw

Kvasetska, Ya. A. (2017). Profesiina pidhotovka vykhovateliv doshkillia na zakhidnoukrainskykh zemliakh: istorychnyi aspekt [Professional training of preschool teachers in Western Ukrainian lands: historical aspect]. Chernivtsi: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Reho, H. I. (2010). Doshkilne vykhovannia u Zakarpatti: vytoky y istoriia rozvytku (1836 – 1918 rr.) [Preschool education in Transcarpathia: origins and history of development (1836 – 1918)]. Uzhhorod: Patent [in Ukrainian].

Shevtsova, M. (2021). Norvehiia: zaluchaiuchy cholovikiv u «zhinochi» profesii [Norway: bringing men into women professions]. Retrieved from https://genderindetail.org.ua/season-topic/feminism-in-detail/norvegiya-zaluchayuchi-cholovikiv-u-zhinochi-profesii.html#:~:text= [in Ukrainian].

Stratehii vprovadzhennia hendernoi rivnosti u sferi osvity do 2030 roku [Strategies forthe implementation of gender equality in the field of education until 2030]. (2022). Zatverdzhena rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 20 hrudnia 2022 r. №1163-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#n13 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-14

Як цитувати

Танявська, Я. (2024). «ЖІНОЧА» ПРОФЕСІЯ ДОШКІЛЬНОГО ПЕДАГОГА: ДОСВІД, ТЕНДЕНЦІЇ І ПЕРСПЕКТИВИ. Естетика і етика педагогічної дії, (29), 53–62. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306134

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ