МУЗИКА ЯК АКТУАЛІЗАЦІЯ ІСТОРІЇ: СВІТОГЛЯДНІ ОРІЄНТИРИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306129Ключові слова:
інтерпретація, історичний контекст, мистецька освіта, музичне мистецтво, підготовка вчителів музики, світогляд, україноцентризм, цінності, школяріАнотація
У статті розкрито роль мистецтва в актуалізації пізнання історії молодим поколінням. У центрі уваги авторки – події української історії ХХ‑ХХI ст., які мають драматичні, трагедійні смисли. Основою для формування світоглядних орієнтирів молоді через мистецтво та для переоцінки цінностей усіх суб’єктів освітнього процесу визначається україноцентризм, що має точкою відліку і водночас орієнтиром українськість художнього мислення як фундамент національно-патріотичного виховання.
Здійснено вибірковий огляд музичних творів, присвячених подіям Голодомору, Чорнобильській трагедії, боротьбі України за Незалежність на Майдані 2014 року і воєнним реаліям після початку повномасштабного вторгнення рф в Україну. Серед авторів творів, до яких апелює стаття, – Л. Дичко, С. Луньов, В. Польова, В. Сильвестров, Є. Станкович, К. Цепколенко, Ю. Шевченко, О. Щетинський, О. Яковчук, С. Ярунський та інші митці. Виокремлено стрижневі аспекти для комунікації з учнівською та студентською молоддю в освітньому процесі на основі музики, яка актуалізує історичні події. Наголошено на складності такої комунікації стосовно втілення трагедійних образів. Підкреслено необхідність формування позитивного образу майбутньої України через музику, яка втілює драматичні сторінки української історії, що важливо для утвердження національної ідентичності молоді, формування потреби захищати власні культурні надбання.
Посилання
Bekh, I. D., Kanishevska, L. V., & Malynoshevskyi, R. V. (2023). Stratehiia viiskovo-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi v systemi osvity Ukrainy: realii ta oriientovni pozytsii [The strategy of military-patriotic education of children and youth in the education system of Ukraine: realities and indicative positions]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 5 (2), 1-7. Retrieved from https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5202 [in Ukrainian].
Bondarenko, A. Yu. (2022) Istoriia Ukrainy u dzerkali symfonichnoi tvorchosti Oleksandra Yakovchuka [The history of Ukraine in the mirror of Oleksandr Yakovchuk's symphonic work.]. Muzychne mystetstvo i kultura [Music art and culture], 2, 35, 39-48 [in Ukrainian].
Filipchuk, H. H. (2023). Ukrainoznavchi aktualitety pedahohichnoi kultury suchasnoho vchytelia [Ukrainian studies actualities of the modern teacher’s pedagogical culture]. In. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action] (Is. 28, pp. 74-89). Kyiv; Poltava [in Ukrainian].
Karas, H. V. (2013). Tema Holodomoru 1932 1933 v Ukraini v konteksti muzyky postmodernu: na prykladi opery Virko Baleia [The theme of the Holodomor 1932 1933 in Ukraine in the context of postmodern music: on the example of Virko Bale's opera]. Kultura i suchasnist [Culture and modernity], 2, 102-107 [in Ukrainian].
Komarovska, O. A. (2022). Muzyka yak refleksiia viiny: osmyslennia z uchniamy realii sohodennia na urokakh mystetstva [Music as a reflection of war: understanding today's realities with students in art classes]. Mystetstvo ta osvita [Arts and Education], 3, 16-21 [in Ukrainian].
Kononchuk, T. I. (1998). Zatemnennia ukrainskoho sontsia, abo Trahediia 1932 1933 rokiv u folklori Ukrainy [The eclipse of the Ukrainian sun, or the Tragedy of 1932 and 1933 in the folklore of Ukraine]: monohrafiia. Kyiv: Tvim inter [in Ukrainian].
Kravchenko, A. I. (2020). Kamerno-instrumentalne mystetstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolit (semiolohichnyi analiz) [Chamber and instrumental art of Ukraine of the late 20th - early 21st centuries (semiological analysis)]: monohrafiia. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Lihus, O. M. (2023). Dukhovno-patriotychni determinanty styliu Valentyna Sylvestrova v khorovomu tsykli «Maidan. 2014» [Spiritual and patriotic determinants of Valentin Sylvestrov's style in the choral cycle "Maidan. 2014"]. Ukraina. Yevropa. Svit. Istoriia ta imena v kulturno-mystetskykh refleksiiakh [Ukraine. Europe. World. History and names in cultural and artistic reflections], 6, 216-222 [in Ukrainian].
Novytska, T. (2022). «Panakhyda za pomerlymy z holodu» Yevhena Stankovycha. Natsionalna trahediia v muzytsi ["Remembrance for those who died of hunger" by Yevhen Stankovych. National tragedy in music]. Theclaquers. 26.11.2022. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/10397 [in Ukrainian].
Yatsenko, V. R. (2022). «Maidan – 2014» Valentyna Sylvestrova: zhanrovo-stylovi parametry tvoru ["Maidan – 2014" by Valentina Sylvestrova: genre and style parameters of the work]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Culture and Arts Managers], 3, 266 271 [in Ukrainian].
Vasylenko, O. (2020). Interviu z S. Yarunskym. Kanadskyi instytut ukrainskykh studii. Siuzhet 11 [Interview with S. Yarunskyi. Canadian Institute of Ukrainian Studies. Plot 11]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=2uoB_TQFPxE&t=2s [in Ukrainian].
Vasylenko, O. (2021). Tema Holodomoru u tvorchykh kontseptsiiakh ukrainskykh kompozytoriv XX XXI stolit [The Holodomor theme in the creative concepts of Ukrainian composers of the 20th and 21st centuries]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 36, 1, 44-49 [in Ukrainian].