УКРАЇНОЗНАВЧІ АКТУАЛІТЕТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • H. Filipchuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293167

Ключові слова:

українознавство, україноцентризм, педагогічна культура, вчитель, національна система освіти

Анотація

У статті обґрунтовано, визначено та розкрито українознавчі актуалітети педагогічної культури вчителя в контексті сучасних політичних, соціальних і культурологічних проблем становлення національної системи освіти в Україні. Акцентовано увагу на тому, що нинішня місія освіти – зміцнювати й розвивавати національну ідею. Доведено, що культ культури, передовсім національної, необхідно сприймати як методологію сучасної освіти. З’ясовано, що, формуючи педагогічну культуру вчителя, викладача, необхідно зважати на два ключових аспекти – професійний і культурний. Наголошується, що справжня педагогічна культура формується двовимірно – конкордично і логічно, чуттєво й раціонально, є своєрідним синтезом душі і розсуду (інтелекту). Констатовано, що українознавство слід вважати тим ваговитим складником у змісті освіти, що робить її добротною, інтелектуальною, гуманною, національною, зміцнюючи суспільні процеси державо-націєтворчості.

Посилання

Derzhavna natsionalna prohrama «svita» («Ukraina XXI stolittia») [State national program "Education" ("Ukraine of the 21st century")]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/896-93-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Dontsov, D. (1958). Dvi literatury nashoi doby [Two literatures of our time]. Toronto: Homin Ukrainy [in Ukrainian].

Dorozhnia karta mystetskoi osvity (IuNESKO, 2006 r.) [Road Map for Arts Education (UNESCO, 2006)]. Retrieved from http://mincult.kmu.gov.ua/mincult/uk/publish/article/194807 [in Ukrainian].

Dziuba, I. (2001). Natsionalna kultura yak chynnyk maibuttia Ukrainy [National culture as a factor in the future of Ukraine]. Slovo Prosvity [The Word of Enlightenment], 27 lypnia, 12-13 [in Ukrainian].

Filipchuk, H. H. (2014). Natsiietvorchist osvity [National creativity of education]: monohrafiia. Chernivtsi: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Filipchuk, H. H. (2015). Oliudnennia liudyny u pedahohichnii spadshchyni A. Makarenka [Human humanization in pedagogical heritage of A. Makarenko]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The sources of pedagogical skills], 15, 8-13 [in Ukrainian].

Filipchuk, H. H. (2016). Natsionalna identychnist: kulturno-osvitnii vymir [National identity: cultural and educational dimension]. Chernivtsi: Druk-Art [in Ukrainian].

Haiek, F. A. (2022). Shliakh do rabstva [The Road to Serfdom]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Hod, N. V. (2009). Moralne vykhovannia osobystosti v pedahohichnii systemi humanista Erazma Rotterdamskoho [Moral Upbringing of the Personality in the Pedagogical System of the Humanist Erasmus of Rotterdam]. (Extended abstract of PhD diss.). Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka. Poltava [in Ukrainian].

Khvylovyi, M. (2020). Syni etiudy [Blue sketches]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian]

Khvylovyi, M. Shliakhetne hnizdo [Noble nest]. Retrieved from https://www.ukrlib.com.ua/ books/ printit.php?tid=2708

Komenskyi, Ya. A. (1940). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Lebon, H. (2020). Psykholohiia liudskykh spilnot [Psychology of human communities]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky [in Ukrainian].

Lypynskyi, V. (2017). Lysty do Brativ-Khliborobiv [Letters to the Brothers-Breadmakers]. Kyiv: NBU imeni Yaroslava Mudroho [in Ukrainian].

Makarenko, A. S. (1952). Pedahohika indyvidualnoi dii. Deiaki vysnovky z moho pedahohichnoho dosvidu [Pedagogy of individual action. Some conclusions from my teaching experience]. In Makarenko, A. S. Tvory [Works] (Vol. 5, pp. 214-230). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Makarenko, V. S. Mii brat Anton Semenovych Makarenko (Spohady) [My brother Anton Semenovych Makarenko (Memories)]. Retrieved from https://okrain.net.ua/article/ read/Moi_brat_Anton_Semenovich_Makarenko_Vospominaniya.html

Ohiienko, I. (2019). Ukrainska kultura. Korotka istoriia kulturnoho zhyttia ukrainskoho narodu [Ukrainian culture. A brief history of the cultural life of the Ukrainian people]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Pestalotstsi, Y. H. (1938). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv; Kharkiv [in Ukrainian].

Plyska, Yu. S. (2018). Tendentsii rozvytku osobystisnoi pedahohichnoi kultury vchytelia v Ukraini i Polshchi: porivnialnyi analiz [Tendencies of Development of Teacher’s Personal Pedagogical Culture in Ukraine and Poland: Comparative Аnalysis]. (D diss.). Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr [in Ukrainian].

Sbruieva, A. A., & Rysina, M. Yu. (Comps.), & Mozghovyi, I. P. (Ed.) (2006). Khrestomatiia z istorii pedahohiky [Textbook on the history of pedagogy]. (Part II). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1976-1977). Vybrani tvory [Selected works] (5 vol.). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Yurkevych, P. D. (2021). Chytannia pro vykhovannia [Reading about upbringing]. Lviv: Apriori [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-19

Як цитувати

Filipchuk, H. (2023). УКРАЇНОЗНАВЧІ АКТУАЛІТЕТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ. Естетика і етика педагогічної дії, (28), 74–89. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293167

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА