ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ ДО ЗАСТОСУВАННЯ КАЛІГРАФІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282141Ключові слова:
дизайн-освіта, мистецька освіта, графічний дизайн, каліграфія, шрифтовий дизайн, національний шрифтовий дизайн, підготовка майбутніх бакалаврів графічного дизайну в закладах вищої мистецької освітиАнотація
В оглядовій статті представлено термінологічний дискурс проблеми підготовки майбутніх бакалаврів графічного дизайну до застосування каліграфії у професійній діяльності, що включає такі терміносполуки, як: «мистецька освіта», «дизайн-освіта», «дизайн», «графічний дизайн», «каліграфія», «шрифт», «шрифтовий дизайн» тощо. Обґрунтовано авторську дефініцію «національний шрифтовий дизайн». З’ясовано, що в сучасній підготовці дизайнерів у закладах вищої мистецької освіти актуалізується проблема оновлення змісту, форм, методів і технологій, зокрема цифрових, використання каліграфії, шрифтового дизайну на засадах національних традицій, обґрунтування методичних підходів до відтворення і створення українських шрифтових форм, типографіки, шрифту з використанням взірців національної культури. Наголошується на націєзбережувальних засадах шрифтового дизайну, що сприятиме утвердженню традицій, зміцненню національної ідентичності.
Посилання
Boichuk, O. V., Holoborodko V. M., Opaliev M. L., & Sbitnieva N. F. (2021). Dyzain i erhonomika [Design and ergonomics]: ukrainsko-anhliiskyi terminolohichnyi slovnyk. Kharkiv: KhDADM [in Ukrainian].
Danylenko, V. Ya. (2005). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the world context of art and design culture]: monohrafiia. Kharkiv: KhDADM; Koloryt [in Ukrainian].
Dubrovina, A. P., & Doronina, S. O. (2021). Ukrainskyi shryft: vytoky, etapy formuvannia, stylistychni osoblyvosti [Ukrainian font: origins, stages of formation, stylistic features.]. Mystetstvoznavchi zapysky [Art history notes], 40, 10-14 [in Ukrainian].
Fursa, O. O. (2014). Tendentsii rozvytku dyzain-osvity v Ukraini (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Trends in the development of design education in Ukraine (second half of the 20th - beginning of the 21st century)]. (Extended abstract of D diss.). Zhytomyrskyi derzh. un-t im. Ivana Franka. Zhytomyr [in Ukrainian].
Komarovska, O. A., & Prosina O. V. (2020). Mystetska osvita: vektory reformuvannia [Art education: vectors of reform]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 2 (1), 1-6 [in Ukrainian].
Mitchenko, V. S. (2018). Kalihrafiia. Vzaiemovplyvy shryftiv: teoriia i praktyka; kyrylytsia i latynytsia; istoriia i suchasnist [Calligraphy. Interactions of fonts: theory and practice; Cyrillic and Latin; history and modernity]. Kyiv: Laurus [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (2009). Mystetska osvita: suchasni problemy rozvytku [Art education: modern problems of development]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14: Teoriia i metodyka mystetskoi osvity [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series 14: Theory and methods of art education], 7 (12), 3-9 [in Ukrainian].
Pliaka, L. V., & Tiurina V. O. (2009). Profesiina kompetentnist yak faktor formuvannia konkuretospromozhnosti maibutnikh fakhivtsiv [Professional competence as a factor in shaping the competitiveness of future specialists]. In Molodizhna polityka: problemy i perspektyky [Youth policy: problems and prospects]: materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 135-137). Drohobych: Redaktsiino-vydavnychyi viddil DDPU im. Ivana Franka [in Ukrainian].
Prusak, V. F. (2006). Orhanizatsiino-pedahohichni zasady pidhotovky maibutnikh dyzaineriv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Organizational and pedagogical principles of training future designers in higher educational institutions of Ukraine]. (PhD diss.). Prykarpatskyi nats. un-t im. Vasylia Stefanyka. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Tytarenko, V. P. (2016). Rozvytok dyzain-osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Development of design education in higher educational institutions of Ukraine]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], (2), 287-290 [in Ukrainian].
Shpak, O. (2023). Sutnist poniattia «kalihrafiia»: teoretychnyi dyskus [The essence of the concept of "calligraphy": a theoretical discussion]. In Society and Science Interconnection: scientific сollection proceedings of the 2nd International scientific and practical conference (No 153, pp. 177-182). Portugal. Retrieved from https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/3252/3285 [in Ukrainian].
Yakovliev, M. I. (Ed.). (2010). Dyzain [Design]: slovnyk-dovidnyk. In-t problem suchasnoho mystetstva NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Zakharova, S. O. (2010). Dyzain yak kulturnyi fenomen: teoretyko-metodolohichnyi analiz [Design as a cultural phenomenon: theoretical and methodological analysis]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akdemii [Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy], 42, 80-88 [in Ukrainian].