ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ

Автор(и)

  • O. Fediy
  • Ya. Makarenko
  • T. Miroshnichenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189

Ключові слова:

компетентнісний підхід, екологічна компетентність, екологічне мислення, ціннісні орієнтації, екологічно виправдана поведінка, молодший школяр, екологічна стежка, екскурсія

Анотація

У статті розглянуто особливості організації екологічної стежки як ефективного засобу формування екологічної компетентності молодшого школяра. Схарактеризовано зміст і структуру екологічної компетент­ності учня відповідно до Державного стандарту загальної початкової освіти. Визначено мету, завдання, функції та роль навчальної екологічної стежки у вихованні екологічно грамотної поведінки дитини в навколиш­ньому природному середовищі, представлено короткий опис маршруту екологічної стежки. Акцентовано увагу на естетичному значенні екостежки, що полягає в активізації естетичних почуттів і переживань молодших школярів під час спостереження за обʼєктами природи. З’ясовано, що найбільш продуктивним напрямом роботи на екологічній стежці є практично-екскурсійний, основними видами діяльності якого є відпрацювання практичних робіт, спостереження, проєктна, науково-дослідницька, спортивно-оздоровча, ігрова та творча діяльності.

Посилання

Andrusenko, I. V. (2020). Formuvannia ekolohichnoi hramotnosti molodshykh shkoliariv v intehrovanomu kursi "Ia doslidzhuiu svit": Metodychni rekomendatsii [Formation of environmental literacy of junior high school students in the integrated course «I explore the world»: methodological recommendations]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kolonkova, O. O. (2007). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy dystantsiinoi osvity [Formation of environmental competence of high school students by means of distance education]. In Teoretyko–metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: Zb. nauk. prats. (Vol. 10. T.1, p. 379-387). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Konovalchuk, I. (2016). Teoretychni y tekhnolohichni aspekty formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv [Theoretical and technological aspects of the formation of environmental competence of younger schoolchildren]. Molod i rynok, 5(136), 20-24 [in Ukrainian].

Kontseptsiia ekolohichnoi osvity v Ukraini [The concept of environmental education in Ukraine]. (2002). Dyrektor shkoly, 16 [in Ukrainian].

Kurylenko, N. V. (2015). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly u protsesi navchannia fizyky [Formation of environmental competence of elementary school students in the process of learning physics]. (Ext. abstract of PhD diss.). Kirovohrad [in Ukrainian].

Lohvinova, Ya. O. (2014). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha biolohii v protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of ecological competence of the future biology teacher in the process of studying natural sciences]. (Ext. abstract of PhD diss.). Kirovohrad [in Ukrainian].

Lypova, L., Lukashenko, T., & Malyshev, V. (2012). Ekolohichna kompetentnist osobystosti v umovakh fundamentalizatsii osvity [Environmental competence of the individual in the conditions of fundamentalization of education]. Osvita rehionu: Politolohiia, psykholohiia, sotsialni komunikatsii, 3, 246 [in Ukrainian].

Marshytska, V. V. (2005). Sutnisni kharakterystyky ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Essential characteristics of environmental competence of elementary school students]. In Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: Zb. nauk. prats. (Kn. 2. Vol. 8, p. 20-24). Kyiv [in Ukrainian].

Matveieva, N. O. (2013). Teoriia i metodyka vykhovannia: formuvannia ekolohichnoi kultury molodshykh shkoliariv: Navch.-metod. posibnyk [Theory and methods of education: formation of ecological culture of younger schoolchildren: Teaching-method. manual]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Melash, V., & Kovalchuk, K. (2013). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv [Theoretical and methodological principles of the formation of environmental competence of younger schoolchildren]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 10, 118-121 [in Ukrainian].

Metodychnyi lyst shchodo uchasti uchnivskoi molodi u zakhodakh prysviachenykh mizhnarodnomu Dniu Zemli ta Dniu Dovkillia v Ukraini [Methodical letter regarding the participation of student youth in events dedicated to the international Earth Day and Environment Day in Ukraine]. (2015). Retrieved from https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2015/01/03-04-80.pdf [in Ukrainian].

Molodychenko, V. V., Serdiuk, A. M., & Molodychenko, N. A. (2020). Pedahohichni umovy formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Pedagogical conditions for the formation of environmental competence of elementary school students]. Innovatsiina pedahohika, 20(3), 11-16 [in Ukrainian].

Prokopenko, O., & Demydova, T. (2005). Ekolohichne vykhovannia u protsesi vyvchennia biolohii [Ecological education in the process of studying biology]. Ridna shkola, 3, 72-75 [in Ukrainian].

Prutsakova, O. L. (2007). Zmist ekolohichnoi osvity yak chynnyk formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv [The content of environmental education as a factor in the formation of environmental competence of schoolchildren]. In Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: Zb. nauk. pr. (Vol. 10. T. 1, p. 362-370). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Pustovit, N. A. (2001). Osobystisno oriientovani tekhnolohii ekolohichnoho vykhovannia pidlitkiv [Personally oriented technologies of environmental education of teenagers]. In Naukovi zapysky. Seriia: pedahohika i psykholohiia. (Vol. 5, p. 59-62). Vinnytsia: Derzhavna kartohrafichna fabryka [in Ukrainian].

Pustovit, N. A., Prutsakova, O. L., Rudenko, L. D., & Kolonkova, O. O. (2008). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv: Nauk.-metod. posib [Formation of environmental competence of schoolchildren: Scientific method. manual]. Kyiv [in Ukrainian].

Ratushniak, O. M. (2014). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Formation of environmental competence of primary school students]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 16, 325-330 [in Ukrainian].

Shmaliei, S. V. (2005). Systema ekolohichnoi osvity v zahalnoosvitnii shkoli v protsesi vyvchennia predmetiv pryrodnycho-naukovoho tsyklu [The system of environmental education in a secondary school in the process of studying subjects of the natural and scientific cycle]. (Ext. abstract of Doct. diss.). Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv [in Ukrainian].

Tytarenko, L. M. (2007). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti studentiv biolohichnykh spetsialnostei universytetu [Formation of ecological competence of students of biological specialties of the university]. (Ext. abstract of PhD diss.). Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].

Yermakov, I. H., & Puzikov, D. O. (2005). Rozvyvaty zhyttievu kompetentnist [Develop life competence]. Shkilnyi svit, 37, 172 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-25

Як цитувати

Fediy, O., Makarenko, Y., & Miroshnichenko, T. (2022). ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ. Естетика і етика педагогічної дії, (26), 216–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЇ У МИСТЕЦЬКІЙ І ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ