ТИПОЛОГІЯ НАСТУПНОСТІ ПАРАДИГМ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • H. Sotska
  • M. Pichkur

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273164

Ключові слова:

художньо-професійна освіта, фахівці мистецьких спеціальностей, традиції, новації, наступність, парадигма, образотворча підготовка

Анотація

В оглядовій статті здійснено теоретичний аналіз сутності понять, дотичних до проблеми наступності парадигм образотворчої підготовки майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей. Схарактеризовано термінологічний тезаурус у контексті методології художньо-професійної освіти, розкрито сутність традиційного, ціннісно-нормативного і науково-керованого типів наступності парадигм образотворчої підготовки фахівців мистецьких спеціальностей. Схарактеризовано парадигми  художньо-освітнього процесу за І. Лєвіним, який виокремив канонічну, академічну, етнокультурну, культурно-синтетичну, діяльнісну, креативну та довільну парадигми образотворчої підготовки. Доведено, що окреслені типи наступності парадигм образотворчої підготовки неодмінно пов’язані з часовими параметрами засвоєння ціннісної мистецької й освітньої спадщини як у межах одного, так і в масштабах кількох поколінь художників-педагогів, а також глибоке розуміння сутності традиційного, ціннісно-нормативного та науково-керованого типів наступності парадигм образотворчої підготовки фахівців мистецьких спеціальностей та гнучке використання їх принципів у реальному художньо-педагогічному процесі дасть змогу гарантувати високу якість сучасної мистецької освіти.

Посилання

Bilodid, I. K. (Ed.). (1974). Slovnyk ukrainskoi movy (T. 5) [Dictionary of the Ukrainian language (Vol. 5)]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Bogachkov, Ju. N. & Feldman, Ja. A. (2015). Paradigma obrazovanija dlja informacionnogo obshhestva [The paradigm of education for the information society]. Іnformacіjnі tekhnologії і zasobi navchannja, 49(5), 7-15 [in Russian].

Bohush, A. (2011). Nastupnist, perspektyvnist, spadkoiemnist – skladovi neperervnosti osvity [Continuity, perspective, succession – components of continuity of education]. Doshkilne vykhovannia, 11, 11-12 [in Ukrainian].

Chepelyk, O. (2009). Paradyhma zmin u mystetskomu osvitnomu protsesi [The paradigm of change in the artistic educational process]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, 5, 208-219 [in Ukrainian].

Chumachenko, T. (2014). Synkretyzm yak kulturotvorcha intentsiia [Syncretism as a cultural intention]. Kulturolohichna dumka, 7, 98-103 [in Ukrainian].

Hordash, A. M. (2019). Heneralizatsiia art-paradyhm v osvitnii metodolohii stanovlennia osnov khudozhnoi maisternosti myttsia [Generalization of art paradigms in the educational methodology of formation of the foundations of the artist's artistic skill]. Problemy osvity, 91, 115-123 [in Ukrainian].

Hordash, A. M. (2020). Formuvannia osnov khudozhnoi maisternosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of the foundations of artistic skill of future teachers of fine arts in the process of professional training]. (Ext. abstract of PhD diss.). Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny, Uman [in Ukrainian].

Khomenko, A. V. (2016). Polisemantychnist poniattia «paradyhma» u teorii naukovo-pedahohichnoho znannia [Polysemantics of the concept “paradigm” in the theory of scientific and pedagogical knowledge]. Pedahohichni nauky, 65, 26-35.

Pichkur, M. O., & Sotska, H. I. (2019). Khudozhno-pedahohichna paradyhma mimezysu u navchanni maibutnikh fakhivtsiv z obrazotvorochho mystetstva na pleneri [Artistic and pedagogical paradigm of mimesis in the training of future specialists in fine arts in the open air]. Visnyk natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstva, 1, 384-389. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167039 [in Ukrainian].

Pichkur, M. O., Sotska, H. I., Demchenko, I. I., Korol, A. M., & Hordash, A. M. (2020) Mytets informatsiinoho pokolinnia: akademichna i tsyfrova paradyhma obrazotvorchoi pidhotovky u vyshchii shkoli [The artist of informative generation: academic and digital paradigm of fine art training in a higher educational establishment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 79(5), 296-312.

Shynkaruk, V. I. (Red.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Abrys.

Starokozhko, O. M. (2016). Rodovi vzaiemozviazky kontseptiv “paradyhma” ta “doslidnytskyi pidkhid” [Generic relationships between the concepts of “paradigm” and “research approach”]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky, 1, 237-244 [in Ukrainian].

Volynets, K. I., Volynets, Yu. O., & Stadnik, N. V. (2016). Nastupnist doshkilnoi ta pochatkovoi osvity yak umova uspishnoi samorealizatsii osobystosti [Continuity of preschool and primary education as a condition for successful self-realization of the individual]. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology, 40(4), 84-88 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-25

Як цитувати

Sotska, H., & Pichkur, M. (2022). ТИПОЛОГІЯ НАСТУПНОСТІ ПАРАДИГМ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Естетика і етика педагогічної дії, (26), 147–155. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273164

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ОСВІТА: ТЕОРІЯ, ІСТОРІЯ, МЕТОДИКА