ПРО ВПЛИВ «ЧОРНОЇ ПЕДАГОГІКИ» ТА НАДІЇ НА РОЗВИТОК ЇЇ СЕРДЕЧНОЇ АНТИТЕЗИ

Автор(и)

  • B. Śliwerski

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273105

Ключові слова:

педагогіка серця, чорна педагогіка, критична педагогіка, анти педагогіка, війна, Україна

Анотація

Предметом аналізу у статті є необхідність посилення досліджень у сфері «чорної педагогіки», негативної педагогіки, антипедагогіки, клінічної психології та критичної філософії в гуманітарних і соціальних науках, які розкривають механізми насильства в сімейній соціалізації та як результат – відтворення насильства в міжособистісних стосунках і політиці. Акцентується, що незважаючи на орієнтованість гуманітарних і соціальних наук у ХХ столітті на людину, початок третього тисячоліття виявив їх часткову безпорадність перед новими драмами людства (війни, пандемія, голод); а супертехнології послуговуються не лише благополуччю життя людини, але й позбавляють її життя.

Автор вказує на розвиток таких напрямів гуманістичної та персоналістичної педагогіки, як педагогіка серця, автори якої в Польщі (незабутній Я. Корчак) та Україні своїми науковими працями підтверджують можливість зміни парадигми виховання молодих поколінь задля розвитку цивілізації Любові та Миру.

Наголошується, що українсько-російська війна дає можливість усвідомити кризу гуманізму та демократії, тому необхідно захищати як Україну, так і культуру виховання, яка представлена у працях таких українських учених, як Василь Сухомлинський – автор педагогіки серця та Василь Кремень – філософ виховання миру. Потрібні нові концепції, нові теорії, нове розуміння людини. Однак вони не повинні зосереджуватися виключно на розвитку нових технологій (техносфера), штучного інтелекту (гуманоїди), інфосфери, біотехнологічних інновацій на службі прогресу в охороні здоров’я, економічному захисті тощо, а мають забезпечити сталий поступ людства на Землі.

Автор висловлює своє захоплення та повагу до постраждалого війною українського народу, його союзників у боротьбі за свободу та дякує організаторам IX Польсько-Українського форуму з Інституту педагогіки Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні за можливість зустрітися з українськими друзями і спільно з ними розвивати педагогіку майбутнього.

Посилання

Adorno, T. W. (1978). Wychowanie po Oświęcimiu. Znak, 285, 353-356.

Dybiec, J. (2021). Nie tylko szablą. Nauka i kultura polska w walce o utrzymanie tożsamości narodowej 1795-1918. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.

Einstein, A. (2021). Jak wyobrażam sobie świat. Przemyślenia i opinie, przeł. Tomasz Lanczewski. Kraków: Copernicus Center Press Sp. z o.o.

Korczak, J. (1984). Jak kochać dziecko. In A. Lewin (Ed.). Pisma wybrane, Wprowadzenie i wybór. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kremień, W. G. (2022). Człowiek wobec wyzwań cywilizacji: Od przeszłości do przyszłości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kurczab-Redlich, K. (2022). Tajemnice Rosji Putina. Wowa, Wołodia, Władimir. (II wyd.). Warszawa: Wydawnictwo AB.

Leys, S. (2022). Orwell czyli wstręt do polityki, przeł. Iwona Badowska. Warszawa: PIW.

Łopatkowa, M. (1992). Pedagogika serca. Warszawa: WSiP.

Łopatkowa, M. (2005). Pedagogika dziecka w dobie globalizacji. In I. Międzynarodowa Konferencja “Pedagogika serca wychowaniem dla pokoju”. Warszawa: Fundacja “Dziecko” Centrum Pedagogiki Dziecka.

Łopatkowa, M. (2007). List do Bogusława Śliwerskiego z dn. 7.07. (archiwum autora).

Miller, A. (1991). Mury milczenia. Cena wyparcia urazów dzieciństwa. (J. Hockuba, Przeł.). Warszawa: PWN.

Orwell, G. (2022). Autoportret. In S. Leys, & I. Badowska (Przeł.). Orwell czyli wstręt do polityki. Warszawa: PIW.

Orwell, G. (2022). O polityce. In S. Leys, & I. Badowska (Przeł.). Orwell czyli wstręt do polityki. Warszawa: PIW.

Orwell, G. (2022). Totalitaryzm. In S. Leys, & I. Badowska (Przeł.). Orwell czyli wstręt do polityki. Warszawa: PIW.

Ricouer, P. (2000). Pamięć, historia, zapomnienie. Aude Lancelin rozmawia z francuskim filozofem. Forum, 8.

Suchomliński, W. (2019). Oddaję serce dzieciom. (M. Bybluk, Przeł.). Brzezia Łąka: Wydawnictwo Poligraf.

Szkudlarek, T., & Śliwerski, B. (1992). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Niezależne Wydawnictwo “Impuls”.

Szymborska, W. (2013). Nienawiść. Retrieved from http://www.dialog.org/art_pl/szymb.html z dn. 5.08.

Śliwerski, B. (1992). Przekraczanie granic wychowania. Od “pedagogiki dziecka” do antypedagogiki. Łódź: Wydawnictw Uniwersytetu Łódzkiego.

Turski, M. (2000). Auschwitz nie spadło z nieba. Retrieved from https://www.polityka.pl/ tygodnikpolityka/kraj/1940080,1,marian-turski-auschwitz-nie-spadlo-z-nieba.read

Zełeński o Buczy. (2022). Robili rzeczy, których miejscowi nie widzieli nawet podczas okupacji hitlerowskiej. Retrieved from https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ 7,114881,28301785,zelenski-o-buczy-robili-rzeczy-ktorych-miejscowi-nie-widzieli.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-25

Як цитувати

Śliwerski, B. (2022). ПРО ВПЛИВ «ЧОРНОЇ ПЕДАГОГІКИ» ТА НАДІЇ НА РОЗВИТОК ЇЇ СЕРДЕЧНОЇ АНТИТЕЗИ. Естетика і етика педагогічної дії, (26), 103–115. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273105

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА