ВІД АНТИЧНОЇ «ΚΑΛΟΚἀΓΑΘΊΑ» ТА РЕНЕСАНСНОЇ «PIETAS LITTERATA» ДО ПОСТМОДЕРНОЇ «HOLISTIC EDUCATION»: ҐЕНЕЗА ІДЕЇ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • R. Basenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273087

Ключові слова:

цілісна особистість, цілісна освіта, «καλοκἀγαθία», «pietas litterata», «сura personalis», «holistic education», принципи цілісної освіти, всебічне і гармонійне виховання

Анотація

У статті розглянуто шляхи та особливості ґенези ідеї цілісної освіти особистості в європейському освітньо-філософському просторі від найдавніших часів до наших днів. Доведено, що основними точками біфуркації в розвитку ідеї цілісної освіти слід уважати: античну концепцію «καλοκἀγαθία»; ренесансну педагогічну систему «pietas litterata»; модерну концепцію «сura personalis»; постмодерну освітню філософію «holistic education». Розглянуто зміст та розкрито теоретико-практичний потенціал названих концепцій цілісної освіти для розвитку особистості. Звернено увагу на те, що мета, філософія, принципи та технології цілісної освіти відповідають основним потребам психолого-педагогічного супроводу інноваційної особистості. З-поміж переваг цілісної освіти названо індивідуальний підхід; завдання всебічного і гармонійного розвитку особистості; інклюзію тощо. Проілюстровано освітній потенціал цілісної освіти системою виховання в добу античності, ренесансний період, модерний та постмодерний час.

Посилання

Basenko, R. O. (2018). Renesansnyi dosvid osvity i vykhovannia v yevropeiskii molodizhnii politytsi ordenu yezuitiv XVI-XVII stolit [The Renaissance experience of education and upbringing in the European youth policy of the Jesuit order of the XVI-XVII centuries]. (PhD diss). Polt. nats. ped. un-t imeni V. H. Korolenka, Poltava [in Ukrainian].

Beh, I. (2008). Cilisnist osobystosti u vyhovnomu konteksti [The integrity of the individual in the educational context]. Osvita [Education], 11 [in Ukrainian].

Burjak, O. S. (2015). Koncepcija holistychnoi osvity u procesiformuvanni cilisnoi osobystosti postmodernu [The concept of holistic education in the process formation of a complete postmodern personality]. Filosofija neperervnoi profesijnoi osvity, 3 (44), 52–56 [in Ukrainian].

Eko, U. (Ed.). (2020). Istoriia yevropeiskoi tsyvilizatsii. Epokha Vidrodzhennia. Istoriia. Filosofiia. Nauka i tekhnika [History of European civilization. Renaissance era. History. Philosophy. Science and technology]. Kharkiv [in Ukrainian].

Flake, C. L. (Ed.). (1993). Holistic education: Principles, perspectives and practice. Brandon: Holistic Education Press.

Funtikova, N. V. (2010). Antychni uiavlennia pro kalokahatiiu, yak zmistova osnova suchasnoho rozuminnia sutnosti intelihentnosti [Ancient notions of kalokagatia, as a substantive basis for modern understanding of the essence of intelligence]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 6 (41), 208-220 [in Ukrainian].

Hod, B. V. (2004). Vykhovannia v epokhu yevropeiskoho Vidrodzhennia (seredyna XIV – pochatok XVII stolittia) [Education in the era of the European Renaissance (mid XIV – early XVII centuries)]. Poltava [in Ukrainian].

Hod, B. V. (2005). Ideia vsebichnoho y harmoniinoho vykhovannia osobystosti v epokhu yevropeiskoho Vidrodzhennia [The idea of comprehensive and harmonious personality education in the era of the European Renaissance]. (Doct. diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Kobzieva, I. (2018). Harmoniini aspekty kalokahatii: istoryko-filosofskyi analiz [Harmonious aspects of kalokagatia: historical and philosophical analysis]. Osvitolohiia, 7, 22-28 [in Ukrainian].

Mahmoudi, S., Jafari, E., Nasrabadi, H. A., & Liaghatdar, M. J. (2012). Holistic Education: An Approach for 21 Century. International Education Studies, 5, 178-186.

Miller, J. (2011). Holistic Education: Learning for an Interconnected World. Education for sustainability. Retrieved from https://www.eolss.net/sample-chapters/c11/E6-61-04-01.pdf.

Miller, R. (1993). What are schools for: Holistic education in American culture (2nd ed.). Brandon: Holistic Education Press.

O’Malley, J. W. (2015). Jesuit Schools of Humanities Yesterday and Today. Studies in the spirituality of Jesuits, 40, 1-34.

Vaitszeker, E., & Viikman, A. (2019). Come on! Kapitalizm, nedalekohliadnist, naselennia i ruinuvannia planety. Dopovid Rymskoho klubu [Come on! Capitalism, short-sightedness, population and the destruction of the planet. Report of the Club of Rome]. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-25

Як цитувати

Basenko, R. (2022). ВІД АНТИЧНОЇ «ΚΑΛΟΚἀΓΑΘΊΑ» ТА РЕНЕСАНСНОЇ «PIETAS LITTERATA» ДО ПОСТМОДЕРНОЇ «HOLISTIC EDUCATION»: ҐЕНЕЗА ІДЕЇ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ ОСОБИСТОСТІ. Естетика і етика педагогічної дії, (26), 58–71. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273087

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ