ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ДОШКІЛЬНИКІВ ПРО РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСАННИКИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.25.256661Ключові слова:
українське писанкарство, писанка, регіональні особливості, національне виховання, діти дошкільного віку, заклади дошкільної освітиАнотація
У статті схарактеризовано українське писанкарство як різновид декоративно-прикладного мистецтва, висвітлені його регіональні особливості Наддніпрянщини та Слобожанщини, здійснено класифікацію різновидів розпису, колористики, орнаментування писанок. Зосередженj увагe на виховному впливові писанкарства на формування особистості дошкільників, розвитку пізнавальних процесів, збагаченні знань та життєвого досвіду. Визначені критерії (когнітивний, народознавчо-регіональний, продуктивно-творчий), показники та рівні (низький, середній, високий) обізнаності дітей дошкільного віку з регіональними особливостями українського писанкарства. Представлено розроблену авторську методику ознайомлення з українським писанкарством, конкретизовані форми і методи роботи по формуванню уявлень дошкільників про регіональні особливості писанкарства та доведена їх ефективність.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/2021/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Halian, H. (2017). Pysanka v patriarshomu muzei Poltavshchyny. In O. B., Suprunenko, S. O., Biliaieva, I. F., Kovalova, I. M., Kulatova et al. (Eds.), Starozhytnosti Posullia – Autiguitis of the Sula Regions. Pam’iati S. K. Kulzhynskoho (1867–1943) (Ukraina, m. Kyiv). (p. 46-51). Kyiv: Tsentr pamiatkoznavstva NAN Ukrainy ta UTOPIK [in Ukrainian].
Kaplunovska, O., Kychata, I. I., Palets, Yu. M., & Reipolska, O. D. (Red.). (2016). Ukraina – moia Batkivshchyna. Prohrama natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Ukraine is my motherland. Program of national-patriotic education of preschool children]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
Kazakova, A. (2020). Pysankarstvo v dytiachomu sadku. Pro shcho hovoryty z ditmy? [Easter painting in kindergarten. What to talk about with children?]. Dytiachyi sadok, 4, 6-15 [in Ukrainian].
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi [The concept of national-patriotic education of children and youth]. Retrieved from http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2015/06/16/naczionalno-patriotichne-vixovannya/ [in Ukrainian].
Kurchii, O., & Yatsenko, K. (2015). Istorychnyi aspekt rozvytku pysankarstva u doslidzhenniakh suchasnykh pedahohiv [Historical aspect of the development of Easter painting in the research of modern teachers]. (Vol. 1, p. 179-183). Uman [in Ukrainian].
Lozynska, Ye. (2008). Ukrainske narodoznavstvo ditiam doshkilnoho viku [Ukrainian ethnography for preschool children]. Lviv [in Ukrainian].
Lysenko, N. (2011). Etnopedahohika dytynstva [Ethnopedagogy of childhood]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Pobirchenko, N. (2003). Vykorystannia ukrainskoi etnopedahohiky v doshkilnomu zakladi [The use of Ukrainian ethnopedagogy in preschool]. Uman [in Ukrainian].
Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy [On preschool education: Law of Ukraine] vid 11 lyp. 2001 r. № 2628-III: [stanom na 24.12.2015 r.] Retrieved from http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/2628-14/page [in Ukrainian].
Siavavko, Ye. (2002). Ukrainska etnopedahohika [Ukrainian ethnopedagogy]. Lviv: LNU im. Ivana Franka [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M., & Kaluska, L. et al. (Ed.). (2012). Vybrani pedahohichni tvory. Ukrainska etnopedahohika [Selected pedagogical works. Ukrainian ethnopedagogy] (T. 2). Ivano-Frankivsk, Kolomyia: Vik [in Ukrainian].
Titinyuk, V. (1999). Pysanky Slobozhanshchyny. Narodne mystetstvo, 12, 48-49.
Tkachenko, V. (2017). Rehionalni osoblyvosti rozpysu ukrainskykh pysanok kintsia XІX pochatku XXІ st. [Regional features of painting Ukrainian Easter eggs of the late XIX and early XXI centuries]. In V. P. Kotsur ta in. (Ed.), Pereiaslavskyi litopys, 12, 63 [in Ukrainian].