ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2021.24.255927Ключові слова:
інклюзивна освіта, тьютор, інклюзія, особистісно-орієнтовне навчанняАнотація
У статті розглянуто особливості інклюзії – врахування розмаїття усієї учнівської спільноти та визначення особливих потреб усіх дітей, які мають ті чи інші відмінності, зумовлені культурним середовищем, етнічною приналежністю, мовними, релігійними, соціально-економічними причинами, рівнем навчальних здібностей та іншими чинниками, що впливають на розвиток і навчання дітей. Розкрито цінності інклюзивного навчання: взаємна повага; толерантність; усвідомлення себе частиною суспільства; надання можливостей для розвитку навичок і талантів конкретної людини; взаємодопомога; можливість вчитися один у одного; можливість допомогти самим собі й людям у своєму оточенні. Важливим показником розвитку суспільства є гуманне, турботливе та милосердне ставлення до дітей з особливими потребами, які не завжди мають можливість вести повноцінне життя. Їхні проблеми мають стати першорядними, і держава зобов’язана розв’язати їх через адаптацію та інтеграцію таких дітей у суспільство. Поява ідеології інклюзивної освіти зумовлена потребою вдосконалення системи організації навчання дітей з особливими потребами. Це вдосконалення полягає у створенні єдиного освітнього простору для всіх учнів. Таким чином, сьогодення актуалізує завдання вивчення, осмислення й узагальнення вітчизняного досвіду розвитку інклюзивної освіти. Це дозволить розвіяти сумніви й акумулювати різні підходи, механізми і технології інклюзивної освіти, ефективно використовувати наявні ресурси, зменшити ризики та можливі помилки; співвіднести різні (теоретичні та практичні) підходи і моделі інтегрованої освіти. За умови зміни ставлення суспільства до дітей з особливими потребами процес інтеграції таких дітей у заклади загальної середньої освіти буде успішним.
Посилання
Alekhyna, S. V. (Comp.). (2021). Inkliuzyvna osvita v Ukraini: zdobutky, problemy ta perspektyvy [Inclusive education in Ukraine: achievements, problems and prospects: summary of the analytical report on the results of a comprehensive study]. Retrieved from http://www.twirpx.com/file/974948 [in Ukrainian].
Dimenshtejn, R., & Larikova, I. (2021). Integracija ili inkljuzija? Spory o slovah i nereshennye problemy vospitanija osobyh detej [Integration or Inclusion? Disputes about words and unresolved problems of education for special children]. Retrieved from www.osoboedetstwo.ru. [in Russian].
Inkliuzyvne navchannia [Inclusive education]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: Monohrafiia [Inclusive education: realities and prospects: monograph]. Kyiv: Samit-knyha [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi: Navch.-metod. posib [Education of children with special educational needs in an inclusive environment: a textbook]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine] Retrieved from https://mon.gov.ua/ua [in Ukrainian].
Nochovka, V. I., Holovko, V. A., & Tymoshchuk O. M. (2014). Orhanizatsiia inkliuzyvnoho navchannia u shkoli [Organization of inclusive education in school]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Udych, Z. I. (2015). Osnovy inkliuzyvnoi osvity: Navch.-metod. posib [Fundamentals of inclusive education: a textbook]. Ternopil: PRINT-OFIS [in Ukrainian].
Zaierkova, N. V., & Treitiak A. O. (Comp.). (2016). Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv [Inclusive education from A to Z: a guide for teachers and parents]. Kyiv. [in Ukrainian].