ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • M. Vovk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.222016

Ключові слова:

педагогічна освіта, тенденції, європейський простір вищої освіти, академічна мобільність, модернізація, інтернаціоналізація, індивідуальна освітня траєкторія педагога, «м’які» навички педагога

Анотація

В оглядовій статті визначено і схарактеризовано основні тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні: входження до європейського простору вищої освіти, інтернаціоналізація, модернізація, забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії саморозвитку педагога, утвердження академічної доброчесності, забезпечення академічної мобільності майбутніх учителів, викладачів, менеджерів освіти, формування й удосконалення «м’яких» навичок (soft skills) педагога. Означено виклики у процесі реформування педагогічної освіти, серед яких – реалізація політики автономності закладів вищої педагогічної освіти, фінансова спроможність  академічної мобільності майбутніх педагогів різного фаху, викладачів, менеджерів освіти, забезпечення якості підготовки вчителів в умовах пандемії, створення ресурсного контенту з метою інформального навчання майбутніх педагогів тощо. Перспективами розвитку педагогічної освіти визначено уніфікацію процесу підготовки майбутніх учительських кадрів відповідно до європейських стандартів якості; проходження акредитації освітніх програм на основі реальних критеріїв якості з урахуванням потреб ринку праці й регіонального контексту; упровадження інноваційних форм, методів, технологій навчання педагогів у партнерстві науки, бізнесу, виробництва, практики тощо.

Посилання

Abashkina, O. (2010). Soft skills: the key to a career [Soft skills: klyuch k karyere]. Retrieved from https://www.pro-personal.ru/article/7811-soft-skills-klyuch-k-karere [in Russian].

Avsheniuk, N. M. (2015). Tendentsii rozvytku transnatsionalnoi vyshchoi osvity u druhii polovyni XX – na pochatku XXI st. [Trends in the development of transnational higher education in the second half of XX - early XXI century]. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny [in Ukrainian].

Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., Kotun, K. V., Marusynets, M. M., Ohiienko, O. I., Sulyma, O. V., & Postryhach, N. O. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials]. Kyiv: Tsentr [in Ukrainian].

Brandenburg, U., & Federkeil, G. (2007). How to measure internationality and internationalization of higher education institutions: Indicators and key figures. Working paper, 92, 6.

Knight, J. (2015). New rationales driving internationalization. International Higher Education, 34, 3-5.

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [The concept of development of pedagogical education in Ukraine] (2018). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/ pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].

Korchova, H. L. (2017). Akademichna mobilnist zdobuvachiv v umovakh suchasnoho osvitnoho protsesu [Academic mobility of applicants in the modern educational process]. Aktualni problemy vyshchoi pedahohichnoi osvity. Visnyk, 144, 58-69. Retrieved from www.irbis-nbuv.gov.ua ›cgi-bin› irbis_nbuv ›cgiirbis [in Ukrainian].

Koval, K. O. (2015). Rozvytok "soft skills" u studentiv — odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of "soft skills" in students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 2. Retrieved from https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827 [in Ukrainian].

Lazarenko, N. (2019). Profesiina pidhotovka vchyteliv u pedahohichnykh universytetakh Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Professional training of teachers in pedagogical universities of Ukraine in the conditions of European integration]. Vinnytsia: Druk plius [in Ukrainian].

Luhovyi, V. I. (2020). Problema osvitnoi yakosti u Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini [The problem of educational quality in the Strategy for the development of higher education in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 2(2). Retrieved from https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/ article/view/74 [in Ukrainian].

Luk’ianova, L. B. (2020). Pro vzaiemodiiu Instytutu pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy z universytetamy u realizatsii Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [On the interaction of the Institute of Pedagogical Education and Adult Education named after Ivan Zyazyun NAPS of Ukraine with universities in the implementation of the Concept of development of pedagogical education]. Visnyk NAPN Ukrainy, 2 (1). Retrieved from https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/70/99 [in Ukrainian].

Polovenko, O. V., & Kirishko, L. M. (2018). Bezperervna osvita pedahoha za indyvidualnoiu osvitnoiu traiektoriieiu [Continuing education of a teacher according to an individual educational trajectory]. Kropyvnytskyi: KZ "KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho" [in Ukrainian].

Sotska, H. I. (2015). Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity v Ukraini u vymirakh Yevrointehratsiinykh protsesiv [Problems of modern pedagogical education in Ukraine in the dimensions of European integration processes]. In Osvita dlia suchasnosti – Edukacja dla współczesności (Vol. 1, pp. 444-450). Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations for quality assurance in the European Higher Education Area]. (2015). Retrieved from https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf [in Ukrainian].

Stratehiia Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity do 2022 r. [Strategy of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education until 2022]. (2020). Retrieved from https://naqa.gov.ua [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro osvitu [Law of Ukraine On Education]. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu [Law of Ukraine On Higher Education] № 1556-VII (2014). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-27

Як цитувати

Vovk, M. (2020). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Естетика і етика педагогічної дії, (22), 150–165. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.222016

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЇ У МИСТЕЦЬКІЙ І ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ