ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ПРИНЦИПИ ПРОФЕСІЙНО-КУЛЬТУРНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.221983Ключові слова:
педагогічний професіоналізм, професійно-педагогічна культура, аксіо-акмеологічна культуросфера особистості педагога, професійно-культурний розвиток, закономірності розвитку педагогічного професіоналізму, принципи професійно-культурного розвитку вчителяАнотація
В оглядовій статті розкрито зовнішні і внутрішні детермінанти, особливості, закономірності розвитку педагогічного професіоналізму з урахуванням положень системно-структурного, цілісного, синергетичного, аксіологічного, акмеологічного, культурологічного й особистісно-діяльнісного методологічних підходів. Схарактеризовано аксіо-акмеологічну культуросферу особистості педагога як стратегічний детермінант його професійно-культурного розвитку. Проаналізовано сутність внутрішніх детермінант професійно-культурного зростання вчителя: професійна самотворчість, педагогічна творчість і різновиди його активності в контексті професійно-культурних цільових орієнтирів. Визначається система закономірностей розвитку педагогічного професіоналізму. Значна увага приділяється характеристиці авторських принципів сходження особистості вчителя від педагогічного професіоналізму до професійно-педагогічної культури.
Посилання
Abulhanova-Slavskaja, K. A. (1991). Strategija zhizni. [Life strategy]. Moscow: Mysl [in Russian].
Bogojavlenskaja, D. B. (1983). Intellektualnaja aktivnost kak psihologicheskij aspekt izuchenija tvorchestva [Intellectual activity as a psychological aspect of the study of creativity]. Studies of the problems of psychology of creativity (pp. 182–195). Moscow: Nauka [in Russian].
Hrynova, V. M. (1998). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty). [Formation of pedagogical culture of future teacher (theoretical and methodical aspects)]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Huzii, N. V. (2004). Pedahohichnyi profesionalizm: istoryko-metodolohichni ta teoretychni aspekty. [Pedagogical professionalism: historical, methodological and theoretical aspects]. Kyiv: National Pedagogical Drahomanov University [in Ukrainian].
Derkach, A. A., Kuzmina, N. V. (1993). Akmeologija – nauka o putjah dostizhenija vershin professionalizma. [Science of ways to achieve the heights of professionalism]. Moscow: RAU [in Russian].
Kucheriavyi, O. H. (2019). Fenomen profesiino-pedahohichnoi kultury: aspekt terminosystemy yii teorii u tsilisnomu vymiri. [The phenomenon of professional-pedagogical culture: the aspect of the term system of its theory in a holistic dimension]. M.O. Nosko (Eds.). Messenger of National University of “Chernihiv Collegium Shevchenko” (Vol. 1(157), pp. 81 – 86). Chernihiv: NUUK [in Ukrainian].
Markova, A. K. (1994). Psihologija truda uchitelja. [Psychology of teacher work]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].
Rogov, E. I. (1996). Lichnost uchitelja: teorіja i praktika. [Personality of the teacher: theory and practice]. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].
Fedirchyk, T. D. (2015). Rozvytok pedahohichnoho profesionalizmu molodoho vykladacha vyshchoi shkoly (teoretychno-metodychnyi aspekt). [Development of pedagogical professionalism of young teacher of higher education (theoretical and methodical aspect)]. Chernivtsi: Chernivtsi National University [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. (Eds.) (1986). Filosofskyi slovnyk [Philosophical Dictionary]. Kyiv: URE [in Ukrainian].