НАУКОВІ ШКОЛИ В ІНСТИТУТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ І ОСВІТИ ДОРОСЛИХ НАПН УКРАЇНИ: ПЕРСОНОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2017.15.175904Ключові слова:
наукова школа, науково-педагогічна школа, академічний осередок, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Національна академія педагогічних наук УкраїниАнотація
У статті узагальнено здобутки провідної академічної установи країни – Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України – у персонологічному контексті та окреслено перспективи розвитку наукових шкіл інституту з урахуванням сучасних викликів реформування освіти і науки. Доведено, що наукова школа в педагогіці розвивається під егідою вченого, який власним талантом наставництва, шляхом продукування інноваційних для певного періоду наукових ідей, на основі етичних цінностей, аксіологічно зорієнтованої світоглядної позиції спрямовує науковців-початківців на розвиток певного напряму в педагогічній науці, на утвердження субдисциплін педагогіки, на обґрунтування їх теоретико-методологічних засад, створення практико орієнтованих результатів, які мають ґрунтуватись на науково-освітніх традиціях і враховувати інноваційні зрушення в педагогічному середовищі. Узагальнено напрями розвитку наукових шкіл відомих українських науковців-освітян (І. Зязюн, С. Гончаренко, О. Рудницька, Н. Ничкало, Л. Лук’янова, Л. Хомич), що сформувались на цінностях педагогічного наставництва, інтелектуального лідерства, емпатійності та етико- естетичних світоглядних орієнтирах.
Посилання
Andrushchenko, V. (2002). Naukovo-pedahohichni poshuky molodykh [Scientifically-pedagogical searches of youth], Vyshcha osvita Ukrayiny [Higher education of Ukraine], 4 (6). Kiev, 144.
Honcharenko, S. U. (2012). Naukovi shkoly v pedahohitsi [Scientific schools are in pedagogics], Stanovlennya i rozvytok naukovo-pedahohichnykh shkil: problemy, dosvid, perspektyvy [Becoming and development of scientifically- pedagogical schools : problems, experience, prospects]. Zhytomyr: ZhDU imeni
I. Franka, 27-43.
Zerbyno, D. D. (1994). Nauchnaya shkola kak fenomen [Scientific school as phenomenon]. Kyiv: Naukova dumka, 134.
Lanhe, K. A. (1971). Orhanyzatsyya upravlenyya nauchnumy ussledovanyyamy [Organization of management by scientific researches]. Leningrad: Nauka, 248.
Leshchenko, M. P. (2012). Naukova shkola akademika Ivana Zyazyuna [Scientific school of academician Ivan Zyazyun], Stanovlennya i rozvytok naukovo- pedahohichnykh shkil: problemy, dosvid, perspektyvy [Becoming and development of scientifically-pedagogical schools: problems, experience, prospects]. Zhytomyr: ZhDU imeni I. Franka, 259-269.
Nychkalo, N. H. (2016). Kontseptsiya pedahohichnoyi maysternosti akademika I. A. Zyazyuna: mizhdystsyplinarni zasady [Conception of pedagogical mastery of academician Ivan Zyazyun: interdisciplinary principles], Teoriya i praktyka profesiynoyi maysternosti v umovakh tsile zhyttyevoho navchannya [A theory and practice of professional mastery are in the conditions of continuous studies], Zhytomyr: Ruta, 400.
Nychkalo, N. H. (2013). Tvorcha spadshchyna Vchenoho – narodnyy skarb [A creative inheritance of Scientist is folk treasure]. Semen Ustymovych Honcharenko: bibliohr. pokazhch. [Semen Ustymovych Honcharenko: bibliographic pointer], 21. Kyiv: Nilan-LTD, 195.
Oleksyuk, O. M. (2015). Fenomen naukovoyi shkoly u vyshchiy mystets'kiy osviti [The phenomenon of scientific school is in higher artistic education]. Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka [Continuous trade education: theory and practice], 1-2, 124.
Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika zahal'na ta mystetska [Pedagogics general and artistic]. Ternopol: Navchalna knyha – Bohdan, 360.
Semenoh, O. M. (2016). Ya-kontseptsiyi akademika Nelli Nychkalo [Ya-kontseptsiyi of academician Nellia Nychkalo]. Estetyka i etyka pedahohichnoyi diyi [Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action], 14, 3-15.
Shkolu v nauke [Schools are in science] (1977). Moskow: Nauka, 523.