РОЛЬ ЕТИЧНИХ І ДЕОНТОЛОГІЧНИХ НАВИЧОК У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2016.14.171581Ключові слова:
етична компетентність, професіонал, освіта, деонтологіяАнотація
Пріоритет сучасного суспільства якісна освіта в основному включає в себе підготовку інструкторів, фахівців в галузі, які володіють ключовими компетенціями загального характеру (знання іноземних мов, використання інформаційних та комунікаційних технології (ІКТ) і т.д.), а також науково- методичного характеру, педагогічного, управлінського і т.д. Ми вважаємо, що, разом з цим, формування і розвиток навичок професійної етики є необхідністю у підготовці вчителів, враховуючи, що освіта, хоча і несе відбиток хорошого, позитивного розвитку, може бути проаналізована й з точки зору етичних і деонтологічних помилок, які впливають на реалізацію її мети.
У статті проаналізовано деякі аспекти шкільної практики, які вимагають підготовки вчителів в цій галузі і підкреслюють важливість етичних і деонтологічних навичок в ефективній освітній діяльності: дидактогенія або мимовільна помилка вчителя, етичні та неетичні аспекти дидактичного дискурсу, помилки в процесі оцінювання і т.д.
Навчальні програми із підготовки фахівців в галузі освіти повинні приділяти особливу увагу етичним та деонтологічним компонентам для того, щоб вчителі усвідомили важливість власної поведінки у особистісному формуванні учнів.
Посилання
Bodea, Gabriela. (2007). Comunicarea între expresie şi deontologie, Casa Cărţii de
Ştiinţă, Cluj-Napoca.
Cozma, Carmen. (1997). Elemente de etică şi deontologie, Editura Universităţii Al. I. Cuza, Iaşi.
Esi, Marius (2015). Didactica specialităţii - suport de curs, Editura Didactica si
Pedagogica, Bucuresti.
Gherghinescu, R. (1999). Conceptul de competenţă didactică, în S. Marcus (coordonator), Competenţa didactică: perspectivă psihologică, Editura All, Bucureşti.
Iucu, R. (2004). Formarea cadrelor didactice. Sisteme, politici, strategii. Editura Humanitas Educaţional.
Jeder, Daniela. (2015). Formation Programs and Ethical Mentorship for the Beginner Teachers, Madimond, Italy.
Jeder, Daniela. (2014). Training teachers' ethical skills in license and master program, Procedia - Social and Behavioural Sciences, Elsevier, Vol. 142, Aug. 14, 2014, pp. 691-694.
Lungu, V. (2011). Etica profesională, Editura Universităţii Tehnice, Chişinău.
Maciuc, I. (1998). Formarea formatorilor, Modele alternative şi programe modulare, EDP, Bucureşti.
Paun, E. (2002). Profesionalizarea carierei didactice, Standardeprofesionale pentru profesiadidactică, Consiliul Naţional pentru Pregătirea Profesorilor, Bucureşti.
Sava, A. (2013). Didactogenia în lucrarea Psihosociologie şcolară, coordonatori
Ștefan Boncu, Ciprian Ceobanu, Editura Polirom, Iaşi.
Sillamy, N. (1996). Dictionar de psihologie, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti.
Siloşi, A. D.; Anca M., Bocoş, M, Răduţ Taciu, Sita, A. (2015). Managementul eticii în instituţiile de învăţământ în lucrarea Tratat de management educaţional pentru învăţământul primar şi preşcolar coord. R. Răduţ-Taciu, M. Bocoş, O. Chiş, Editura Paralela, 45.