ПЕДАГОГІКА ДОБРА В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2019.19.169769Ключові слова:
педагогіка добра, філософи минулого, педагоги-гуманісти минулого й сьогодення, виховання особистості, моральне виховання, Концепція Нової української школиАнотація
У статті з’ясовано лексикографічну й педагогічну сутність терміна «добро». Основну увагу приділено висвітленню проблеми становлення й розвитку педагогіки добра з опертям на філософський досвід Сократа, Платона, Аристотеля, Вітторино де Фельтре, Хуана Луїса Вівеса і психолого-педагогічний досвід Яна Амоса Коменського, Йогана Генріха Песталоцці, Адольфа Дистервега, Костянтина Ушинського, Григорія Сковороди, Януша Корчака, Антона Макаренка, Василя Сухомлинського, Івана Зязюна. схарактеризовано засадничі положення кожної із розглянутих концепцій, установлено їхні спільні й окремішні ідеї, а також засоби їхньої практичної реалізації. Увесь виклад запроектовано на розкриття Концепції Нової української школи в синтезі таких складників тріади: «модель учня» – «модель школи» – «модель учителя педагогіки добра».
Посилання
Bohush, A. (2014) Patriotychne vykhovannia pochynaietsia z dobroty: pedahohika dobra u spadshchyni Vasylia Sukhomlynskoho [Patriotic education begins with kindness: pedagogy of goodness in the legacy of Basil Sukhomlynsky]. Doshkilne vykhovannia, 11, 4-7 [in Ukrainian].
Kodzhaspyrova, H. M. (2003). Istoriia obrazovaniia i pedagoguitcheskoi mysli: tablitsy, skhemy, opornye konspekty [History of education and pedagogical thought: tables, charts, supporting notes]. Moskva: Yzd-vo VLADOS-PRESS [in Russian].
Komenskii, Ia. A. (1982). Velikaia didaktika [Great didactics]. In A. I. Pyskunov (Red.). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia (T. 1, p. 242-476). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Komenskii, Ia. A. (1982.). O priiatnostiakh [About amenities]. In A. I. Piskunov (Red.). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia (T.1, p. 586-589). Moskva: Pedahohyka [in Russian].
Komenskii, Ia. A. (1955). Metod nravstvennogo vospitaniia [Method of moral education]. In A. A. Krasnovskii (Red.). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia (p. 322-326). Moskva: Uchpedgiz [in Russian].
Makarenko, A. S. (1968). Vospitanie grazhdanina [Citizen upbringing]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
Makarenko, A. S. (1985). Kniga dlia roditelei [A book for parents]. In L. Iu. Gordin, A. A. Frolov (Sost.). Pedagogicheskie sochineniia (T. 5, p. 7-236). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language] (T. 1). (2008). Kyiv: Akonist [in Ukrainian].
Shreider, U. D. (1990). Utopiia ili ustroitelstvo [Utopia or Organizing]. Globalnie problemy i obshchechelovecheskie tsennosti (p. 7-8.). Moskva: Progress [in Russian].
Skovoroda, H. (1973). Knyzhechka o chtenii sviashchennoho pysaniia, narechenna zhena Lotova [A little book about the reading of the Holy writing, Lot's wife is baptized]. Povne zibrannia tvoriv (T. 2, p. 35-58). Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O. V. (Red.). (2005). Ukrainska pedahohika v personaliiakh [Ukrainian pedagogy in personalities]. (Kn. 1). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. A. (1969). Serdtse otdaiu detiam [I give my heart to children]. Kiev: Rad. Shkola [in Russian].
Sukhomlynskyi, V. A. (1971). Dobro i zlo [Good and evil]. Nauka i religiia, 1, 17-21 [in Russian].
Ukraina, MON Ukrainy. (2016). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual Principles of Reforming School]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].
Ushinskii, K. D. (1948). O polze pedagogicheskoi literatury [About the benefits of pedagogical literature]. Sobranie sochinenii (T. 2, p. 15-41). Moskva: Izd. APN [in Russian].
Ushinskii, K. D. (1950). Chelovek kak predmet vospitaniia: opyt pedagogicheskoi antropologii [Man as a subject of education: the experience of pedagogical anthropology]. Sobranie sochinenii (T. 8, p. 11-682). Moskva: Izd-vo APN [in Russian].
Ushinskii, K. D. (1953). Nravstvennoe vliianie kak osnovnaia zadacha vospitaniia [Moral influence as the main task of education]. Izbrannie pedagogicheskie sochineniia (T. 1, p. 327-346). Moskva: GUPI [in Russian].
Ziaziun, I. A. Uchytel na peretyni tysiacholit [Teacher at the intersection of millennia]. Osobystyi arkhiv Ivana Ziaziuna [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. Dyvosvit liudskosti i liudianosti Oleksandra Romvskoho [The miracle of humanity of Alexander Romanovsky]. Osobystyi arkhiv Ivana Ziaziuna [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of good: ideals and realities]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].