РОЗРОБКА ПРОГРАМИ З МУЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ, ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВІЙНИ

Автор(и)

  • E. Abasova

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293192

Ключові слова:

аутизм, травма, травма-інформована допомога (ТІД), прикладний аналіз поведінки (АВА), когнітивно-поведінкова терапія (КПТ), травма-орієнтована когнітивно-поведінкова терапія (ТО-КПТ), посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), музична терапія

Анотація

У статті описується створення доказової програми з музичної терапії для дітей з аутизмом, постраждалих від війни. Діти з аутизмом (або діти-аутисти) є однією з найбільш уразливих груп населення у військових конфліктах. Програма створена з метою зменшення можливого травматичного досвіду, пов’язаного з війною, та підвищення адаптаційних навичок дітей. Розглянуто найпоширеніші терапевтичні методики та стратегії роботи з аутизмом і травмою. Програма базується на основі Травма-інформованої допомоги (ТІД), принципах Прикладного аналізу поведінки (АВА), Когнітивно-поведінкової терапії (КПТ), Травма-орієнтованої когнітивно-поведінкової терапії (ТО-КПТ) та музичної терапії.

Визначено основні сфери та потреби учасників програми. Cформульовано чотири специфічні цілі програми, включаючи формування емоційної обізнаності, покращення навичок подолання стресу, поліпшення соціальної взаємодії та зменшення тривожності. Визначено кількість та частоту втручань, тривалість сесій та критерії участі в програмі. Програма включає інструменти оцінювання для батьків, терапевтів та дітей, приклади тематики сесії, опис структури сесії, терапевтичну функцію музики та запропоновані матеріали.

За результатами проведених досліджень надано рекомендації щодо впровадження програми. Наголошено про необхідність проведення подальших розширених досліджень музичної терапії для дітей з аутизмом, постраждалих від війни. Рекомендовано апробувати описану програму в Україні.

Посилання

American Psychiatric Association. APA Dictionary of Psychology. Retrieved from https://dictionary.apa.org/ cognitive-behavior-therapy

Bensimon, M., Amir, D., & Wolf, Y. (2008). Drumming through trauma: Music therapy with post-traumatic soldiers. The Arts in Psychotherapy, 35(1), 34-48. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.aip.2007.09.002

Benson, T., Sladen, J., Liles, A., & Potts, H. W. W. (2019). Personal Wellbeing Score (PWS) – a short version of ONS4: development and validation in social prescribing. BMJ Open Quality, 8(2), e000394-e000394. Retrieved from https://doi.org/10.1136/bmjoq-2018-000394

Bharathi, G., Jayaramayya, K., Balasubramanian, V., & Vellingiri, B. (2019). The potential role of rhythmic entrainment and music therapy intervention for individuals with autism spectrum disorders. Journal of Exercise Rehabilitation, 15(2), 180-186. Retrieved from https://doi.org/10.12965/jer.1836578.289

Bruscia, K. E., (2013). Defining Music Therapy. (3rd ed.). Barcelona.

Carr, C., d’Ardenne, P., Sloboda, A., Scott, C., Wang, D., & Priebe, S. (2012). Group music therapy for patients with persistent post-traumatic stress disorder - an exploratory randomized controlled trial with mixed methods evaluation. Psychology and Psychotherapy, 85(2), 179-202. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.2044-8341.2011.02026.x

Eckes, T., Buhlmann, U., Holling, H.-D., & Möllmann, A. (2023). Comprehensive ABA-based interventions in the treatment of children with autism spectrum disorder - a meta-analysis. BMC Psychiatry, 23(1), 133-133. Retrieved from https://doi.org/10.1186/s12888-022-04412-1

Faccini, L., & Allely, C. S. (2021). Dealing with Trauma in Individuals with Autism Spectrum Disorders: Trauma Informed Care, Treatment, and Forensic Implications. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 30(8), 1082-1092. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10926771.2020.1853295

Felsenstein, R., (2013). From uprooting to replanting: on post-trauma group music therapy for pre-school children. Nordic Journal of Music Therapy, 22(1), 69-85. Retrieved from https://doi.org/10.1080/08098131.2012.667824

Heiderscheit, A., & Murphy, K. M. (2021). Trauma-Informed Care in Music Therapy: Principles, Guidelines, and a Clinical Case Illustration. Music Therapy Perspectives, 39(2), 142–-151. Retrieved from https://doi.org/10.1093/mtp/miab011

Kim, B. H., Newton, R. A., Sachs, M. L., Glutting, J. J., & Glanz, K. (2012). Effect of Guided Relaxation and Imagery on Falls Self-Efficacy: A Randomized Controlled Trial. Journal of the American Geriatrics Society (JAGS), 60(6), 1109-1114. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2012.03959.x

Kim, J., Wigram, T., & Gold, C. (2009). Emotional, motivational and interpersonal responsiveness of children with autism in improvisational music therapy. Autism, 13(4), 389-409. Retrieved from https://doi.org/10.1177/1362361309105660

Kruger, V., Nordanger, D. Ø., & Stige, B. (2018). Music Therapy: Building Bridges Between a Participatory Approach and Trauma-informed Care in a Child Welfare Setting. Voices : a World Forum for Music Therapy, 18(4).

LaGasse, B., Manning, R. C. B., Crasta, J. E., Gavin, W. J., & Davies, P. L. (2019). Assessing the Impact of Music Therapy on Sensory Gating and Attention in Children With Autism: A Pilot and Feasibility Study. The Journal of Music Therapy, 56(3), 287-314. Retrieved from https://doi.org/10.1093/jmt/thz008

Maenner, M. J., Shaw, K. A., Bakian, A. V., Bilder, D. A., Durkin, M. S., Esler, A., Furnier, S. M., Hallas, L., Hall-Lande, J., Hudson, A., Hughes, M. M., Patrick, M., Pierce, K., Poynter, J. N., Salinas, A., Shenouda, J., Vehorn, A., Warren, Z., Constantino, J. N., … Cogswell, M. E. (2021). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. MMWR. Surveillance Summaries, 70(11), 1-16. Retrieved from https://doi.org/10.15585/mmwr.ss7011a1

McFerran, K., Crooke, A., Kalenderidis, Z., Stokes, H., & Teggelove, K. (2022). What Young People Think About Music, Rhythm and Trauma: An Action Research Study. Frontiers in Psychology, 13, 905418–905418. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.905418

Mehtar, M., & Mukaddes, N. M. (2011). Posttraumatic Stress Disorder in individuals with diagnosis of Autistic Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), 539-546. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.rasd.2010.06.020

Michna, G. A., Trudel, S. M., Bray, M. A., Reinhardt, J., Dirsmith, J., Theodore, L., Zhou, Z., Patel, I., Jones, P., & Gilbert, M. L. (2023). Best practices and emerging trends in assessment of trauma in students with autism spectrum disorder. Psychology in the Schools, 60(2), 479-494. Retrieved from https://doi.org/10.1002/pits.22769

O’Donohue, W. T. & Fisher, J. E. (2012). The Core Principles of Cognitive Behavior Therapy. In Cognitive Behavior Therapy (pp. 1-12). John Wiley & Sons, Inc. Retrieved from https://doi.org/10.1002/9781118470886.ch1

Rajaraman, A., Austin, J. L., Gover, H. C., Cammilleri, A. P., Donnelly, D. R., & Hanley, G. P. (2022). Toward trauma‐informed applications of behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 55(1), 40-61. Retrieved from https://doi.org/10.1002/jaba.881

Scattone, D., & Mong, M. (2013). Cognitive behavior therapy in the treatment of anxiety for adolescents and adults with autism spectrum disorders: CBT for Autism Spectrum Disorders. Psychology in the Schools, 50(9), 923-935. Retrieved from https://doi.org/10.1002/pits.21717

Scheufler, A., Wallace, D. P., & Fox, E. (2021). Comparing Three Music Therapy Interventions for Anxiety and Relaxation in Youth With Amplified Pain. Journal of Music Therapy, 58(2), 177-200. Retrieved from https://doi.org/10.1093/jmt/thaa021

Sharda, M., Tuerk, C., Chowdhury, R., Jamey, K., Foster, N., Custo-Blanch, M., Tan, M., Nadig, A., & Hyde, K. (2018). Music improves social communication and auditory–motor connectivity in children with autism. Translational Psychiatry, 8(1), 231-13. Retrieved from https://doi.org/10.1038/s41398-018-0287-3

Soh, C. P., Goh, T. J., Magiati, I., & Sung, M. (2021). Caregiver- and Child-Reported Anxiety Using an Autism-Specific Measure: Measurement Properties and Correlates of the Anxiety Scale for Children with Autism Spectrum Disorder (ASC-ASD) in Verbal Young People with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(8), 2646-2662. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10803-020-04739-2

Srinivasan, S. M., & Bhat, A. N. (2013). A review of “music and movement” therapies for children with autism: Embodied interventions for multisystem development. Frontiers in Integrative Neuroscience, 7, 22-22. Retrieved from https://doi.org/10.3389/fnint.2013.00022

Stack, A., & Lucyshyn, J. (2019). Autism Spectrum Disorder and the Experience of Traumatic Events: Review of the Current Literature to Inform Modifications to a Treatment Model for Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(4), 1613-1625. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10803-018-3854-9

van der Kolk, B. A., (2003). The neurobiology of childhood trauma and abuse. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 12(2), 293-317. Retrieved from https://doi.org/10.1016/S1056-4993(03)00003-8

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-19

Як цитувати

Abasova, E. (2023). РОЗРОБКА ПРОГРАМИ З МУЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ, ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВІЙНИ. Естетика і етика педагогічної дії, (28), 222–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293192

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЇ У МИСТЕЦЬКІЙ І ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ