ВПЛИВ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ НА РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282140Ключові слова:
дизайн-освіта, майбутні дизайнери, освітнє середовище, креативність, мистецтво, навчальні закладиАнотація
Наукова стаття спрямована на дослідження проблеми розвитку креативності в майбутніх дизайнерів у контексті вимог ринку та з урахуванням останніх тенденцій мистецтва дизайну. Проаналізовано сучасні підходи до освітнього процесу в галузі дизайну, виявлено визначальні фактори креативного освітнього середовища навчального закладу. Акцентується на тому, що вчителі та адміністрація мають бути творчими та дбати про середовище, яке стимулює розвиток креативності учнів. Визначальними рисами креативного освітнього середовища є: демократичні стосунки між усіма учасниками навчального процесу та керівництвом закладу, повага до індивідуальності кожної особистості, взаєморозуміння між працівниками, відданість справі, прагнення підвищити успішність учнів. Проведений аналіз дидактичних форм і методів засвідчив необхідність застосування евристичних стратегій, проблемного навчання, ігрових, проективних, інтерактивних технологій тощо, а також сучасних педагогічних прийомів (до прикладу, прийом «шість капелюхів»), які стимулюють креативність майбутніх дизайнерів.
Посилання
Cummings, L. (1965). Organizational climates for creativity. The Academy of Management Journal, 8 (3), 220-227.
Diachenko. A. (2020). Nedoliki ukrainskoi dysain-osvity ta shliahy ii vdoskonalennia [Shortcomings of Ukrainian design education and ways to improve it]. Naukovi zapysky Mizhnarodnogo gumanitarnogo universytetu [Scientific notes of the International Humanitarian University], 32, 176-180 [in Ukrainian].
Ekvall, G., & Ryhammar, L. (1999). The creative climate: Its determinants and effects at a Swedish university. Creativity Research Journal, 12 (4), 303-310. Retrieved from https://doi.org/10.1207/s15326934crj1204_8
Erez, M., & Nouri, R. (2010). Creativity: The influence of cultural, social, and work contexts. Management and Organization Review, 6 (3), 351-370. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1740- 8784.2010.00191.x
Esch, E. V., Wei, L., & Chiang, F. F. T. (2018). High-performance human resource practices and firm performance: the mediating role of employees’ competencies and the moderating role of climate for creativity. The International Journal of Human Resource Management, 29 (10), 1683-1708. Retrieved from https://doi.org/10.1080/09585192.2016.1206031
Georgiou, H., Turney, A., Matruglio, E., Jones, P., Gardiner, P., & Edwards-Groves, C. (2022). Creativity in Higher Education: A Qualitative Analysis of Experts’ Views in Three Disciplines. Education Sciences, 12, 154-168. Retrieved from https://doi.org/10.3390/ educsci12030154
Harris, A., & De Bruin, L. (2018). An international study of creative pedagogies in practice in secondary schools: Toward a creative ecology. Journal of Curriculum and Pedagogy, 15 (2), 215-235. Retrieved from https://doi.org/10.1080/15505170.2018.1457999
Hunter, S. T., Bedell, K. E., & Mumford, M. D. (2007). Climate for creativity: A quantitative review. Creativity Research Journal, 19 (1), 69-90. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10400410709336883
Laurillard, D. (2002). Rethinking University Teaching: A Conversational Framework for the Effective Use of Learning Technologies. London: Routledge. DOI: 10.4324/9780203160329
Morais, M. F., & Azevedo, I. (2011). What is a creative teacher and what is a creative pupil? Perceptions of teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 330-339. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.02.042
Rogers, Y. (2011). Interaction design gone wild. Interactions, 18 (4), 58-62. Retrieved from https://doi.org/10.1145/1978822.1978834
Rosensson, I. A. (2003). Fundamentals of design theory: a textbook for universities. Peter.
Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, 23, 58-66. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.002
Xiaofu, P., & Qiwen, Q. (2007). An analysis of the relation between secondary school organizational climate and teacher job satisfaction. Chinese Education and Society, 40 (5), 65-77. Retrieved from https://doi.org/10.2753/CED1061-1932400507