ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА І ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ: РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273086Ключові слова:
педагогічна освіта, практика, заклади вищої педагогічної освіти, моніторинг, майбутні педагоги, бакалаври, магістри, доктори філософії, якість освітиАнотація
У статті представлено результати моніторингового дослідження з проблеми психолого-педагогічної і практичної підготовки майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти України, яке проводилося науковцями відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України в 2020-2022 рр. у межах теми дослідницької роботи «Обґрунтування змісту і методики проведення практики у закладах вищої педагогічної освіти» (РK 0120U100228). Виявлено особливості законодавчо-нормативного врегулювання практичної підготовки майбутніх педагогів в Україні; схарактеризовано специфіку організації практики в ЗВО у співвіднесеності з психолого-педагогічною підготовкою на бакалаврському, магістерському і докторському освітніх рівнях; означено кількісні та якісні зміни у практичній підготовці фахівців педагогічних спеціальностей на основі аналізу освітньо-професійних і освітньо-наукових програм за 2016-2022 рр.; окреслено негативні аспекти її організації. Виявлено сучасні виклики у проведенні різних видів практики в ЗВО та узагальнено рекомендації щодо вдосконалення організаційних засад її проведення на законодавчо-нормативному, управлінському й організаційному рівнях.
Посилання
Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [Concept of development of pedagogical education in Ukraine]. (2018). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/ pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].
Kozak, L. V. (2018). Pedahohichnyi monitorynh yak tekhnolohiia upravlinnia yakistiu doshkilnoi osvity . Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical monitoring as a quality management technology of preschool education. Pedagogical education: theory and practice.]. Psykholohiia. Pedahohika: Zb. nauk. pr., 30. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/28804/1/Kozak_monitorung_30_2019.pdf [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola [New Ukrainian school]. (2018). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna %20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. [in Ukrainian].
Nychkalo, N., Lukianova, L., & Khomych, L. (2021). Profesiina pidhotovka vchytelia: ukrainski realii, zarubizhnyi dosvid: naukovo-analitychna dopovid [Professional teacher training: Ukrainian realities, foreign experience: scientific and analytical report]. (V. Kremen, Ed.). Kyiv: Vyd-vo TOV "Iurka Liubchenka". Retrieved from http://ipood.com.ua/e-library/naukovo-analitichni-materiali/profesiyna-pidgotovka-vchitelya-ukranski-reali,-zarubijniy-dosvid/ [in Ukrainian].
Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [Provisions on the accreditation of educational programs, according to which higher education applicants are trained]. Nakaz MON Ukrainy № 977 vid 11.07.2019 r. (2019). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0880-19#Text. [in Ukrainian].
Polozhennia pro provedennia praktyky studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy [Provisions on the practice of students of higher educational institutions of Ukraine]. Iz zminamy, vnesenymy zghidno z Nakazom Minosvity № 351 vid 20.12.1994 r. (1994). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0351281-94#Text. [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Profesiinoho standartu za profesiiamy "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)" [About the approval of the Professional Standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)"]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian].
Rivni Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [Levels of the National Qualifications Framework]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/nacionalna-ramka-kvalifikacij/rivni-nacionalnoyi-ramki-kvalifikacij [in Ukrainian].
Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations for quality assurance in the European area of higher education]. (2015). Retrieved from https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf [in Ukrainian].
Standarty vyshchoi osvity [Standards of higher education]. (2019). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti [in Ukrainian].
Vovk, M. P. (Comp.). (2021). Vykladatska praktyka dlia zdobuvachiv naukovoho stupenia doktora filosofii: Navchalna prohrama [Pedagogical education in Ukraine: theory and practice: dictionary]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/728418/ [in Ukrainian].
Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., Solomakha, S. O., & Filipchuk, N. O. (2022). Teoretychni I metodychni zasady orhanizatsi ipraktyky u zakladakh vyshchoi pedahohichnoi osvity: analitychni materialy [Theoretical and methodological principles of the organization of practice in institutions of higher pedagogical education: analytical material]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/731924/ [in Ukrainian].
Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., Solomakha, S. O., Filipchuk, N. O., & Khodakivska, S. V. (2021). Pedahohichna osvita v Ukraini: teoriia I praktyka: Slovnyk [Pedagogical education in Ukraine: theory and practice: dictionary]. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua [in Ukrainian].
Vovk, M. P., Solomakha, S. O., & Hryshchenko, Yu. V. (2022). Suchasni vyklyky v praktychnii pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoi pedahohichnoi osvity [Modern challenges in the practical training of future teachers in institutions of higher pedagogical education]. Osvitnia analityka Ukrainy, 1 (17), 40-53. Retrieved from https://science.iea.gov.ua/%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B0-%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B012022/ [in Ukrainian].