ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ: ДОМІНАНТА РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • N. Nychkalo
  • L. Lukianova
  • L. Khomych

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2021.24.255894

Ключові слова:

педагогічна освіта, професійна підготовка вчителя, заклади вищої педагогічної освіти, моделі й рівні підготовки майбутнього вчителя, зміст професійної підготовки вчителя, практична підготовка майбутнього вчителя

Анотація

У статті висвітлено сучасний стан професійної підготовки вчителів, зокрема проаналізовано: законодавчо-нормативні засади; мережу закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку педагогічних кадрів; механізми відбору абітурієнтів на вчительську професію; моделі й рівні підготовки вчителя; зміст теоретичної і практичної підготовки майбутнього вчителя. Встановлено, що педагогічна освіта не встигає адекватно реагувати на зміни, які відбуваються в державі й у світі, тому зроблено акцент на необхідності змін у цільовому, змістовому і технологічному аспектах підготовки вчителя.

Посилання

Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., Kotun, K. V., Marusynets, M. M., Ohiienko, O. I., Sulyma, O.V., & Postryhach, N.O. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials]. Kyiv: Tsentr [in Ukrainian].

Biliakovska, O. O., & Sysoieva, S. O. (Eds.). (2020). Systema zabezpechennia yakosti profesiy̆noï pidhotovky may̆butnikh uchyteliv u Respublitsi Polshcha ta v Ukraïni: porivnialnyy̆ analiz : Monohrafiia [Quality assurance system of professional training of future teachers in the Republic of Poland and in Ukraine: comparative analysis: Monograph]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Dovha, T. Ya. (2020). Osobystisno-profesiinyi imidzh maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly: teoretyko-tekhnolohichnyi aspect : Monographiia [Personal and professional image of the future primary school teacher: theoretical and technological aspect : Monograph]. Dnipro: Seredniak T. K. [in Ukrainian].

Havrylenko, T. L., & Berezivska, L. D. (Eds.). (2019). Rozvytok pochatkovoi osvity v Ukraini u druhii polovyni XX – na pochatku XXI stolittia: istoryko-pedahohichnyi aspect : Monographiia [Development of primary education in Ukraine in the second half of the XX - early XXI century: historical and pedagogical aspect : Monograph]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [The concept of development of pedagogical education in Ukraine]. (2018). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/ pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].

Lazarenko, N. (2019). Profesiina pidhotovka vchyteliv u pedahohichnykh universytetakh Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Professional training of teachers in pedagogical universities of Ukraine in the conditions of European integration]. Vinnytsia: Druk plius [in Ukrainian].

Nychkalo, N., Lukianova, L., Khomych, L., & Kremen, V. (Ed.). (2021). Profesiina pidhotovka vchytelia: ukrainski realii, zarubizhnyi dosvid: Nauk.-analit. dop. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy [Teacher training: Ukrainian realities, foreign experience: scientific analyst. ext. Nat. acad. ped. Sciences of Ukraine, Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kyiv: Vyd-vo TOV “Iurka Liubchenka” [in Ukrainian].

Osvita v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy: informatsiy̆no-analitychnyi zbirnyk [Education in Ukraine: challenges and prospects: Information-analytical collection]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2020/metod-zbirka-osvita-ta-covid-2020.pdf [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia umov pryiomu na navchannia dlia zdobuttia vyshchoi osvity u 2021 rotsi [On approval of the conditions of admission to higher education in 2021]. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5f8/868/06c/ 5f886806ca997900750197.pdf [in Ukrainian].

Reiestr profesiinykh standartiv Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli i silskoho hospodarstva [Register of Professional Standards of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture]. (2021). Retrieved from https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv [in Ukrainian].

Upatova, I. P. (2018). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv: teoriia i praktyka: Monohrafiia [Methodical training of future teachers: theory and practice: Monograph]. Kharkiv: DISA PLIuS [in Ukrainian].

Vovk, M. P. (2020). Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy [Trends in the development of pedagogical education in Ukraine: challenges and prospects]. Aesthetics and ethics of pedagogical action: Collection of scientific papers, 22, 150-165. Retrieved from http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/ index.php/2226-4051/article/view/222016 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro povnu zahalnu seredniu osvitu” [Law of Ukraine “On Complete General Secondary Education”] (2020). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro Vyshchu osvitu” № 1556-VII [Law of Ukraine “On Higher Education”, 1556-VII]. (2014). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-26

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ