ФІЛОСОФІЯ МУЗИКИ У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНОЇ ТРАДИЦІЇ: ОНТОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Maria Tkach

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.21.218083

Ключові слова:

філософія музики, онтологічний підхід, онтологічна інтерпретація музики, музичний Універсум, культурно-історична традиція

Анотація

У статті проаналізовано етапи становлення філософії музики з позицій онтологічного підходу в контексті культурно-історичної традиції: від античності до наших днів. З’ясовано, що антична паралель «музика – філософія» на багато віків зумовила дискурс у межах виявлення діалектичного протиріччя між раціональним осягненням буття музики та її ірраціональною природою. У зв’язку з цим виявлено, що історично онтологічна інтерпретація музики відбувалася в межах дихотомії: класичне (раціональне) – некласичне (ірраціональне). Доведено, що наразі спостерігається реактуалізація онтологічного підходу до інтерпретації музики, що зумовлено її особливим місцем у структурі світобудови й осмисленням духовних горизонтів еволюції людства в музичному Універсумі.

Посилання

Adorno, T. (2001). Filosofiya novoy muzyki [Philosophy of New Music]. Moscow: Logos XXI century [in Russian].

Augustine, Aurelius. (2003). Ispoved [Confession]. Moscow: AST Publishing House [in Russian].

Augustinus Aurelius (1962). Music. De musica libri sex (Übertr. Von C.-J. Perl). Paderborn.

Fomina, Z.V. (2011). Filosofiya muziki [Philosophy of music]. Saratov: Saratov State Conservatory [in Russian].

Gertsman, E. V. & Gertsman, E. E. (Ed.). (2010). Muzykalnaya boetsiana. Serija "Istorija muzyki: pamjatniki i issledovanija" [Musical Boethian. Series "History of Music: Monuments and Research". (Izd. 2-ye). St. Petersburg: Nevskaya Note [in Russian].

Kagan, M. S. (2006). Metamorfozy bytiya i nebytiya. Ontologija v sistemno-sinergeticheskom osmyslenii [Metamorphoses of being and non-being. Ontology in system-synergetic understanding]. SPb.: Logos [in Russian].

Kljuev, A. S. (2012). Filosofija muzyki. Izbrannye stat'i i materialy [Philosophy of music]. Sankt-Peterburg: Asterion [in Russian].

Kozarenko, O. (2012). Filosofiia muzyky yak neobkhidna skladova suchasnoi mystetskoi osvity [Philosophy of music As it is necessary to store modern art knowledge]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, 11, 3-7 [in Ukraine].

Losev, A. F. (1995). Dialektika khudozhestvennoy formy [Dialectics of Artistic Form]. In A. A. Taho-Godi (Comp.), A. A. Taho-Godi, I. I. Mahan'kov (Eds.). Forma – Stil – Vyrazhenie [Form – Style – Expression] (p. 5-296). Moscow: Thought [in Russian].

Losev, A. F. (1995). Muzyka kak predmet logiki [Music as a subject of logic]. A. A. Taho-Godi (Comp.), A. A. Taho-Godi, I. I. Mahan'kov (Eds.). Forma – Stil – Vyrazhenie [Form – Style – Expression] (p. 405-602). Moscow: Thought [in Russian].

Muzychna estetyka antychnoho svitu [Musical aesthetics of the ancient world]. (1974). Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukraine].

Nalimov, V. (2011). Spontannost' soznaniya. Verojatnostnaja teorija smyslov i smyslovaja arhitektonika [Spontaneity of consciousness. Probabilistic theory of senses and semantic architectonics] (3nd ed.). Moscow: Paradigm; Academic Project [in Russian].

Nicshe, F. (1990). Sochinenija [Compositions] (T. 1: Rozhdenie tragedii iz duha muzyki [The birth of tragedy from the spirit of music]). Moscow: Thought [in Russian].

Orlov, G. (1992). Drevo muzyki [The tree of music]. Vashington, Sankt Peterburg: Sovetskij kompozitor [in Russian].

Rasulova, T. (2019). Kosmicheskaja muzyka: vydumka ili realnost'? [Space Music: Fiction or Reality?]. Retrieved from https://sanat.orexca.com/2006-rus/2006-1-2/spheres-2/ [in Russian].

Shabanova, Ju. A. (2017). Filosofija muzyki: mesto vstrechi – chelovek [Philosophy of music: the meeting place is a person]. Dnepr: Lira [in Russian].

Shestakov, V. P. (1975). Ot jetosa k affektu. Istorija muzykalnoj jestetiki ot antichnosti do XVIII veka [From ethos to affect. The history of musical aesthetics from antiquity to the XVIII century]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Shopengaujer, A. (1998). Mir kak volja i predstavlenie [The world as will and representation]. Minsk: Literatura [in Belarus].

Yaroshovets, V. I. (Ed.). (2012). Istoriya filosofiyi. Slovnyk [History of Philosophy. Dictionary]. (2nd ed.). Kyiv: Knowledge of Ukraine [in Ukraine].

Zoltai, D. (1977). Etos i afekt. Istorija filosofskoj muzykalnoj jestetiki ot zarozhdenija do Gegelja [Ethos and Affect. The history of philosophical musical aesthetics from inception to Hegel]. Moscow: Progress [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ