https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/issue/feedЕстетика і етика педагогічної дії2025-06-03T15:10:14+03:00Vovk Myroslava Petrivnamiravovk79@gmail.comOpen Journal Systems<p><strong>Видавництво: </strong>Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України;</p> <p><strong>ISSN </strong>2226-4051 (Print)</p> <p><strong>ISSN </strong>2616-6631 (Online)</p> <p><strong>Web-сайт (</strong><strong>URL</strong><strong>) наукового видання: </strong>http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua</p> <p><strong>Видається </strong> з 2011 року</p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію</strong>: серія КВ № 24249-14089 ПР від 21.12.2019 р.</p> <p><strong>Наукове фахове видання України (категорія Б):</strong> збірник наукових праць внесено до переліку наукових фахових видань у галузі 011 Освітні, педагогічні науки (01 Освіта/Педагогіка), Наказ Міністерства освіти і науки України №886 від 02.07.2020 р.</p> <p><strong>Індентифікація видання: </strong>збірник наукових праць <strong>«Естетика і етика педагогічної дії» має ідентифікатор медіа </strong><strong>R</strong><strong>30-01897 за рішенням Національної Ради України з питань телебачення і радіомовлення від 09.11.2023 р. за №1318.</strong></p> <p>Із 2016 р. збірник має ідентифікатор DOI на все видання (10.33989/2226-4051).</p> <p>Із 2019 року DOI присвоюється кожній науковій статті збірника.</p> <p><strong>Індексація видання:</strong> збірник наукових праць «Естетика і етика педагогічної дії» («<strong>Aesthetics</strong> <strong>and</strong> <strong>ethics</strong> <strong>of</strong> <strong>pedagogical</strong> <strong>action</strong><strong>»</strong>) індексується науковометричними базами Index Copernicus International (ICI), <a href="https://doaj.org/toc/2616-6631" target="_blank" rel="noopener">DOAJ</a>, <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=rEIu81QAAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar</a>, Ulrichsweb Global Serials Directory, EBSCO, BASE, Наукові видання України</p> <p><strong>Періодичність</strong>: двічі на рік</p> <p><strong>Мови рукопису</strong>: змішаними мовами (українська, англійська, польська, німецька, французька, румунська, словацька, чеська, болгарська, литовська, фінська, данська та інші мови країн Європейського Союзу)</p> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <p>36000, м<strong>. </strong>Полтава, вул. Остроградського, 2, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка;</p> <p>04060 м. Київ (Україна), вул. Максима Берлинського, 9, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України</p> <p><strong>Цільова аудиторія: </strong>науковці, педагогічні працівники, докторанти, аспіранти, магістранти, студенти.</p>https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331610МАЛКОЛЬМ НОУЛЗ – ЗАСНОВНИК АНДРАГОГІКИ В США2025-06-02T19:48:37+03:00Ю. Матульчикlibpnpu@gmail.com<p><em>У дослідженні розглядається концепція андрагогіки, створена в США в 1970</em><em> </em><em>р</em><em>.</em><em> М</em><em>. </em><em>Ноулзом, найвідомішим та найвидатнішим представником андрагогіки в США. На початку теоретичної роботи він перебував під найбільшим впливом Едуарда К. Ліндмана та Дороті Хьюітт. Однак на розробку андрагогічної концепції його головним чином надихнув видатний югославський (сербський) андрагог Душан Савічевич, завдяки якому він познайомився з концепцією андрагогіки в Європі. Подібно до європейської андрагогіки, андрагогіка М</em><em>. </em><em>Ноулза базується на характеристиках дорослої людини, специфіці освіти та навчання дорослих. М</em><em>. </em><em>Ноулз зазначав, що дорослі повинні знати, чому вони навчаються і як це вплине на них, дорослі є автономними та самостійними, вони мають досвід протягом усього життя, вони застосовують практичний підхід до навчання, вони застосовують підхід до вирішення проблем і вони хочуть негайно застосовувати нові знання та навички. Він також звернув увагу на необхідність виявляти повагу до дорослих. М</em><em>.</em> <em>Ноулз переосмислив андрагогіку як нову технологію освіти (навчання) дорослих, засновану на концепції неформальної освіти дорослих, та охарактеризував основні положення освіти та навчання дорослих.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331614МЕДІАОСВІТА – КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ТА ОСВІТА ДІТЕЙ І МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ2025-06-02T20:24:09+03:00А. Голебеська-Весоловськаlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті представлено результати «пілотажного» експерименту з проблеми медіаосвіти. Констатовано, що початкова освіта є одним із найважливіших етапів навчання школяра. Саме на цьому етапі учні набувають численних навичок, які їм стануть у пригоді на наступних етапах освіти та визначатимуть їх успіхи в майбутньому. У зв’язку з тим, що світ технологій, комп’ютеризації та медіа став домінуючим простором практично кожної людини, автор обстоює думку про необхідність розвитку медіакомпетентності учнів початкових класів і кваліфікує медіаосвіту як четвертий напрямок освіти. Грунтуючись на дослідженнях відомих польських учених (А. Огоновська, А. Піліх, Б. Шеменецькі та ін.), нею сформульовано завдання медіаосвіти.</em></p> <p><em>Представлено результати опитування </em>20 <em>вихователів дошкільних закладів і 30 вчителів початкових класів сільських установ з використанням анкети закритого типу, а саме: 1) педагоги самостійно підвищують власну медіакомпетентність через навчання в аспірантурі, участь у методичних семінарах, онлайн-тренінгах тощо; 2) із власної ініціативи включають у професійну діяльність новий зміст, зокрема і з медіаосвіти; 3) новий зміст задовольняє інтереси школярів або зорієнтовано на профілактику загроз, пов’язаних із застосуванням медіа.</em></p> <p><em>Наголошується на ролі родини в розвитку медіаосвіти, адже саме батьки мають створити умови та ситуації, завдяки яким дитина набуває вміння відбирати, робити вибір, активно та критично сприймати зміст медіаповідомлень, щоб він збагачував особистість і сприяв її розвитку, а не викликав залежностей і нещастя. Автор доходить висновку про доцільність упровадження медіаосвіти усіма суб’єктами освіти відповідно до дидактичних принципів і повної безпеки.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331624ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: ЕРГОНОМІЧНИЙ ВИМІР2025-06-02T20:49:42+03:00Н. Карапузоваlibpnpu@gmail.comЄ. Починокlibpnpu@gmail.comО. Палехаlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті висвітлено локремі теоретичні аспекти використання ігрових технологій у початковій школі. Визначено доцільність і розглянуто спектр цільових орієнтацій ігрових технологій у процесі навчання математики молодших школярів. Дидактична гра в процесі навчання математики є важливим засобом активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвитку логічного мислення та математичного мовлення. У молодших школярів формується звичка зосереджуватися, самостійно мислити, вміння розпізнавати і моделювати процеси й ситуації з повсякденного життя, які можна розв'язати з допомогою математичних методів. Охарактеризовано особливості ігрової діяльності в сучасному освітньому середовищі початкової школи. Незрілість і рухливість психофізіологічної системи дитини молодшого шкільного віку, з одного боку, інтенсифікація навчання, активне впровадження нових освітніх технологій, навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах, з іншого боку, вимагають перегляду усталених підходів до організації ігрової діяльності на уроках математики. Окреслено ергономічні педагогічні умови ефективного використання дидактичних ігор у процесі вивчення математичної освітньої галузі: врахування когнітивних особливостей навчання учнів цифрового покоління у змісті структурних компонентів дидактичних ігор; використання міжпредметних зв'язків із метою орієнтації дидактичних ігор на оволодіння учнями узагальненими прийомами пізнавальної діяльності; забезпечення функціонального комфорту дітей у процесі ігрової діяльності.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331657КАЗКОПЕДАГОГІКА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ЄВРОПЕЙСЬКІ ПРАКТИКИ2025-06-03T09:07:42+03:00Ю. Стиркінаlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті обґрунтовано теоретико-методологічні основи казкопедагогіки в початковій школі. Проаналізовано педагогічну сутність освітнього середовища початкової школи, визначено його провідні характеристики. Встановлено, що к</em><em>азкопедагогіка спрямована на розвиток у дітей творчого мислення, емоційного інтелекту та соціальних навичок. Завдяки інтерактивності, театральним елементам й акценту на критичне мислення, казки стають невід’ємною частиною навчального процесу. </em><em>Розглянуто особливості європейських практик казкопедагогіки в початковій школі; описано технологію створення куточка дитячої сучасної літератури у початковій школі.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331658ТЕХНОЛОГІЇ ПРОДУКТИВНОГО ЧИТАННЯ У ФОРМУВАННІ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ 2025-06-03T09:18:03+03:00А. Товканецьlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті розглянуто проблему формування читацької грамотності учнів на уроках мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі. Визначено читацьку компетентність учня як сукупність освітніх елементів, яка виявляється у володінні системою літературних знань, умінь і навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості та здатності їх використовувати з метою пізнання навколишньої дійсності, задоволення пізнавальних, естетичних, самоосвітніх потреб. Представлено технологію розвитку критичного мислення через читання та письмо як цілісну систему, що формує навички роботи з інформацією у процесі читання та письма. </em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331659СУТНІСТЬ І КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ2025-06-03T09:31:43+03:00К. Новіковаlibpnpu@gmail.com<p><em>Сучасна медична освіта зазнає трансформацій, зумовлених необхідністю підготовки фахівців, здатних поєднувати теоретичні знання з практичними навичками. Впровадження змішаного навчання поєднує традиційні та цифрові технології, сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу. Аналіз зарубіжного досвіду демонструє позитивний вплив цього підходу на підготовку лікарів. Визначено сутність готовності викладачів медичних закладів вищої освіти до діяльності в умовах змішаного навчання та її компоненти (когнітивний, мотиваційний, операційний та рефлексивний). Акцентовано, що успішна реалізація змішаного навчання потребує модернізації ресурсів і розвитку цифрових інструментів.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331661СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ НА БУКОВИНІ2025-06-03T09:39:32+03:00М. Вовкlibpnpu@gmail.comС. Руданlibpnpu@gmail.com<p><em>В оглядовій статті на основі аналізу історичного досвіду, сучасних праць, цінних практик підготовки майбутніх учителів музики на Буковині визначено тенденції розвитку музично-педагогічної освіти регіону: тенденція підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, тенденція оновлення навчально-методичного супроводу їхньої підготовки, тенденція активізації творчої діяльності майбутніх педагогів-музикантів у процесі неформальної освіти; тенденція утвердження націє-творчого потенціалу музичного мистецтва в підготовці майбутніх учителів музики. Доведено, що окреслені тенденції свідчать про вмотивованість викладачів закладів освіти на підвищення якісних індикаторів в оновленні змісту, форм, навчально-методичного супроводу підготовки майбутніх педагогів-музикантів з урахуванням європейських стандартів, на активізацію неформальної освіти здобувачів мистецького фаху, на партнерство з представниками різних мистецьких, культурних осередків, на співпрацю у збереженні традицій й імплементації інновацій у мистецько-культурному просторі регіону та України. </em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331665ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО РОБОТИ З НАРОДНИМИ ВОКАЛЬНО ХОРОВИМИ КОЛЕКТИВАМИ2025-06-03T09:58:57+03:00Н. Дем’янкоlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті розглянуто умови і зміст підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до роботи з народними автентичними вокально-хоровими колективами, визначено мету, зміст, результати навчання, основні форми роботи та контролю з курсу «Теорія і методика роботи з народними вокально-хоровими колективами», закцентовано увагу на характерних ознаках українського народнопісенного виконавства (своєрідність манери виконання, виразне регістрове звучання, підголосково-поліфонічний розспів, імпровізаційність, наявність солістів-виводчиків) та деяких важливих методичних аспектах (методиці організації, комплектування, вокально-хорової роботи).</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331667ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ МИСТЕЦЬКО-ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ2025-06-03T10:19:24+03:00О. Лобоваlibpnpu@gmail.comВ. Бутенкоlibpnpu@gmail.comМ. Шинкаренкоlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті розкрито </em><em>сутність мистецько-творчої компетентності дітей старшого дошкільного віку та виокремлено такі </em><em>організаційно-педагогічні умови її формування </em><em>в закладі дошкільної освіти: 1) створення емоційно привабливого полімистецького середовища як платформи для розвитку мотивації мистецько-творчої діяльності дитини; 2) забезпечення послідовності «сприймаю – пізнаю – творю» в усіх видах мистецької діяльності; 3) спрямованість на формування мистецько-творчої компе-тентності в усіх організаційних формах мистецької діяльності дітей у закладі дошкільної освіти. Наголошено на важливості комплексного застосування зазначених умов.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331675СИНЕРГІЯ ФОРМАЛЬНОЇ ТА НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ В ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ЕСТРАДНОГО ВОКАЛУ2025-06-03T10:44:40+03:00Т. Шершоваlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті досліджено концепцію синергії формальної та неформальної освіти в підготовці викладачів естрадного вокалу. Розглядаються ключові аспекти формальної освіти, що надається у вищих навчальних закладах, та неформальної освіти, яка включає майстер-класи, конкурси, фестивалі, тренінги тощо. Аналізується вплив синергії двох форм освіти на формування професійних компетентностей фахівців естрадного вокалу. Обґрунтовується необхідність їх синергії для забезпечення якісної підготовки фахівців. </em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331621АЛГОРИТМ ОПАНУВАННЯ НАЧЕРКІВ І ЗАМАЛЬОВОК ФІГУРИ ЛЮДИНИ ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ2025-06-02T20:33:50+03:00І. Гуржійlibpnpu@gmail.comД. Коршуновlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті порушується проблема методики навчання здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей начерків і замальовок фігури людини як основи академічного рисунку. Визначено та диференційовано ключові поняття: «рисунок», «малюнок», «академічний рисунок», «начерки», «замальовки». Авторами розроблено, описано й унаочнено алгоритм опанування начерків і замальовок фігури людини, який включає шість етапів. Наголошується на важливості виконання студентами-художниками начерків і замальовок для вивчення освітніх компонентів професійного спрямування.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331273ДІТИ У СВІТІ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЇ РИНКУ2025-05-30T13:13:26+03:00Б. Сліверськийlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті висвітлено ідеї представників гуманістичної педагогіки щодо проблеми проявів і наслідків глобалізаційних процесів у світі. Автор констатує, що нині не можна визначити єдину модель глобалізації, адже цей процес впливає на тенденції у різних сферах суспільства, зокрема: глобалізація фінансів, яка полягає в дерегуляції фінансових ринків, міжнародній мобільності капіталу та збільшенні злиттів і поглинань; глобалізація ринків і стратегій, зокрема конкуренції у контексті інтеграції економічної діяльності в глобальному масштабі, налагодження комплексної діяльності за їх межами; глобалізація технологій (особливо інформаційних і телекомунікаційних), розвиток досліджень, розробок і знань, сприяння розвитку глобальних мереж; глобалізація способів життя та моделей споживання, а також глобалізація культури, що є наслідком величезної ролі ЗМІ, що веде до вирівнювання моделей споживання та трансформації «культурних продуктів і зразків»; глобалізація управління та правового регулювання, зменшення ролі національних урядів і парламентів, що призводить до створення нового покоління правил глобального управління та інститутів; глобалізація як політична уніфікація світу, про що свідчить проведений державами аналіз інтеграції світових суспільств у глобальну політико-економічну систему, яку очолюватиме панівна сила; глобалізація сприйняття та свідомості, що виражається в соціокультурних процесах.</em></p> <p><em>В освітній сфері глобалізаційні процеси допомагають дітям уникнути сімейної та екологічної бідності, сприяють запровадженню програм боротьби з алкоголізмом, іншими залежностями в родині. Доведено, що глобалізація впливає на освіту, що орієнтується свої навчальні та виховні цілі, на формування у молодого покоління «глобальної свідомості». З’ясовано, що освіта є чинником, що змушує людей усвідомити відмінності, які існують у світі між націями, культурами, релігіями тощо, водночас уникаючи їх оцінки на користь співпраці з людьми з різними культурними кодами. Доведено, що саме освіта має допомогти дитині опанувати досвід плюралізму людських культур, зрозуміти їх і подолати відчуття невизначеності. При цьому цифрові технології не поглиблюють існуючі соціальні розбіжності, а навпаки, вони сприяють зміцненню соціальних зв’язків шляхом забезпечення інтенсивності комунікації.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331522ВПЛИВ СТРЕСУ НА КОГНІТИВНІ ПРОЦЕСИ В КОНТЕКСТІ КРИЗОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ2025-06-02T09:02:10+03:00А. Щигельlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті розглядається проблема впливу стресу, пов'язаного з кризовим менеджментом, на когнітивні процеси менеджера. </em><em>Грунтуючись на великому масиві авторитетних досліджень, автор чітко визначає ключові поняття, характеризує кризові ситуації, стресові процеси, позитивний і негативний вплив стресу на фізіологічному, психологічному, поведінковому, соціальному рівнях, а також узагальнює компетенції та завдання ефективного лідера (комунікативні навички, сила характеру, сміливість, здатність планувати, стратегічно мислити, швидко приймати рішення, уникати упередженого ставлення тощо). Акцентується на тому, що перебуваючи під впливом тиску та психологічної напруги, людина функціонує в режимі загальної мобілізації, обмежених ресурсів і можливостей обробки інформації, спрямованої на виживання в загрозливій ситуації. Змінюються способи обробки інформації, схильність до ризику, функціонування уваги, оцінка ситуацій і прийняття рішень. Тому ефективний менеджер повинен зіткнутися не лише з проблемою (катаклізмом, війною, епідемією), але й з упливом особистого стресу, вміти ним керувати, використовувати його ресурси, постійно пам’ятаючи про його потенційний негативний вплив на дії в кризовій ситуації.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331525ОРГАНІЗАЦІЯ МУЛЬТИКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ КРАЇН СХІДНОЇ АЗІЇ2025-06-02T09:27:06+03:00Н. Пазюраlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті висвітлюється важливість упровадження мультикультурної освіти для навчання мультиетнічних учнів в освітній системі Азійських країн та їхньої подальшої соціалізації. Автор вивчає особливості організації мультикультурної освіти у трьох країнах Азії – Японії, Південній Кореї, Тайвані. Акцентовано, що недостатній розвиток мультикультурної освіти ускладнює повсякденне життя мультиетнічної молоді, порушує її права на здобуття освіти, заважає її подальшому професійному розвитку. Проаналізовано важливі проблеми в розробленні навчальних програм з мультикультурної освіти та програм підтримки вчителів, які працюють з мультиетнічними учнями. Питання мульти-культурної освіти розглядаються в контексті необхідності вдосконалення процесу навчання іноземної мови як її важливої складової. </em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331532ЕТИКА ТА УПЕРЕДЖЕНІСТЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В МІЖНАРОДНОМУ HR МЕНЕДЖМЕНТІ: РИЗИКИ ТА СПОСОБИ ЇХ МІНІМІЗАЦІЇ2025-06-02T10:37:32+03:00Т. Айзенбергlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті досліджуються етичні аспекти використання штучного інтелекту (ШІ) в міжнародному HR-менеджменті, зокрема ризики дискримінації, які можуть виникати через історичні дані. Автор аналізує вплив алгоритмів ШІ на процеси найму, просування та оцінки продуктивності працівників. Розглядаються проблеми прозорості, захисту персональних даних і несправедливості в автоматизованих системах. Пропонуються методи мінімізації ризиків упередженості, такі як: ретельний вибір даних, аудит алгоритмів, прозорість рішень, гібридний підхід і дотримання етичних стандартів. Підкреслено важливість навчання HR-фахівців принципів роботи з ШІ та його обмеженням.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331535СМИСЛОЦІННІ ТРАЄКТОРІЇ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ПРОЦЕСІВ2025-06-02T10:54:59+03:00З. Гнатівlibpnpu@gmail.comЄ. Шуневичlibpnpu@gmail.comО. Гордєєваlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті визначено, обґрунтовано й узагальнено актуальні питання сучасних освітніх викликів та вагомість ціннісного освітньо-культурного спрямування едукаційного процесу. Акцентується увага на необхідності збереження національної основи освіти, ціннісних орієнтацій у формуванні особистості, здатної ефективно діяти в </em><em>мінливо-динамічному світі, бачити/творити прекрасне в собі та навколо себе. Порушується питання формування життєвих і професійних компетентностей, необхідних для </em><em>успішного життєтворення особистості та її стремлінь до вершин людяності. </em><em>Природно, що вагомість цих питань зростає у мистецьких сферах, котрі розкривають емоційно-почуттєвий і художньо-естетичний творчий потенціал людини, визначають її здатність конкурувати/ співпрацювати зі штучним інтелектом, інтеграція якого як у життєвий, так і в освітній простір стала очевидною.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331539ЗНАННЯ ТА ДІЇ ВЧИТЕЛІВ У СИТУАЦІЯХ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ УЧНІВ 1-3 КЛАСІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ2025-06-02T11:21:16+03:00Й. Фланцlibpnpu@gmail.com<p><em>В експериментальній статті закцентовано увагу на тому, що згідно з польськими академічними документами вчителі мають здійснювати раннє навчання дітей так, щоб вони поводилися відповідно до соціальних норм. Авторка представляє результати дослідження щодо виявлення стану знань і дій учителів щодо агресивної поведінки учнів 1-3 класів початкової школи. Було схарактеризовано: знання вчителів про агресію учнів 1-3 класів; агресивну поведінку, що найчастіше проявляється в учнів; превентивні та інтервенційні дії вчителів щодо агресії школярів; а також співпрацю вчителів у школі з метою протидії проявам агресії дітей. К</em><em>онстатовано, що вчителі пов'язують агресивну поведінку учнів переважно з фізичною агресією, однак надають меншого значення психологічній агресії дітей, що може призвести до надання неналежної допомоги жертвам агресії та утвердження насильницької поведінки агресорів. Виявлено, що профілактичні заходи щодо запобіганню агресії – це переважно комунікація та добрі взаємини з учнями, забезпечення сприятливого психологічного клімату в класі. З’ясовано, що під час вирішення проблем, пов’язаних з агресивною поведінкою учнів, учителі переважно співпрацюють з батьками цих дітей, значною мірою минаючи фахівців. Отримані результати дослідження є основою для розробки рекомендацій, зокрема щодо вживання нагальних освітніх заходів, спрямованих на вчителів, на забезпечення їх знаннями з теорії і практики запобігання і подолання агресивної поведінки учнів.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331546ЕТИКО-ЕСТЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНИ ПЕРІОДУ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ (ХVІ – ХVІІ ст.)2025-06-02T11:57:33+03:00О. Лавріненкоlibpnpu@gmail.com<p><em>Статтю присвячено історико-педагогічному аналізу сутності та специфіки етико-естетичних засад розвитку особистості майбутніх учителів України в період Раннього нового часу (ХVІ – ХVІІ ст.). Проаналізовано ряд документів, що дозволять беззаперечно стверджувати про важливість етико-естетичного складника в тогочасній системі професійної підготовки майбутніх наставників-учителів, зокрема в Острозькій, Львівській, Київській братських школах. Автор на основі історіографічного, логіко-системного аналізу обстоює ідею екстраполяції творчих надбань та історичного досвіду етико-естетичної підготовки майбутніх учителів ХVІ – ХVІІ ст. в сучасну практику реформування освітньої галузі України.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331562ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ОСВІТЯНСЬКИХ З’ЇЗДАХ У ЧЕРНІГОВІ ТА КИЄВІ У 1916 – 1917 РР.2025-06-02T13:10:25+03:00І. Діденкоlibpnpu@gmail.comО. Павленкоlibpnpu@gmail.comЮ. Святюкlibpnpu@gmail.com<p><em>Статтю присвячено вивченню трьох освітянських з’їздів, які відбулися в Україні в 1916 – 1917 роках. Вивчення досвіду перебудови освіти під час воєнних дій і бурхливих трансформацій у суспільстві надає актуальності даному історіко-педагогічному дослідженню. Основними здобутками зазначеного періоду були такі: провідне завдання школи – виховання всебічно розвиненої і гармонійної особистості (ідея виховуючого навчання); запровадження формувального оцінювання; скасування заохочень і покарань як методів виховання; акцент трудового і фізичного виховання зміщувався на виховання волі; естетичного виховання – на розвиток художнього смаку і творчих здібностей; делегати порушували питання національного виховання, українізації шкіл і дитиноцентричності освітньо-виховного процесу.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331571СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ ДБАЙЛИВОГО І ВІДПОВІДАЛЬНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ТВАРИН2025-06-02T14:16:33+03:00О. Гнізділоваlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті розглядається виховний потенціал сучасної української художньої літератури у формуванні гуманного, дбайливого та відповідального ставлення до тварин у дітей старшого дошкільного віку. Акцент зроблено на здатності художнього слова впливати на емоційно-моральну сферу дитини. Проаналізовано художні твори сучасних авторів, які мають яскраво виражену етико-гуманістичну спрямованість. У статті проаналізовано сучасні освітньо-виховні ініціативи, зокрема проєкт «Біоетика» фонду Happy Paw, який використовує літературні тексти для розвитку гуманного світогляду дітей. Розглянуто ефективність аудіоказок і віршів як засобів формування емпатії в дошкільників. Зроблено висновок, що сучасна українська дитяча література є ефективним інструментом виховання чуйної, відповідальної та морально зрілої особистості, здатної до доброчинної поведінки і свідомого ставлення до тварин.</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/331575МУЗИЧНА МОВА В ПІСЕННИХ ТВОРАХ НА ВІРШІ ЮРІЯ ФЕДЬКОВИЧА У ФОНДАХ ЧЕРНІВЕЦЬКОГО ЛІТЕРАТУРНО-МЕМОРІАЛЬНОГО МУЗЕЮ Ю. ФЕДЬКОВИЧА2025-06-02T14:32:20+03:00Я. Вишпінськаlibpnpu@gmail.com<p><em>У статті окреслено важливі підходи до вивчення музичних текстів пісень, створених українськими композиторами на вірші Ю. Федьковича. Проаналізовано семантику музичного письма в хорових і вокальних зразках, особливості музичної мови. Доведено вплив гуцульського фольклору на літературну творчість Ю. Федьковича. У своїх творах він відстоював волелюбні прагнення свого народу, змальовував яскраві образи з побуту селян, оспівував високі моральні риси героїв і милувався красою Карпат. Ці ідеї стали близькими українським композиторам ХІХ – початку ХХ століття, які писали музику на вірші Ю. Федьковича: М. Вербицький, С.Воробкевич, С.Людкевич, О.Нижанківський, Є.Мандичевський, Д.Січинський. Джерельну базу дослідження складають експонати Літературно-меморі-ального музею Юрія Федьковича в Чернівцях (ноти, особисті листи, музичні записи пісень, музичні інструменти тощо).</em></p>2025-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025