ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: УКРАЇНА І СВІТ

Автор(и)

  • Natalia Vlasenko
  • Valentyn Pomohaibo

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2019.20.171627

Ключові слова:

дистанційне навчання, відкрита освіта, інформаційна технологія, телекомунікації, Інтернет, вищий навчальний заклад, загальноосвітня школа, ключова засада, реформування

Анотація

Одним із ключових засобів сучасної освіти є дистанційне навчання. Особливо воно ефективне в системі вищих навчальних закладів і в системі підвищення професійної кваліфікації фахівців. Нині високоякісне дистанційне навчання має широке розповсюдження в більшості країн світу, серед яких не лише розвинені країни, а й ті, що розвиваються. Дистанційну форму навчання необхідно використовувати як одну з ключових засад успішного реформування української освіти.

Посилання

Ally, M. (2008). The impact of technology on education. In S. Hirtz, D. G. Harper (Eds). Education for a digital world: Advice, guidelines and effective practice from around the globe. (pp. 57-66). Canada: Commonwealth of Learning.

Baliuk, V. P., Spiriakova, S. V., Tokmilenko, O. V., & Chornei, O. B. (2018). Dystantsiine navchannia: dosvid, stanovlennia ta rozvytok: bibliohrafichnyi pokazhchyk (2001-2017 rr.) [Distance learning: experience, formation and development: Bibliographic index (2001-2017)]. Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Benson, R., & Brack, Ch. (2010). Online learning and assessment in higher education: A planning guide. Oxford: Chandos Publishing.

Bohachkov, Yu. M., Ukhan, P. S., Novikov, & Yu. L. (2011). Dystantsiine navchannia shkoliariv – mozhlyvosti i problemi [Distance learning of schoolchildren – opportunities and problems]. Kompiuter u shkoli ta simi, 2, 29-33 [in Ukrainian].

Bradley, J. (Ed.). (2005). The open classroom: distance learning in and out of schools. London & Sterling, VA: Taylor & Francis e-Library.

Burns, M. (2011). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods. Boston: EDC, Inc.

Bykov, V. Yu., Kukharenko, V. M., Syrotenko, N. H., Rybalko, O. V., & Bohachkov, Yu. M. (2008). Tekhnolohii rozrobky dystantsiinoho kursu [The working technology of a distance course]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Catalano, A. J. (2018). Measurements in distance education: A compendium of instruments, scales, and measures for evaluating online learning. NY: Routledge.

Dystantsiine navchannia u VNZ Ukrainy. (2018) [The distance learning in Ukrainian]. Abiturients.info. Retrieved from https://abiturients.info/uk/vuzy/distanciyne-navchannya-u-vnz-ukrayini [in Ukrainian].

Harry, K., Khan, A. (2001). The use of technologies in basic education. In C. Yates & J. Bradley. (Eds.) World review of distance education and open learning. (Vol. 2). (pp. 122-137). NY: Taylor & Francis e-Library.

Harry, K., (Ed.). (2003). Higher education through open and distance learning. Vol. 1. London and New York: Routledge and Taylor & Francis e-Library.

Havrilova, L., & Katasonova, Yu. (2017). Teoretychni aspekty vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia v Ukraini [Theoretical aspects of introduction of distance learning in Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1-2, 168-172 [in Ukrainian].

Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education (2nd ed.). NY: Routledge.

International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. (2019). Retrieved from http://www.itdl.org/about.htm

Istoriia stanovlennia DO v Ukraini [The history of formation DL in Ukraine]. (2019). Osvitnii portal. Retrieved from http://www.osvita.org.ua/distance/ukraine/ [in Ukrainian].

Koumi, J. (2006). Designing video and multimedia for open and flexible learning. NY: Routledge.

Kyrylova, N. A. (2013). Dystantsiine navchannia ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Distance education for children with limited possibilities]. Pedahohichna maisternia, 2, 23-25 [in Ukrainian].

Latchem, C. (2018). Open and distance non-formal education in developing countries. Singapore: Springer.

Learning without frontiers. (1999). List of definitions. Learning development institute. UNESCO. Retrieved from http://www.unesco.org/education/educprog/lwf/doc/portfolio/definitions.htm.

Litvinova, T., & Yanchenko, O. (2015). Dystantsiine navchannia v shkoli na platformi Moodle: krok u nikudy chy instrument formuvannia osobystosti XXI stolittia? [Distance learning at school on the Moodle platform: A step in nowhere or the creation tool of personalities of the 21st century?]. Suchasna shkola Ukrainy, 9, 19-23 [in Ukrainian].

Moore, M. G., & Anderson, W. (Eds.). (2003). Handbook of distance education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Panda, S. (Ed.). (2005). Planning and management in distance education. London: Kogan Page Ltd.

Perraton, H. (2005). Open and distance learning in the developing world. London and New York: Routledge and Taylor & Francis e-Library.

Pro osvitu [About education]. (2017). Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]. (2018). Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from https://zakon.help/law/1556-VII/ [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia [About the approval of the Regulations on distance education]. (2015). Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 [in Ukrainian].

Shunevych B. (2009). Teoretychni osnovy dystantsiinoho navchannia [Theoretical principles of distance learning] (2-e vyd.). Lviv: Vyd-vo LDU BZhD [in Ukrainian].

Svystunova, T. (2017). Vyvchennia stanu dystantsiinoho navchannia v shkoli [Studying the state of distance learning at school]. Upravlinnia shkoloiu, 22/24, 60-65 [in Ukrainian].

Tait, A. (2003). Reflections on student support in open and distance learning. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(1), 1-9. Retrieved from http://oro.open.ac.uk/1017/1/604.pdf.

Yates, C., & Tilson, T. (2001). Basic education at a distance: An introduction. In C. Yates & J. Bradley (Eds.). World review of distance education and open learning (Vol. 2, pp. 3-26). NY: Taylor & Francis e-Library.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ