СУТНІСТЬ І КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331659Ключові слова:
вища медична освіта, готовність до змішаного навчання, компоненти готовності до змішаного навчання, викладачі вищих медичних навчальних закладів, підготовка фахівцівАнотація
Сучасна медична освіта зазнає трансформацій, зумовлених необхідністю підготовки фахівців, здатних поєднувати теоретичні знання з практичними навичками. Впровадження змішаного навчання поєднує традиційні та цифрові технології, сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу. Аналіз зарубіжного досвіду демонструє позитивний вплив цього підходу на підготовку лікарів. Визначено сутність готовності викладачів медичних закладів вищої освіти до діяльності в умовах змішаного навчання та її компоненти (когнітивний, мотиваційний, операційний та рефлексивний). Акцентовано, що успішна реалізація змішаного навчання потребує модернізації ресурсів і розвитку цифрових інструментів.
Посилання
Havryk, I. V. (2006). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti [Theoretical and methodological foundations of forming future teachers’ readiness for innovative professional activity]. (D diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Hurevych, R.S., Konoshevskyi, L.L., Konoshevskyi, O.L., Kostenko, N.I., & Slobodyaniuk, A.A. (2023). Rozvytok hotovnosti maibutnikh pedahohiv do roboty v umovakh zmishanoho navchannia [Developing the readiness of future teachers to work in blended learning environments]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern Information Technologies and Innovative Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems] (Vol. 70, pp. 155-175). Vinnytsia: TOV «Druk plius» [in Ukrainian].
Kovtun, L., Mahanova, T., & Sukhostavets, N. (2023). Innovatsiini pidkhody do navchannia v medychnykh ZVO Ukrainy u sferi elektronnoi systemy okhorony zdorovia (eHealth) [Analysis of innovative approaches to education of higher medical education acquires in Ukraine in the field of electronic health (eHealth]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations of science], 13 (31), 706-717. DOI: https://doi.org/ 10.52058/2786-4952-2023-13(31)-706-718 [in Ukrainian].
Kravets, S. H. (2017). Rozvytok hotovnosti pedahohiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv do vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia kvalifikovanykh robitnykiv [Development of vocational school teachers' readiness for the implementation of distance learning for qualified workers]. In Teoriia i praktyka dystantsiinoho navchannia u profesiinii osviti [Theory and practice of distance learning in vocational education]: zbirnyk materialiv I Vseukr. veb-konf. (pp. 57-59). Kyiv: TOV «SK HRUP Ukraina» [in Ukrainian].
Kusii, S. V., & Drachuk, L. H. (2023). Refleksyvni pidkhody do pedahohichnoi pidhotovky vykladachiv u medychnykh zakladakh osvity [Reflective approaches to teacher training in medical educational institutions]. Naukovyi visnyk pedahohichnykh studii [Scientific Bulletin of Pedagogical Studies], 4, 45-48 [in Ukrainian].
Lynenko, A. F. (1996). Teoriia i praktyka formuvannia hotovnosti studentiv pedahohichnykh vuziv do profesiinoi diialnosti [Theory and practice of forming the readiness of students of pedagogical universities for professional activity]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Mykhailova, A. H. (2022). Vykorystannia tekhnolohii zmishanoho navchannia na praktychnykh zaniattiakh z biolohichnoi khimii v medychnomu vuzi [Using blended learning technology in practical classes in biological chemistry at a medical university]. In The newest problems of science and ways to solve them: The XXX International Scientific and Practical Conference, August 02 – 05 (pp. 166-171). Helsinki. Retrieved from chrome-extension:// efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://isg-konf.com/wp-content/ uploads/2022/08/The-newest-problems-of-science-and-ways-to-solve-them.pdf [in Ukrainian].
Myroshnyk, O. H. (2018). Paterny refleksyvnykh protsesiv u profesiinii diialnosti vchytelia [Patterns of reflective processes in teacher’s professional activity]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1 (13), 149-160 [in Ukrainian].
Nalyvaiko, N. & Nalyvaiko, O. (2021). Zmishane navchannia v medychnykh zakladakh vyshchoi osvity [Blended learning in medical institutions of higher education]. Educological Discourse, 32, 1, 101-111. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7 [in Ukrainian].
Ottestad, G., & Kelentrić, M. (2014). Professional digital competence in teacher education. Nordic Journal of Digital Literacy, 9 (4), 243-249.
Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia v zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity [Recommendations for the implementation of blended learning in institutions of professional pre-higher and higher education]: Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 24.06.2020 r. № 1/9-344 (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/ zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf [in Ukrainian].
Riazantseva, O. V. (2016). Osnovni uminnia vykladacha dystantsiinoi systemy osvity, shcho spryiaiut uspishnii orhanizatsii navchalnoho protsesu [Basic skills of a distance education teacher that contribute to the successful organization of the educational process]. In Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology]: zb. nauk. prats (Vol. 55, pp. 64-73). Kharkiv: Vydavets Rozhko S. H. [in Ukrainian].
Smith, J., & Johnson, R. (2020). Teaching in a blended learning environment: Reflective practices for educators. New York: Springer.
Vorotnykova, I. P. (Ed.). (2022). Dystantsiine ta zmishane navchannia yak zasib realizatsii indyvidualnoi traiektorii profesiinoho zrostannia pedahoha [Distance and blended learning as a means of implementing an individual trajectory of professional growth of a teacher]: monohrafiia. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Zhukova, M., Tkachenko, O., Kokovska, O., & Mishchenko, I. (2023). Blended learning in a medical education system under war time conditions in Ukraine: approaches and methods. Health & Education, 4, 257-261. DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.4.37