ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ОСВІТЯНСЬКИХ З’ЇЗДАХ У ЧЕРНІГОВІ ТА КИЄВІ У 1916 – 1917 РР.

Автор(и)

  • І. Діденко кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка (м. Київ, Україна), Україна http://orcid.org/0000-0003-2047-7239
  • О. Павленко кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови технічного спрямування №1 Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (м. Київ, Україна), Україна https://orcid.org/0000-0003-3233-6361
  • Ю. Святюк кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка (м. Київ, Україна), Україна https://orcid.org/0000-0001-8343-1890

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331562

Ключові слова:

освітянські з’їзди, естетичне виховання, моральне виховання, національне виховання, сімейне виховання, трудове виховання, фізичне виховання

Анотація

Статтю присвячено вивченню трьох освітянських з’їздів, які відбулися в Україні в 1916 – 1917 роках. Вивчення досвіду перебудови освіти під час воєнних дій і бурхливих трансформацій у суспільстві надає актуальності даному історіко-педагогічному дослідженню. Основними здобутками зазначеного періоду були такі: провідне завдання школи – виховання всебічно розвиненої і гармонійної особистості (ідея виховуючого навчання); запровадження формувального оцінювання; скасування заохочень і покарань як методів виховання; акцент трудового і фізичного виховання зміщувався на виховання волі; естетичного виховання – на розвиток художнього смаку і творчих здібностей; делегати порушували питання національного виховання, українізації шкіл і дитиноцентричності освітньо-виховного процесу.

Посилання

Albul, I. V., Homeniuk, O. O., & Baldyniuk, O. D. et al. (2015). Pedahohichno-prosvitnytska dialnist hromadskykh organisatsii Ukrainy (druga polovyna XIX – pochatok XX stolittia) [Pedagogical and educational activities of NGOs in Ukraine (late 19th century – early 20th century)]: monorafiia. Uman: FOP Zhovtyi [in Ukrainian].

Borysenko, V. Y. (2011). Borotba demokratychnykh syl za narodnu osvitu v Ukraini 60-90-kh rokiv XIX st. [Struggling of democratic forces for people’s education in 60-90-ties 19th century]. Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

Hayevska, L. (2008). Upravlinnia zahalnoiu serednioiu osvitoiu v Ukraini (kinets XIX – pochatok XX st.) [Management of basic secondary education in Ukraine (late 19th – early 20th centuries)]. Uman: SPD Zhovtyi [in Ukrainian].

Delektorskyi, F. I. (Ed.). (1916). Zvit pro zizd inspektoriv narodnykh i vyshchykh navchalnykh uchylyshch Chernihivskoi hubernii, shcho vidbuvsia u Chernihovi 14-18 kvitnia 1916 roku [Report on the Congress of the inspectors of the people’s and high vocational schools of Chernihiv hubernia, that was conducted in Chernihiv on 14-18 1916]. Chernihiv: Typohrafia Hubernskoho Zemstva [in Ukrainian].

Dobrianskyi, I. A., & Postolatii, V. V. (1998). Hromadska ta pryvatna initsiatyva v rozvytku osvity Ukrainy (kinets XIX – pochatok XX st.) [Civil and private initiatives in Ukrainian education development (late 19th – early 20th centuries)]. Kirovohrad: TOV “Fakir” [in Ukrainian].

Donchenko, O. V. (2005). Problema estetychnoho vykhovannia ditey doshkilnoho viku v pedahohichniy dumtsi Ukrainy (kinets XIX – pochatok XX st.) [Problems of aesthetic education of pre-school children in the pedagogical science of Ukraine (late 19th – early 20th centuries)]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Druhanova, O. M., & Turenko, N. M. (2014). Vnesok intelihentsii Slobidskoho kraiu u vyrishennia problem vykhovannia ditey doshkilnoho viku y zmitsnennia yikhnioo zdorovia (istoryko-pedahohichnyi aspect) [The impact of the educated people of the Slobidskiy region into the solution of educational problems of pre-school children, maintaining and improving their health (historical and pedagogical aspect)]: monohrafiia. Kharkiv: NТМТ [in Ukrainian].

Kotlomanitove, H. O. (2007). Relihiyne vykhovannia v istorii shkilnoi osvity Ukrainy (60-ti roky XIX st. 30-ti roky XX st.) [Religious education in the history of a school education of Ukraine (60-ies of 19th – 30-ies of 20 centuries)]. (PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].

Kuchynska, I. O. (2009). Vykhovannia hromadianskosti v Ukraini (druga polovyna XIX – XX st/) [Development of citizenship (second half of 19th – 20th centuries)]. Kamianets-Podilskii: Kamianets-Podilskii National University named after Ivan Ohiienko [in Ukrainian].

Nahachevska, Z. I. (1995). Stanovlennia I rozvytok ukrainskoho suspilno-doshkilnoho vykhovannia v Skhidnii Halitcyni (1869 – 1939 roky) [Establishing and development of Ukrainian social pre-school education in Eastern Halitchyna (1869 – 1939]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Kontseptsii khudozhnio-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh ta v pozashkilnykh zakladakh [About confirmation of the Concept of artistic and aesthetic education of the students of basic secondary education institutions and extra-curricular institutions]: nakaz Ministerstva osvity I nauky Ukrainy 151/11 vid 25.02.2004. (2004). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1_11290-04#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia planu dii shchodo realizatsii Stratehii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia na 2020-2025 roky [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine «About the confirmation of the plan of the implementation of the Strategy of national and patriotic education for 2020-2025]: postanova Kabinetu ministriv Ukrainy 932 vid 9 October 2020. (2020). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoi tsiliovoi sotsialnoi program natsionalno-patriotychnoho vykhovannia na period do 2025 roku ta vnesennia zmin do deiakykh postanov Kabinetu Ministriv Ukrainy» [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine «About the confirmation of the State target social programme of national and patriotic education for the period till 2025 and about introducing changes for certain Decrees of the Cabinet of Ministers of Ukraine]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy 673 vid 30 chervnia 2021 r. (2021). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/673-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Simeinyi kodeks Ukrainy [Family Code of Ukraine]. (2002). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text [in Ukrainian].

Siropolko, S. (2001). Istoria osvity v Ukraini [History of education in Ukraine]. Lviv: Afisha [in Ukrainian].

Vdovenko, V. V. (2005). Problemy pochatkovoii osvity Ukrainy v roboti pedahohichnykh zyizdiv (1861 – 1920 rr.) [Problems of primary education of Ukraine on the agenda of pedagogical congresses (1861 – 1920)]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Yakymenko, S. I., & Lavrenchuk, Yu. M. (2015). Humanistychni idei v pedahohichnii spadshyni M.I. Pyrohova ta M.O. Korfa: porivnialnyi analiz [Humanistic ideas in the pedagogical heritage of M.I. Pyrohov and M.O. Korf: comparative analysisз. Kyiv; Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian].

Yershova, L. (2015). Transformatsiia vykhovnoho idealu v Ukraini (XIX – pochatok XX stolittia) [Transformation of the educational ideal in Ukraine (19 – early 20 centuries)]: monohrafiia. Zhytomyr: Vydavets Yevhenok O.O. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [The Law of Ukraine «About Higher Education»]. (2014). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556–18 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «About Education»]. (2017). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19[in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti» [The Law of Ukraine «About the main pronciples of establishing of Ukrainian national and civil identity»]. (2023). Vedomosti Verkhovnoi Rady [Information from the Verkhovna Rada], 46, art. 116. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro fisychnu kulturu i sport» [The Law of Ukraine «About Physical education and sport»] (1994). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808–12 [in Ukrainian].

Zaychenko, I. V. (2013). Osvita I pedahohichna dumka v Ukraini u XIX – na pochatku XX st. [Education and pedagogical science in 19th – early 20th centuries]. Kyiv: TOV TSP «KOMPRINT» [in Ukrainian].

Zolotukhina, S. T. (1994). Rozvytok idei vykhovuiuchoho navchannia v istorii pedahohichnoi dumky ta v practytsi Ukrainy [Development of the idea of educational studying in the history of pedagogical science and in practice in Ukraine]: navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh zakladiv. Kharkiv: KhDPu [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-03

Як цитувати

Діденко, І., Павленко, О., & Святюк, Ю. (2025). ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ОСВІТЯНСЬКИХ З’ЇЗДАХ У ЧЕРНІГОВІ ТА КИЄВІ У 1916 – 1917 РР. Естетика і етика педагогічної дії, (31), 106–116. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331562

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА