ЕТИКО-ЕСТЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНИ ПЕРІОДУ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ (ХVІ – ХVІІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331546Ключові слова:
етико-естетична підготовка, особистість учителя, Ранній новий час, братські школи підвищеного типу, педагогічна майстерність, морально-етичні якості, естетика живого словаАнотація
Статтю присвячено історико-педагогічному аналізу сутності та специфіки етико-естетичних засад розвитку особистості майбутніх учителів України в період Раннього нового часу (ХVІ – ХVІІ ст.). Проаналізовано ряд документів, що дозволять беззаперечно стверджувати про важливість етико-естетичного складника в тогочасній системі професійної підготовки майбутніх наставників-учителів, зокрема в Острозькій, Львівській, Київській братських школах. Автор на основі історіографічного, логіко-системного аналізу обстоює ідею екстраполяції творчих надбань та історичного досвіду етико-естетичної підготовки майбутніх учителів ХVІ – ХVІІ ст. в сучасну практику реформування освітньої галузі України.
Посилання
Antoniuk, V. (2001). Ukrainska vokalna shkola: etnokulturolohichnyi aspekt [Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect]: monohrafiia. Kyiv: Ukrainska ideia [in Ukrainian].
Demkov, M. I. (1895). Istoriia rosiiskoi pedahohii [History of Russian pedagogy]. Revel: Typohrafiia «Revelskykh vidomostei».
Faryna, S. Ya. (2005). Sotsiokulturni peredumovy formuvannia ukrainskoi natsionalnoi elity naprykintsi XVΙ – na pochatku XVII stolit [Sociocultural prerequisites for the formation of the Ukrainian national elite in the late 16th and early 17th centuries]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 52-57 [in Ukrainian].
Isaievych, Ya. D. (1966). Bratstva ta yikh rol u rozvytku ukrainskoi kultury XVI XVIII st. [Brotherhoods and their role in the development of Ukrainian culture in the 16th-18th centuries]. Kyiv: Nauk. dumka. [in Ukrainian].
Istoriia Ukrainy v dokumentakh i materialakh [History of Ukraine in documents and materials]. (Vol. III). (1941). Kyiv: AN URSR [in Ukrainian].
Khoruzha, L., & Novak, M. Formuvannia profesiinoi etyky vykladacha vyshchoi shkoly u protsesi rozviazannia pedahohichnykh zadach [Formation of professional ethics of a higher school teacher in the process of solving pedagogical problems]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 10 (98), 296-298. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-10-98-61 [in Ukrainian].
Lavrinenko, O. (2009). Istoriia pedahohichnoi maisternosti [History of pedagogical excellence]. Kyiv: SPD Bohdanova A. M. [in Ukrainian].
Lukʼianchenko, O. (2022). Estetychni zasady formuvannia imidzhu maibutnoho vchytelia [Aesthetic principles of forming the image of a future teacher]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current Issues of the Humanities], 47, 3, 202-205. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://aphn-journal.in.ua/archive/47_2022/part_3/32.pdf [in Ukrainian].
Marchenko, M. I. (1961). Istoriia ukrainskoi kultury z naidavnishykh chasiv do seredyny XVII st. [History of Ukrainian culture from ancient times to the middle of the 17th century]. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].
Mazur, P. (2005). Ukrainska shkola doby Renesansu [Ukrainian School of the Renaissance]. Dyrektor shkoly. Ukraina [Director of School. Ukraine], 1/2, 97-115 [in Ukrainian].
Mitiurov, B. (1968). Rozvytok pedahohichnoi dumky na Ukraini v XVI – XVII st. [The development of pedagogical thought in Ukraine in the 16th – 17th centuries]. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].
Mustafin, O. R. (2014). Spravzhnia istoriia Rannoho Novoho chasu [The true History of the Early Modern period]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
Nedosiekina, T. V. (2006). Systema osvity v Ukraini u XVI – XVIII stolittiakh [The education system in Ukraine in the 16th – 18th centuries]. Kozatska spadshchyna [Cossack heritage], 3, 217-221. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/ http://dspace.nbuv.gov.ua./bitstream/handle/123456789/90869/20-Nedosyekina.pdf? sequence=1 [in Ukrainian].
Otych, O. (2011). Estetychni ta etychni zasady osobystisnoho rozvytku pedahoha [Aesthetic and ethics principles of the teacher’s personal development]. Estetyka I etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 1, 46-58. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://dspace.pnpu.edu.ua/ bitstream/123456789/560/1/Otych.pdf [in Ukrainian].
Pasichnyk, I., Kovalskyi, M., Atamanenko, A., Bondarchuk, Ya., Kulakovskyi, P., & Yasinovskyi, Yu. (Eds.). (1997). Ostrozka Akademiia XVI – XVII st.: entsyklopedychne vydannia [Ostroh Academy of the 16th – 17th centuries: encyclopedic edition]. Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» [in Ukrainian].
Ukrainska pedahohika v personaliiakh [Ukrainian pedagogy in personalities]: u 2 kn.: navch. posib. dlia studentiv vyshch. navch. zakl. (Book 1: X – XIX st.). (2005). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Vlasov, V. S. (2012). Istoriia ukrainskoi kultury vid serednovichchia do pochatku novitnoi doby [History of Ukrainian culture from the Middle Ages to the beginning of the modern era]: navchalnyi posibnyk do kursu za vyborom dlia 10–11 klasiv. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Zbanduto, S. F. (1946). Kyevskaia akademyia XVI – XVIII st. [Kyiv Academy of the 16th - 18th centuries]. Sovetskaia pedahohyka [Soviet pedagogy], 7, 59-75 [in Russian].
Ziaziun, I. A. (2008). Filosofiia pedahohichnoi dii [Philosophy of pedagogical action]: monohrafiia. Cherkasy: Vyd-vo ChNU imeni Bohdana Khmelnytskoho [in Ukrainian].