ОРГАНІЗАЦІЯ МУЛЬТИКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ КРАЇН СХІДНОЇ АЗІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2025.31.331525Ключові слова:
мультикультурна освіта, мультиетнічні учні, національна різноманітність, навчання іноземної мови, середні школи, країни Східної АзіїАнотація
У статті висвітлюється важливість упровадження мультикультурної освіти для навчання мультиетнічних учнів в освітній системі Азійських країн та їхньої подальшої соціалізації. Автор вивчає особливості організації мультикультурної освіти у трьох країнах Азії – Японії, Південній Кореї, Тайвані. Акцентовано, що недостатній розвиток мультикультурної освіти ускладнює повсякденне життя мультиетнічної молоді, порушує її права на здобуття освіти, заважає її подальшому професійному розвитку. Проаналізовано важливі проблеми в розробленні навчальних програм з мультикультурної освіти та програм підтримки вчителів, які працюють з мультиетнічними учнями. Питання мульти-культурної освіти розглядаються в контексті необхідності вдосконалення процесу навчання іноземної мови як її важливої складової.
Посилання
Ahn, J.-H. (2012). Transforming Korea into a multicultural society: Reception of multiculturalism discourse and its discursive disposition in Korea. Asian Ethnic, 13 (1), 97-109.
Andrew, E. K. (2010). Increasing ethnic diversity in Korea: Multiculturalism as a reality, ideology and policy. In World Congress Korean Studies (pp. 1-16).
Antoniuk O. (2003). Istorychni osnovy etnopolityky Ukrainy [Historical basis of etnopolicy of Ukraine]. Liudyna i polityka [A person and policy], 2, 25 31 [in Ukrainian].
Chang, Y. M. (2015). Teachers’ perspectives: Making sense of ethnic nationalism, ethnic Identity, and multicultural education in South Korea. International Journal of Education, 7 (2), 17-37.
Cheon, H.-S. (2011). A comparative study of multicultural education in Korea and Japan: With reference to school practice cases. Social Studies Education, 50 (4), 189-202.
Cho, Y., Kim, J., Park, Y., & Park, S. (2011). School policy for multicultural education in elementary and secondary schools. The Seoul National University Journal of Education Research, 77, 33-66.
Gorbunova L. (2009). Multyculturalizm iak teoretychna ta practychna problema: orientyry dlia osvity [Multyculturalism as theoretical and practical problem: direction for education]. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 1/2, 184-225 [in Ukrainian].
Human, Rights Watch (2020, May, 12). Covid-19 fueling anti-Asian racism and xenophobia worldwide. Human Rights Watch. Retrieved from https://www.hrw.org/news/2020/05/12/ covid-19-fueling-anti-asianracism-and-xenophobia-worldwide
Jackson, (2014). Under construction: The development of multicultural curriculum in Hong Kong and Taiwan. Asia-Pacific Education Researcher, 23 (4), 885-893.
Jang, E.-S. (2015). An analytic study on learning of middle-school students with multicultural-backgrounds. Global Studies Education, 7 (3), 33-61.
Kim, H.-R., & Oh, I. (2012). Foreigners cometh! Paths to multiculturalism in Japan, Korea and Taiwan. Asian and Pacific Migration Journal, 21 (1), 105-133.
Kim, J.-K. (2014). The third-order multiculturalism: Civil rights, diversity, and equality in Korea’s multicultural education. Asia Pacific Education Review, 15, 401-408.
Kim. B. L. (2020). Multicultural education in Asia and the role of language teaching: Focusing on South Korea. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 24 (1), 67-83.
Kotygorenko В. (2003). Tendentsii v etnichnii ta etnomovnii dynamitsi naselenniz Ukrainy u 1959 – 2001 rr.: (za materialamy perepysiv) [Trends in the ethnic and ethnolinguistic dynamics of the population of Ukraine in 1959 - 2001: (based on census materials)]. Ludyna i polityka [People and politics], 2, 12 24 [in Ukrainian].
Kravets R. (2018). Teoretychni I metodychni osnovy polikulturnoi osvity maibutnih fahivitsiv agrarnoi galuzi (Dys. doktora ped. nauk) [Theoretical and methodical basis of policultural education of future specialists in agriculture (D diss.)]. Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Lee, J. (2001). Education policy in the Republic of Korea: Building block or stumbling block. The International Bank for Reconstruction and Development, 1-26.
Lee, K.-Y., & Choi, B.-O. (2016). A structural relationship among multicultural attitude, multicultural teaching competency, and multicultural efficacy for secondary school teacher. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16 (10), 541-563.
Liu, M., & Lin, T.-B. (2010). The development of multicultural education in Taiwan: Overview and reflection. In C. A. Grant, & A. Portera (Eds.), Intercultural and multicultural education: Enhancing global interconnectedness (pp. 157-176). Great Britain: Routledge Ltd.
Olneck, M. R. (2011). Facing multiculturalism’s challenges in Korean education and society. Asia Pacific Education Review, 12, 627-690.
Perotti А. (2001). Vystup na zahist polikulturnosti [Speech in favour of policulturalism]. Lviv: Kalvariia [in Ukrainian].
Russell, J. G. (2018, June 3). Face the reality of racism in Japan. The Japan Times. Retrieved from https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/06/03/commentary/japan-zommentary/ face-reality-racism-japan/#.XKLcLev7RPU
Slonovska О. (2011). Poliklturna osvita maibutnih uchyteliv gumanitarnyh dystsyplin u vychshyh navchalnyh zakladah Kanady (Dys. kand. ped. nauk) [Policultural education of future teachers of humanistic discipline in higher educational establishments in Canada (PhD diss.)]. Zhytomyr [in Ukrainian].
Statistics Korea (KoStat). (2019). 2018nyŏn in-ku-ch'ong-cho-sa [2018 Population census], Statistics Korea. Retrieved from https://kosis.kr/ visual/populationKorea/PopulationByNumber/ PopulationByNumber Main.do?mb=Y&menuId=M_1_6&themaId=F02
Tanghe, S. (2016). Promoting critical racial awareness in teacher education in Korea: Reflection on a racial discrimination simulation activity. Asia Pacific Education Review, 17, 203-215.
Toshihiro, M. (2020, Feb., 19). Can Japan embrace multiculturalism? The Nippon Communications Foundation. Retrieved from: https://www.nippon.com/en/in-depth/d00534/can-japan-embrace-multiculturalism.html
Un, S. K. (2016). A study on factors influencing on adolescents’ multicultural acceptability: Compared elementary school student and middle school students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17 (10), 685-695.
United Nations Network on Racial Discrimination and the Protection of Minorities (UN). (2020). Leave no one behind: Racial discrimination and the protection of minorities in the COVID-19 crisis. Retrieved from https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Minorities/ UN_Network_Racial_Discrimination_Minorities_COVID.pdf
Voronov І. (2002). Etnichni menshyny u vumirah demokratii [Ethnicalminorities in democracy dimensions]. Polityka i chas [Politics and time], 10, 50-60 [in Ukrainian].
Watson, I. (2012). Cultural policy in South Korea: Reinforcing homogeneity and cosmetic difference? Journal of Asian Public Policy, 5 (1), 97-116.a