ЕТИЧНА СКЛАДОВА ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320921Ключові слова:
етика, деонтологія, деонтологічна підготовка, майбутній лікар, морально-етичні принципиАнотація
Здійснено аналіз понятійно-категоріального апарату та структури деонтологічної підготовки майбутніх лікарів, виокремлено й розглянуто етичну складову деонтологічної підготовки. Встановлено, що етична складова деонтологічної підготовки майбутніх лікарів є фундаментальною у її системі та суттєво впливає на формування деонтологічної компетентності. Вивчення змісту етичної складової деонтологічної підготовки дало змогу дійти висновку, що ефективність етичного компоненту деонтологічної підготовки майбутніх лікарів забезпечуються гуманізацією змісту професійної освіти, належним організаційним та навчально-методичним забезпеченням дисциплін, загальнокультурним, соціально-моральним і професійним розвитком здобувачів освіти, формуванням їхньої комунікативної компетентності, загальноетичних і моральних компетенцій, а також розвитком емоційного інтелекту та м’яких навичок майбутніх лікарів.
Посилання
Bitaev, V. (2003). Estetychne vykhovannia i humanizatsiia osoby [Esthetic education and humanization]. Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].
Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi universytet [Bukovina State Medical University]. (2024). Retrieved from https://www.bsmu.edu.ua/en/general-information/about-bsmu/ [in Ukrainian].
Deontolohiia v medytsyni [Deontology in medicine]: posibnyk dlia SRS. (2021). KhNMU. Retrieved from https://repo.knmu.edu.ua/bitstream/123456789/29978/1/Ащеулова% 20Деонтологія%20в%20медицині%20Ч.1%20№21-34155.pdf [in Ukrainian].
Deontolohiia v medytsyni [Deontology in medicine]: robocha prohrama (2024). LNMU. Retrieved from http://surl.li/myrtt [in Ukrainian].
Farmatsevtychna entsyklopediia [Pharmaceutical encyclopedia]. (2024). Retrieved from https://www.pharmencyclopedia.com.ua [in Ukrainian].
Gutor, T., Kovalska, O., & Sluzhynska, M. (2023). Normative and Legal Provision of Ethical and Deontological Principles in Medicine: Students’ Guide. Lviv: LNMU.
Gutor, L. (2023). Deontological Basics of Educating of Ph. D. Students. Contemporary education of Ph. D. Students. Exchange of Experience and Best Practices, 53-55.
KNMU imeni O. O. Bohomoltsia [Bogomolets National Medical University]. (2024). Retrieved from https://nmuofficial.com [in Ukrainian].
Kovaliova, O., Safarhalina-Kornilova, N., & Herasymchuc, N. (2014). Deontolohiia v medytsyni [Deontology in medicine]. Kharkiv [in Ukrainian].
Leuchina, A. (2022). Liudianist ta empatiia v okhoroni zdorov’ia [Humanity and empathy in healthcare]. Kyiv: Master-knyg [in Ukrainian].
LNMU imeni Danyla Halytskoho [Danylo Halytsky LNMU]. (2024). Retrieved from https://new.meduniv.lviv.ua [in Ukrainian].
Luk’ianova, L., Dobrovski, T., Valasik, M. (2023). Navchalno-diialnisna motyvatsiia dorosloi liudyny: psykholohichna sutnist i struktura [Academic and active motivationof adult: psychological nature and stucture]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Education of adults: Theory, Experience, Perspective directions,], 24 (2), 10-25 [in Ukrainian].
Nychkalo, N. (2013). Relacja “czlowiek-praca” jako podstawa pedagogiki jako nauki. In Zofii Szaroty, Franciszka Szloska (Eds.), Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny (s. 289-302). Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB.
Nychkalo, N. (2012). Pedahohichna estetyka i etyka v diialnosti NAPN Ukrainy: sohodennia i pohliad u maibutnie [Pedagogical esthetics and ethics in activities of naps of ukraine: current stage and prospective view]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Esthetics and Ethics of Pedagogical Action], 3, 7-19. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ eepd_2012_3_3 [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity, druhyi riven, 222 Medytsyna [Core curriculum in 222 medicine]. (2021). Nakaz Ministerstva osvity ta nauky № 1197 vid 8 lystopada 2021 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni% 20standarty/2021/11/09/222-Medytsyna.mahistr.09.11.pdf [in Ukrainian].
TNMU imeni I. Ya. Horbachevskoho [I. Ya. Gorbachevskyi National Medical University]. (2024). Retrieved from https://www.tdmu.edu.ua/en/ [in Ukrainian].
Vasylieva, M. (2011). Deontolohichnyi komponent pidhotovky suchasnoho pedahoha v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Deontological component in contemporary teacher training at a higher education institution]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Journal of Alfred Nobel Dnipro University. Pedagogy and Psychology], 2 (2) 15, 14-20. Retrieved from https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2011/2/4.pdf [in Ukrainian].
Vovk, M. (2024). Tendentsii rozvytku filolohichnoi pedahohichnoi osvity v ukraini: vyklyky i perspektyvy [Developmental tendencies of philological pedagogical education in ukraine challenges and perspective directions]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Esthetics and ethics of pedagogical action], 29, 203-215. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306168 [in Ukrainian].