ТЕНДЕНЦІЯ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ У ПЕРШІЙ ЧВЕРТІ ХХІ СТ.

Автор(и)

  • Г. Товканець
  • К. Кришінець-Андялошій

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.29.306130

Ключові слова:

заклад загальної середньої освіти, модернізація, Нова українська школа, освітня концепція, перспективи розвитку освіти

Анотація

В оглядовій статті проаналізовано основні характеристики української освіти у першій чверті ХХІ ст.: побудова національної школи, особистісно орієнтованої, національно спрямованої освіти; спрямування на формування особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу, на утвердження національної ідеї; індивідуалізований характер навчання; спрямування освітнього процесу на парадигму дослідницько-пошукової діяльності учнів. Виявлено позитивні зміни у модернізації української освіти: розширення шкільної мережі, інтенсивний розвиток педагогічної науки в напрямі модернізації змісту освіти на наукових і загальнокультурних засадах, методів навчання; розвивальних освітніх стратегій, формування ідеалів виховання особистості з урахуванням моральних цінностей та принципів загальнолюдської і національної культури.

Посилання

Kalinina, H. M., & Kalinina, L. M. (2016). Tendentsii upravlinnia zakladamy osvity v umovakh rozvytku informatsiinoho suspilstva v Ukraini [Trends in the management of educational institutions in the conditions of the development of the information society in Ukraine]. Visnyk Cherkaskoho universytetu [Herald of Cherkasy University], 37 (370), 66-76 [in Ukrainian].

Kalinina, L. M., Onats, O. M., Lisova, N. V., Malykhin, O. V., Aristova, N. O., Topuzov, M. O., Kalinina, H. M., & Maliuha, M. M. (2021). Orhanizatsiino-pedahohichni zasady funktsionuvannia opornykh zakladiv osvity v umovakh detsentralizatsii [Organizational and pedagogic principles of functioning of supporting educational institutions in conditions of decentralization]: monohrafiia. Kyiv: KONVI PRINT [in Ukrainian].

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [The concept of implementation of state policy in the field of general secondary education reform "New Ukrainian School" for the period until 2029]: rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 14 hrudnia 2016 r. № 988-r. Retrieved from http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249613934 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2016). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2016). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]: monohrafiia. Kyiv: Nats. akad. ped. nauk Ukrainy [in Ukrainian].

Kryshinets-Andialoshii, K. O. (2021). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia rozvyvaiuchoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity [Organizational and pedagogical conditions for the formation of a developing environment of a general secondary education institution]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Pedagogy. Social work], 1 (48), 199-203 [in Ukrainian].

Lukianova, L. B. (2023). Stratehiia rozvytku zakladiv zahalnoi serednoi osvity: priorytetni zavdannia u natsionalnomu ta yevropeiskomu vymirakh [Development strategy of general secondary education institutions: priority tasks in national and European dimensions]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (210), 5-10 [in Ukrainian].

Lukianova, L., & Nychkalo, N. (2019). Continuing education as a global trend and modern Ukrainian reality. Education modern edition, 2, 108-115 [in English].

Meshko, H. M., & Meshko, O. I. (2022). Upravlinnia protsesom formuvannia sotsialno-psykholohichnoho klimatu v pedahohichnomu kolektyvi zakladu doshkilnoi osvity [Management of the process of formation of the social and psychological climate in the teaching staff of the preschool education institution.]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social work], 1 (50), 186-190 [in Ukrainian].

Osvita v nezalezhnii Ukraini: rozvytok ta konkurentospromozhnist [Education in independent Ukraine: development and competitiveness]. (2021). Informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Kyiv: Instytut osvitoi analityky. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/ [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ekonomichnoi stratehii na period do 2030 roku [On the approval of the National Economic Strategy for the period until 2030]: postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 3 bereznia 2021 r. № 179. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05 veresnia 2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [About the new hidden middle light]: zakon Ukrainy vid 16 sichnia 2020 roku № 463-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. Retrieved from: zaskon.rada.gov [in Ukrainian].

Zahalna serednia osvita [General secondary education]. (2023). Sait MON Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/zagalna-serednya-osvita [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-14

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ