ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ В ТЕОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Автор(и)

  • O. Khodatska

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.221984

Ключові слова:

професіоналізм, формальна освіта, неформальна освіта, фахові компетентності, професійний розвиток, учитель української мови і літератури

Анотація

В оглядовій статті висвітлено стан дослідженості проблеми розвитку професіоналізму вчителів української мови і літератури в педагогічній теорії. З’ясовано, що у сучасному науковому дискурсі відсутні цілісні дослідження проблеми розвитку професіоналізму вчителя-філолога, водночас наявні праці з проблем формування і розвитку різних фахових компетентностей. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «професіоналізм учителя української мови і літератури» як інтегративної сукупності професійних якостей, що включає ціннісне ставлення до власної професії, спрямованість на вдосконалення фахових знань на міждисциплінарній основі, комплекс професійних якостей (дослідницькі, аналітичні, творчі, комунікативні уміння), передбачає зорієнтованість на постійний професійний розвиток і саморозвиток, здатність до поетапного оцінювання власної професійної діяльності, психологічних установок на самовдосконалення в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти.

Посилання

Barabash, I. (2014). Formuvannia profesiinoi movno-literaturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv yak pedahohichna problema [Formation of professional linguistic and literary competence of future teachers of philology as a pedagogical problem]. Problems of modern teacher training, 10(1), 152-157 [in Ukrainian].

Basyl, L. O. (2016). Teoretychni i metodychni zasady rozvytku literaturoznavchoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Theoretical and methodical bases of development of literary competence of future teachers of Ukrainian language and literature]. (Doctoral diss.). National Pedagogical Drahomanov University, Kyiv [in Ukrainian].

Halenko, A. M. (2012). Kulturolohichna kompetentnist u strukturi profesiinykh kompetentnostei studentiv filolohichnykh spetsialnostei [Cultural competence in the structure of professional competencies of students of philological specialties] Naukovyi visnyk Donbasu [Scientific Bulletin of Donbass], 4, 10-11. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_4_25 c [in Ukrainian].

Kovalenko, L. V. (2016). Sutnist i komponenty profesiinoi kompetentnosti vchytelia ukrainskoi movy ta literatury [The essence and components of professional competence of a teacher of Ukrainian language and literature]. Retrieved from http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN =UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=201PP1/ [in Ukrainian].

Kucheriavyi, O. (2019). Bazovi indykatory monitorynhu yakosti osvity v pedahohichnomu universyteti [Basic indicators for monitoring the quality of education at the Pedagogical University]. Aesthetics and ethics of pedagogical action, 19, 28-38. Retrieved from http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/169764/170566 [in Ukrainian].

Ruskulis, L. (2019). Metodychna systema formuvannia linhvistychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy u protsesi vyvchennia movoznavchykh dystsyplin [Methodical system of formation of linguistic competence of future teachers of the Ukrainian language in the process of studying linguistic disciplines]. (Doctoral diss.). Kherson State University, Kherson [in Ukrainian].

Rybalka, V. V. (2008). Profesiinyi rozvytok [Professional development]. In V. H. Kremen (Ed.). Encyclopedia of Education (p. 733). Kyiv: Yurinkom [in Ukrainian].

Semenoh, O. M. (2005). Systema profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury (v umovakh pedahohichnoho universytetu) [The system of professional training of future teachers of Ukrainian language and literature (in the conditions of pedagogical university)]. (Doctoral diss.). Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Sydorenko, V. V. (2011). Model profesiinoi kompetentnosti vchytelia ukrainskoi movy i literatury v konteksti vprovadzhennia kompetentnisno zoriientovanoho pidkhodu [Model of professional competence of a teacher of Ukrainian language and literature in the context of introduction of competence-oriented approach]. Scientific Treasury of Education of Donetsk Region, 1(8), 72-77 [in Ukrainian].

Zemka, O. I. (2014). Hrupy doslidnytskykh umin maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Groups of research skills of future teachers of Ukrainian language and literature]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 2014, 7(41). Retrieved from http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi- & IMAGE_FILE_DOWNLOAD = 1 & Image_file_name = PDF / pednauk_2014_7_27.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-27

Як цитувати

Khodatska, O. (2020). ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ В ТЕОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ. Естетика і етика педагогічної дії, (22), 32–42. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.221984

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ