НАУКОВІ ЗАСАДИ ДІАЛОГІЧНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2017.15.175863Ключові слова:
навчальна взаємодія, діалог, педагогічний процесс, навчання, викладання, педагогічне спілкування, комунікаціяАнотація
На основі аналізу фундаментальних філософських (М. Бахтін, В. Кемеров, С. Франк та ін.), психологічних (В. Зінченко, Б. Мещеряков, О. Леонтьєв та ін.) і педагогічних (І. Колеснікова, О. Сідельковський, Є. Федотова та ін.) праць з’ясовано, що загальнонауковим підґрунтям для розуміння основ взаємодії є твердження про духовну сутність людини, про діалогічний спосіб її існування в історико-культурному та освітньо- виховному просторі; доведено, що забезпечення діалогічної навчальної взаємодії є сутнісною характеристикою педагогічної діяльності; встановлено, що навчальна взаємодія є варіантом соціальної взаємодії, яка володіє її основними рисами, характерними ознаками і в той же час реалізує специфічну й важливу для буття та становлення індивіда мету: сприяння саморозвитку особистості.
Посилання
Bahtin, M. M. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo, 424.
Mescheryakov, B., Zinchenko, V. eds. (2004). Bolshoy psihologicheskiy slovar [Great psychological dictionary]. Sankt-Peterburh: Praym-evroznak, 672.
Vyigotskiy, L. S. (1999). Myshlenie i rech [Thinking and speech]. Moscow: Labirint, 352.
Kolesnikova, I. A., Titova, E. V. (2005). Pedagogicheskaya prakseologiya [Pedagogical praxeology]. Moscow: Akademiya, 256.
Lifintseva, T. P. (1999). Filosofiya dialoga Martina Bubera [Philosophy of the Martin Buber Dialogue]. Moscow: Institut filosofii RAN, 133.
Sidelkovskiy, A. P. (1971). Problemyi poznaniya otnosheniy v sovetskoy pedagogike [Problems of knowledge of relations in Soviet pedagogy]. Stavropol, 108.
Kemerov, V. E. ed. (1998). Sovremennyiy filosofskiy slovar [Contemporary Philosophical Dictionary]. London: Panprint, 1064.
Kemerov, V. E. ed. (2004). Sovremennyiy filosofskiy slovar [Contemporary Philosophical Dictionary]. Moscow: Akademicheskiy Proekt, 864.
Fedotova, E. L. (1997). Teoretiko-metodologicheskie osnovyi pedagogicheskogo vzaimodeystviya [Theoretical and methodological foundations of pedagogical interaction]. Irkutsk: Irkutskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy institut, 114.
Frank, S. L. (1990). Sochineniya [Compositions]. Moscow: Pravda, 608.