УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДУ ПОБУДОВИ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ У ПРОЦЕС НАВЧАННЯ КУРСАНТІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2019.19.169782Ключові слова:
ментальна карта, концептуальна (понятійна) карта, техніка, англійська мова за професійним спрямуванням, комунікативний, креативний, ментальна грамотність, двовимірнийАнотація
Стаття присвячена впровадженню методу побудови ментальних карт у процес вивчення іноземної мови професійного спрямування курсантами вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України.
У роботі детально проаналізовано авторські підходи до поняття «ментальна карта». Ретельно вивчено основні концепції та їх модифікації. Визначено характерні риси понять «ментальна карта» та «концептуальна карта». Окреслено переваги використання такої форми пізнавального процесу, яка характеризується якісно іншим рівнем ментальної грамотності та двовимірності навчальної реальності.
Показано переваги використання техніки побудови ментальних карт у навчальному процесі у вищих навчальних закладах зі специфічними умовами навчання з урахуванням особливостей життєдіяльності курсантів. Ураховано можливості комбінацій індивідуальної та групової роботи в процесі використання цього методу в процесі вивчення іноземної мови. Проаналізовано мотиваційні аспекти курсантської аудиторії в процесі його застосування. Розглянута можливість актуалізації міждисциплінарних зв’язків у використанні курсантами вже сформованих навичок.
Запропоновано структурну схему роботи за методом «ментальних карт». Вона включає в себе три основні етапи: мозковий штурм, організацію інформації та логічне завершення побудови карти. Надано детальний опис роботи на кожному етапі та представлено основні структурні зв’язки між ними.
Проаналізовано результати особистої роботи автора за цією технікою на початковому етапі вивчення англійської мови курсантами Національної академії внутрішніх справ.
Теоретична та практичні складники даної роботи свідчать про доцільність застосування методу побудови «ментальних карт» у навчальному процесі вищих навчальних закладів системи МВС. У статті визначено шляхи та основні напрями подальших досліджень у цій сфері.
Посилання
Baylis, J., Smith, S. and Owens, P. The Globalization of World Politics 6e. Mind maps. Oxford University Press. Online resource centres. Retrieved from: https://global.oup.com/uk/orc/politics/intro/baylis6e/student/mindmaps/
Buzan, T. Inventor of the mind mapping. Retrieved from: https://www.tonybuzan.com /event/mind-mapping-genius/
Concept map. Retrieved from: https://en.wikipedia.org/wiki/Concept_map
David, L, (December 3, 2016). «Using Mind Maps (Concept Maps) in the Classroom» in Learning Theories. Retrieved from: https://www.learning-theories.com/using-mind-maps-concept-maps-classroom.html.
How to create a mind map. Learning lab. Creating Skills. Retrieved from: https://emedia.rmit.edu.au/learninglab/content/how-create-mind-map
Kacafírková, P. B. Mind maps in English language teaching. Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120122528
Mind map. A powerful approach to note taking. Retrieved from: https://www.mindtools.com /pages/article/newISS_01.htm
Mind map. Retrieved from: https://www.teachingenglish.org.uk/article/mind-map
Nesbit, J., & Adesope, O. (2006). Learning With Concept and Knowledge Maps: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 76 (3), 413-448 DOI:10.3102/00346543076003413
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge and New York: Cambridge University Press. Retrieved from https://doi.org/10.1017 /CBO9781139173469.004