МИСТЕЦЬКО-ОСВІТНЯ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ КАТЕГОРІЇ «ХУДОЖНЯ МАЙСТЕРНІСТЬ»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4051.2019.19.169771Ключові слова:
художня майстерність, художність, образність, естетичність, мистецькість, ремісництво, митець, мистецька освіта, концептуалізаціяАнотація
Наукова новизна матеріалів статті полягає в тому, що вперше: уточнено сутність категорії «художня майстерність» у контексті комплексу індивідуальних професійних якостей митця та сукупності об’єктивно-ціннісних параметрів результатів його творчості, котрі досягаються завдяки наполегливій праці та під впливом професійної арт-школи за алгоритмом послідовного набуття основ майстерності, супермайстерності та метамайстерності; розроблено концептуалізацію категорії «художня майстерність» на ґрунті провідної ідеї синтезу етимологічного, лінгвістичного, історіографічного, філософського, естетичного, мистецтвознавчого, психологічного та педагогічного епістемологічних локусів аналітичного розгляду ключових термінолексичних одиниць та відповідних супровідних понять для збагачення понятійного апарату сучасної мистецької освіти, адекватне використання якого має важливе значення в художній дидактиці.Посилання
Babiiak, V. V. (2005). Russkii akademicheskii uchebnyi risunok (XVIII – nachalo XX veka) [Russian academic drawing (XVIII – early XX century)]. (Extended abstract of PhD dissertation). Sankt-Peterburg [in Russian].
Bezklubenko, S. D. (2002). Etnokulturolohiia. Krytychnyi analiz teoretychnyh ta metodolohichnyh zasad: monogr [Ethnocultural studies. Critical analysis of theoretical and methodological foundations]. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].
Bezklubenko, S. D. (2008). Mystetstvo: terminy ta poniattia: entsykl. vyd. [Art: terms and concepts]. (T. 2). Kyiv: In-t kulturolohii Nats. akad. mystetstv Ukrainy [in Ukrainian].
Bychkov, V. V., & Mankovskaia, N. B. (2017). Khudozhestvennost kak metafizicheskoe osnovanie esteticheskogo opyta i kriterii opredeleniia podlinnosti iskusstva [Artistry as the metaphysical basis of aesthetic experience and the criterion for determining the authenticity of art]. Vestnik slavianskih kultur, 43, 220-241 [in Russian].
Davydova, M. O. (2013). Khudozhnist yak katehoriia filosofii kultury v problemnomu poli kultury postmodernu [Artistry as a category of philosophy of culture in the field of postmodern culture]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. H. S. Skovorody. Seriya: Filosofiia, 2 (2), 70-79 [in Ukrainian].
Debschitz, W. (1920). Meister-Lehrwerkstätten, ein neuer Typus der Kunstschulen. Der Pelikan. 9, 10.
Gropius, V. (1971). Granitsy arhitektury [Boundaries of architecture]. Moskva: Iskusstvo [in Russian].
Kartseva, G. A. (2011). Lichnost hudozhnika v sozdanii proizvedeniia iskusstva [The personality of the artist in the process of creating a work of art]. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriia: Gumanitarnye Nauki, 104 (12), 314-318 [in Russian].
Kollingvud, R. D. (1999). Printsipy iskusstva [Principles of art]. Moskva: Iazyki russkoi kultury [in Russian].
Krasiuk, I. O. (2012). Narysy z istorii rozvytku khudozhnoi osvity v Ukraini v KhIKh – na pochatku XX st. [Essays on the history of the development of artistic education in Ukraine in the XIX – early XX centuries]. (vyd 2). Kryvyi Rig: Vydavnychyi dim [in Ukrainian].
Kuzmichenko, I. O. (2014). Maisternist: vid imanentnoho do transtsendentnoho [Mastery: from immanent to transcendental]. Gileia, 82, 162-166 [in Ukrainian].
Levchenkov, D. A. (2012). Esteticheskii semiozis i hudozhestvennost v izobrazitelnom iskusstve [Aesthetic semiosis and artistry of visual arts]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Sotsiologiia. Politologiia, 22(4), 125-131 [in Ukrainian].
Levin, I. L. (2014). Analiz i klassifikatsiia paradigm obucheniia hudozhestvennym distsiplinam [Analysis and classification of paradigms for teaching arts]. Retrieved from URL: https://cyberleninka.ru/article/v/analiz-i-klassifikatsiya-paradigm-obucheniya-hudozhestvennym-distsiplinam [in Russian].
Losev, A. F. (1997). Dvenadtsat tezisov ob antichnoi kulture [Twelve theses on ancient culture]. Retrieved from URL:http://psylib.org.ua/books/_losew02.htm. [in Russian].
Movchan, V. S. (2011). Estetyka. Osobystist myttsia [Aesthetics. Personality of the artist]. Retrieved from URL:http://westudents.com.ua. [in Ukrainian].
Rudnytska, O. P. (2002). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: general and artistic]. Kyiv: Interprof [in Ukrainian].
Shmagalo, R. T. (2005). Mysteczka osvita v Ukraini seredyny XIX – seredyny XX st.: strukturuvannia, metodologiia, hudozhni pozytsii [Artistic education in Ukraine in the middle of the XIX – the middle of the XX century: structuring, methodology, artistic positions]. Lviv: Ukrainski tehnologii [in Ukrainian].
Yukhymyk, Yu. V. (2005). Mimezys: estetyko-mystetstvoznavchyi analiz zasadnychoho pryntsypu klasychnoho mystetstva [Mimesis: Aesthetic-Art Study Analysis of the Fundamental Principle of Classical Art]. Kyiv: Ekspres [in Ukrainian].
Yukhymyk, Yu. V. (2013). «Contemporary Art»: symuliatsiia mystetstva [«Contemporary Art»: simulation of art]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 31, 17-24 [in Ukrainian].
Zhukovskii, V. I. (2015). Tvorcheskii dialog hudozhnika i hudozhestvennogo materiala skvoz prizmu iskusstvennosti, iskusnosti i iskusa [The creative dialogue between the artist and the artistic material through the prism of artificiality, skill and temptation]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kulturologiia i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki: (Ch. I, 6 (56), p. 74-76.). Tambov: Gramota [in Russian].