ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ПРИНЦИПИ ПРОФЕСІЙНО-КУЛЬТУРНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • A. Kucheriavyi

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.22.221983

Ключові слова:

педагогічний професіоналізм, професійно-педагогічна культура, аксіо-акмеологічна культуросфера особистості педагога, професійно-культурний розвиток, закономірності розвитку педагогічного професіоналізму, принципи професійно-культурного розвитку вчителя

Анотація

В оглядовій статті розкрито зовнішні і внутрішні детермінанти, особливості, закономірності розвитку педагогічного професіоналізму з урахуванням положень системно-структурного, цілісного, синергетичного, аксіологічного, акмеологічного, культурологічного й особистісно-діяльнісного методологічних підходів. Схарактеризовано аксіо-акмеологічну культуросферу особистості педагога як стратегічний детермінант його професійно-культурного розвитку. Проаналізовано сутність внутрішніх детермінант професійно-культурного зростання вчителя: професійна самотворчість, педагогічна творчість і різновиди його активності в контексті професійно-культурних цільових орієнтирів. Визначається система закономірностей розвитку педагогічного професіоналізму. Значна увага приділяється характеристиці авторських принципів сходження особистості вчителя від педагогічного професіоналізму до професійно-педагогічної культури.

Посилання

Abulhanova-Slavskaja, K. A. (1991). Strategija zhizni. [Life strategy]. Moscow: Mysl [in Russian].

Bogojavlenskaja, D. B. (1983). Intellektualnaja aktivnost kak psihologicheskij aspekt izuchenija tvorchestva [Intellectual activity as a psychological aspect of the study of creativity]. Studies of the problems of psychology of creativity (pp. 182–195). Moscow: Nauka [in Russian].

Hrynova, V. M. (1998). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty). [Formation of pedagogical culture of future teacher (theoretical and methodical aspects)]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Huzii, N. V. (2004). Pedahohichnyi profesionalizm: istoryko-metodolohichni ta teoretychni aspekty. [Pedagogical professionalism: historical, methodological and theoretical aspects]. Kyiv: National Pedagogical Drahomanov University [in Ukrainian].

Derkach, A. A., Kuzmina, N. V. (1993). Akmeologija – nauka o putjah dostizhenija vershin professionalizma. [Science of ways to achieve the heights of professionalism]. Moscow: RAU [in Russian].

Kucheriavyi, O. H. (2019). Fenomen profesiino-pedahohichnoi kultury: aspekt terminosystemy yii teorii u tsilisnomu vymiri. [The phenomenon of professional-pedagogical culture: the aspect of the term system of its theory in a holistic dimension]. M.O. Nosko (Eds.). Messenger of National University of “Chernihiv Collegium Shevchenko” (Vol. 1(157), pp. 81 – 86). Chernihiv: NUUK [in Ukrainian].

Markova, A. K. (1994). Psihologija truda uchitelja. [Psychology of teacher work]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].

Rogov, E. I. (1996). Lichnost uchitelja: teorіja i praktika. [Personality of the teacher: theory and practice]. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].

Fedirchyk, T. D. (2015). Rozvytok pedahohichnoho profesionalizmu molodoho vykladacha vyshchoi shkoly (teoretychno-metodychnyi aspekt). [Development of pedagogical professionalism of young teacher of higher education (theoretical and methodical aspect)]. Chernivtsi: Chernivtsi National University [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. (Eds.) (1986). Filosofskyi slovnyk [Philosophical Dictionary]. Kyiv: URE [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-27

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЇ