ФОРМУВАННЯ ТРАДИЦІЙ МУЗЕЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ (КІНЕЦЬ XVIII – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

Автор(и)

  • Natalia Filipchuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4051.2020.21.218088

Ключові слова:

музейна педагогіка, університетський кабінет-музей, навчальний музей, діалог у музейному середовищі

Анотація

В оглядовій статті представлено ґенезу становлення музейної педагогіки на західноукраїнських землях, що входили до складу Австрійської (Австро-Угорської) імперії. Акцентовано увагу на тому, що важливою передумовою зародження музейно-педагогічної думки стало усвідомлення музею як інституту освіти, що особливо яскраво проявилося на межі ХІХ – ХХ ст. і знайшло теоретичне обґрунтування в німецькій наукові думці. Виявлено, що становлення музейної педагогіки пов’язано із заснуванням і діяльністю природничих кабінетів-музеїв Львівського і Чернівецького університетів, розвитком природничих, художньо-промислових, історико-краєзнавчих, етнографічних та інших публічних музеїв, а також музейних відділів у середніх навчальних закладах – гімназіях і вчительських семінаріях. Розкрито еволюцію поглядів на освітні функції музейних закладів, форми співпраці публічних музеїв із навчальними закладами і певними категоріями відвідувачів. Доведено необхідність упровадження ефективних форм музейної педагогіки з урахуванням історичного досвіду.

Посилання

Baranowski, M. (Red). (1897). C. k. Seminarya nauczycielskie męskie i żeńskie Krolestwa Galicji i W. Ks. Krakowskiego w okresie 1871–1896. Lwów: Dyr. Semin. naucz. galic.

Filipchuk, N. O. (2019). Stanovlennia muzeinoi pedahohiky v Zakhidnii Ukraini [Formation of museum pedagogy in Western Ukraine]. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment: zb. nauk. pr.,14, 29-49 [in Ukrainian].

Freudenthal, H. (1931). Museum Volksbildung – Schule. Heft 28. Erfurt: Akademie gemeinnütziger Wissenschaften.

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Lihtvark, A. (1914). Muzei kak obrazovatelnye i vospitatelnye uchrezhdenija [Museums as educational and educational institutions]. In: L. G. Orshanskij (Ed.). Obrazovatelnye i vospitatelnye zadachi sovremennogo muzeja [Educational and educational tasks of the modern museum] (s. 38-45). Sankt-Peterburg [in Russian].

Rusynska-Giertykh, H. (2011). Biblioteka natsionalnoho instytutu imeni Ossolinskykh u Vrotslavi [Library of the Ossolinski National Institute in Wrocław]. Visnyk Lvivskoho universytetu, 6, 162-173. Retrieved from http://library.lnu.edu.ua/bibl/images/ Vudanna_WEB_pdf/1Visnuk_NB/2011_Vupysk_VI/162-173.pdf [in Ukrainian].

Salata, O. O. (2015). Osnovy muzeieznavstva [Fundamentals of museum studies]: navch.-metod. posib. Vinnytsia: Nilan-LTD [in Ukrainian].

Shydlovskyi, I., & Tsaryk, Y. V. (Ed.). (2012). Istoriia muzeinoi spravy ta zoolohichnykh muzeiv universytetiv Ukrainy [History of museum business and zoological museums of Ukrainian universities]. Lviv: LNU im. Ivana Franka [in Ukrainian]

Tišliar, P. (2017). The Development of Informal Learning and Museum Pedagogy in Museums. European Journal of Contemporary Education, 6(3), 586-592. Retrieved from http: //oaji.net/articles/2017/2-1509571810.pdf

Zatulovska, O. P. (2000). Do pytannia pro rozvytok muzeinoi spravy na Bukovyni v XIX stolitti [On the question of the development of museum work in Bukovyna in the XIX century]. Zelena Bukovyna [Green Bukovyna], 1-2, 57-63 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНА ЕСТЕТИКА ТА ЕТИКА